دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
حجت‌الاسلام مودب قرآن پژوهی

عضو انجمن های علمی حوزه با بیان این که باید در محیط‌ های آموزشی به فریضه امر به معروف عمل شودگفت: چرا نباید برادران و خواهران در محیط و شرایط خاص خودشان تحصیل کنند، در دانشگاه قم این مهم انجام شده و موفق بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین مؤدب در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با تسلیت شهادت حضرت سید الشهدا(ع) و یارن ان حضرت و با بیان این که امر به معروف و نهی از منکر نقش بسیار مهمی در جامعه دارد گفت: خداوند در قرآن کریم به این موضوع بسیار توجه کرده و بر اهمیت امر به معروف و نهی از منکر تاکید کرده است.

وی با اشاره به آیه 71 سوره توبه " وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللّهَ وَرَسُولَهُ أُوْلَئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللّهُ إِنَّ اللّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ " گفت: در این آیه خداوند می‌فرماید "مردان و زنان با ايمان دوستان يكديگرند كه به كارهاى پسنديده وا‌ می‌دارند و از كارهاى ناپسند بازمی‌دارند و نماز را بر پا مى‏كنند و زكات مى‏دهند و از خدا و پيامبرش فرمان مى‏برند آنانند كه خدا به زودى مشمول رحمتشان قرار خواهد داد كه خدا توانا و حكيم است"

کارشناس علوم  قرآن حوزه علمیه افزود: ضرورت امر به معروف و نهی از منکر در قرآن به خاطر این آیه است که خداوند می فرماید مؤمنان و مؤمنات نسبت به یکدیگر مسئولیت دارند و می‌شود فهمید ولایت مؤمنان بر یکدیگر سبب امر به معروف و نهی از منکر است.

وی گفت: در این آیه می‌بینیم که پس از این که خداوند می‌فرماید زنان و مردان نسبت به هم مسئول هستند چند حکم از احکام خداوند بیان می‌شود و در پایان خداوند می‌فرماید که  آن‌ها را مشمول رحمت خود قرار می‌دهد.

حجت الاسلام و المسلمین مؤدب با اشاره به آیه 67 سوره توبه " أَلْمُنافِقُونَ وَ الْمُنافِقاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمُنْکَرِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَ یَقْبِضُونَ أَیْدِیَهُمْ نَسُوا اللهَ فَنَسِیَهُمْ إِنَّ الْمُنافِقینَ هُمُ الْفاسِقُونَ" گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید "مردان منافق و زنان منافق، همه از یک گروه‌اند. آن‌ها امر به منکر، و نهى از معروف می‌کنند؛ و دست‌هایشان را (از انفاق و بخشش) می‌بندند; خدا را فراموش کردند، و خدا (نیز) آن‌ها را فراموش کرد (، و رحمتش را از آن‌ها قطع نمود)؛ به یقین، منافقان همان فاسقانند."

وی افزود: در این آیه خداوند می‌فرماید نقطه مقابل کسانی که مردم را به خوبی دعوت می‌کنند، منافقان هستند که مردم را به زشتی سوق می دهند و از خوبی بازمی‌دارند و منافقان همان فاسقان هستند.

 عضو انجمن قرآن پژوهی حوزه با بیان این که از مهم‌ترین راهکارهای امت اسلامی امر به معروف و نهی از منکر است گفت: همان طور که در این دو آیه ملاحظه می‌کنیم هر جامعه‌ای یا در گروه مؤمنان هستند و نسبت به هم ولایت دارند و به خوبی‌ها امر می‌کنند و یا در گروه فاسقان هستند و از خوبی‌ها بازمی‌دارند.

وی به نامه امام حسین(ع) به برادرش محمد حنیفه اشاره کرد و گفت: امام حسین(ع) در این نامه بیان می‌کند که هدف من از این سفر، امر به معروف و نهی از منکر و خواسته‌ام از این حرکت، اصلاح مفاسد امت و احیای سنت و قانون جدم، رسول خدا(ص) و راه و رسم پدرم، علی بن ابی طالب(ع) است.

وی مطرح کرد: از این وصیت‌نامه متوجه می‌شویم که امام حسین(ع) برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر به سمت کربلا حرکت کرده و جان خود را نثار این هدف نمودند که نشان می‌دهد این فریضه اهمیت بسیار بالایی در اسلام دارد و حتی اهمیت آن از انجام واجبات دیگر نیز مهم تر است.

حجت الاسلام و المسلمین مؤدب با بیان این که اگر در روایات تأمل کنیم متوجه می‌شویم که پیامبر اسلام(ص) از همان آغاز رسالت به مسئله امر به معروف و نهی منکر تاکید داشته‌اند گفت: رسول خدا (ص) در روایات مختلف مردم را به خوبی به یکدیگر توصیه کرده‌اند و فرموده‌اند که همدیگر را از بدی بازدارید و اگر جامعه‌ای چنین نباشد بدان بر خوبان مسلط می‌شوند.

وی با اشاره به این که وقتی افراد فاسق در جامعه زیاد شوند بی‌حجابی در جامعه رونق پیدا می‌کند گفت: امر به معروف و نهی از منکر یک پوشش اجتماعی برای محافظت از دین و ارزش‌های دینی است و اگر در جامعه اجرا شود افراد صالح در جامعه زیاد می‌شوند و منکرات از بین می روند.

عضو انجمن قرآن پژوهی حوزه گفت: برای حفظ ارزش‌های دینی باید امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان یک مسئله مهم در جامعه قبول کنیم و اگر چنین نباشد منکر ارزش‌های جامعه را در دراز مدت از بین می‌برد و فاسقان در جامعه زیاد شده و انجام منکرات در جامعه به یک امر عادی تبدیل می‌شود.

وی گفت: با توجه به اثرات مثبت امر به معروف و نهی از منکر بزرگان دین نیز بر این مسئله تاکید کرده‌اند و دولت اسلامی نیز موظف است در ساختار مدیریت خود این مسئله را پیگیری کند.

حجت الاسلام و المسلمین مؤدب با بیان این که برخی از کشورها با ایجاد یک نهاد تخصصی برای این موضوع توانسته‌اند تا حدودی موفق باشند گفت: در کشور ما نیز باید یک نهادی در سطح وزارتخانه به این موضوع بسیار مهم اختصاص یابد و با یک تدبیر و تفکر و با یک پشتوانه علمی و اجرایی به این موضوع وارد شوند.

وی با بیان این که هم اکنون نیز برای ایجاد وزارتخانه دیر شده است گفت: برای عمل به امر به معروف و نهی از منکر نیاز به حرکت‌های محکم تری داریم و با ایجاد وزارتخانه و تعیین وظایف و قوانین آن و تأمل و تفکر در این مورد می‌توانیم در رسیدن به اهدافمان موفق باشیم و بدین وسیله انقلاب خود را حفظ کنیم.

این کارشناس علوم قرآنی با اشاره به این که در بسیاری از موارد امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ما فراموش شده است گفت: در بسیاری از بیمارستان‌ها انجام مسائل شرعی فراموش شده‌اند و کسی معروف را توصیه نمی‌کند و به این مسائل اهمیتی نمی‌دهند در حالی که ما نباید برای سلامتی مرتکب گناه شویم.

وی با بیان اینکه در محیط‌های تحصیلی نیز باید به این فریضه عمل کنیم گفت: چرا نباید در محیط‌های تحصیلی برادران و خواهران در محیط و شرایط خاص خودشان تحصیل کنند، همانور که در دانشگاه قم این مهم نیز انجام شده و موفق بوده است و باید نمونه‌ای برای دانشگاه‌های دیگر باشد.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha