یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی

حوزه/ مدیر مرکز تخصصی مهدویت گفت: فرهنگ جامعه را نباید بخش بخش کرد و همه در قبال آن وظیفه دارند و نمی‌توان برای هر واجبی وزارتخانه درست کرد.

حجت الاسلام و المسلمین کلباسی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با تسلیت تاسوعا و عاشورای حسین(ع)با بیان این که هر جامعه برای این که بتواند مسیر خود را طی کند باید یک سری هنجارها را داشته باشد اظهار کرد: شناخت هنجارهای جامعه و ارزش‌ها و ضد ارزش‌های آن جزو ضروریات یک جامعه است.

وی با اشاره به این که هیچ هنجاری و ناهنجاری، معروف یا منکر شمرده نمی‌شود مگر این که مجموعه جامعه نسبت به این موضوع حساسیت لازم را داشته باشد بیان کرد: بدون وجود حساسیت جامعه به این موضوع هنجارهای جامعه شکل نمی‌گیرد و یک نوع نابسامانی جامعه را تهدید خواهد کرد.

مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه با بیان این که اگر مردم نسبت به مراعات مقررات رانندگی حساسیت نداشته باشند طبیعتاً کل جامعه از این موضوع آسیب خواهد دید تصریح کرد: اگر مردم حساسیت داشته باشند و نسبت به این موضوع تذکر دهند این موضوع به یک هنجار تبدیل می‌شود و دیگر کسی تخلف نخواهد کرد.

وی وجود امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی را مهم دانست و گفت: تمام اعمال ما در برابر امر به معروف و نهی از منکر مانند مشتی آب در برابر دریا است.

حجت الاسلام و المسلمین کلباسی با بیان این که اگر نسبت به امر به معروف و نهی از منکر حساسیت لازم وجود نداشته باشد جامعه به سمت نابسامانی خواهد رفت افزود: اهمیت دادن به این موضوع یک ضرورت اجتماعی است و موجب می‌شود فرهنگ جامعه  شکل بگیرد و افراد خاطی کمتر به فکر تخلف بیافتند.

وی مطرح کرد: تمام جوامع موفق به امر به معروف و نهی از منکر موجود در فرهنگ خودشان عمل می‌کنند و اگر اینگونه نباشد حتی یک امر منطقی در جامعه شکل نخواهد گرفت.

مدیر مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به این که مسئولان جامعه مخصوصاً مسئولان فرهنگی وظیفه دارند ارزش‌ها را در جامعه ترویج داده و عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر را  فرهنگ‌سازی کنند گفت: البته مسئولان نیز باید خود اهل امر به معروف و نهی از منکر باشند به این دلیل که مردم به شیوه پیشوایان و مدیران زندگی می‌کنند و مدیران نیز باید در این خصوص حساسیت لازم را داشته باشند.

وی با بیان این که از مزیت‌های جامعه اسلامی وجود امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر از واجبات مهم دینی است و کسی که تعهد دینی دارد باید به آن عمل کند.

فرهنگ جامعه را نباید بخش بخش کرد

حجت الاسلام و المسلمین کلباسی ضمن این که ایجاد یک نهاد خاص مانند یک وزارتخانه برای امر به معروف و نهی از منکر را راه حل مناسبی ندانست گفت: فرهنگ جامعه را نباید بخش بخش کرد و همه در قبال آن وظیفه دارند و نمی‌توان برای هر واجبی وزارتخانه درست کرد و حتی ممکن است  نتایج بدی نیز در پی داشته باشد.

وی با اشاره به این که ما خود نسبت به این فریضه حساس نیستیم ابراز داشت: گاهی که حساسیتی پیدا می‌شود به امور فرعی پرداخته و این قضیه کمرنگ می‌شود.

مدیر مرکز تخصصی مهدویت عنوان کرد: توجه به مسائل کوچک و فرعی، سیاسی کردن موضوع و بد عمل کردن موجب شده است که امر به معروف و نهی از منکر زیاد موفق نباشد.

وی با بیان این که خودمان امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه جدی نمی‌گیریم و نباید همه تقصیرها را به گردن دشمن بیندازیم گفت: برای اجرای این فریضه الهی یک نظام جامع و یک نظام فکری گسترده می‌خواهد و باید شرایط ویژه آن را در جامعه ایجاد کنیم.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha