دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
نعمت اللهی قزوین

حوزه / مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین با بیان این که انگیزه های دنیایی باعث فراموشی و انحراف قیام های انقلابی می شود، الهی بودن قیام کربلا را رمز ماندگاری نهضت امام حسین(ع) دانست.

حجت الاسلام علی نعمت اللهی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین با اشاره به ضرورت حفظ معنویت ایام عزاداری سیدالشهدا(ع)، بیان کرد: ماندگاری هر قیام و حرکتی بستگی به عوامل موثر در آن قیام دارد و برای بررسی این ماندگاری باید به عوامل رهبری، هدف و ماهیت قیام ها توجه نماییم.

وی با بیان این که در ماجرای عاشورا و کربلا رهبری قیام بر عهده و در دست یک شخصیت آسمانی و معصوم بود، ابراز داشت: براساس باور شیعیان امام معصوم خطا نمی کند و کار او دقیق و برمبنای اصول بوده و مامور الهی در انجام ماموریت است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان قزوین ادامه داد: در ماهیت قیام کربلا هیچ انگیزه دنیایی وجود ندارد و وقتی که اهداف و استراتژی قیام را از زبان امام حسین(ع) می شنویم می بینیم که شائبه ای از مسائل دنیایی در آن نیست و  اصلا در شأن امام حسین(ع) نیست که به خاطر دنیا قدمی بردارند.

حجت الاسلام نعمت اللهی اضافه کرد: امام حسین(ع) در نامه ای که به محمد بن حنفیه نوشته با ذکر عبارت « انی لم اخرج اشرا و لابطرا و لا مفسدا و لا ظالما» تمام امور دنیایی را از قیام خود نفی می کند و این در حالی است که اکثر قیام ها و حرکت هایی که انجام می گیرد می توان نشانه هایی از اشر، بطر و افساد در آن دید و وقتی امام (ع) با بیان خودشان این موارد را نفی می کند، طبیعی است که چنین قیامی بوی دنیا از آن نیاید.

وی افزود: در زیارت وارث خطاب به حضرت می خوانیم «أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلاةَ وَ آتَيْتَ الزَّكَاةَ وَ أَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ» در این عبارت، سه استراتژی اجتماعی، اقتصادی و معنوی برای امام حسین(ع) و جامعه بیان می شود.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان قزوین توضیح داد: از عبارت «أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلاةَ » معلوم می شود که در جامعه عصر امام حسین (ع) نماز اقامه نمی شده چون نمازی که جلوی فحشا و منکرات را نگیرد، نماز نیست. یزید به ظاهر نماز می خواند، ولی فساد هم می کرد، لذا امام در نامه ای که به فرماندار مدینه می نویسد، یادآور می شود که یزید شرابخوار و فاسد بوده و شخصی مثل امام حسین(ع) با فردی مثل یزید بیعت نمی کند.

این مسئول فرهنگی با بیان ای نکه در حادثه کربلا جهالت و گمراهی بیش از هر چیز دیگری نمود داشت، اظهار کرد: در ماجرای عاشورا کفر و شرک مطرح نیست، چون طرف مقابل مسلمان است، بلکه بحث اصلی، جهالت و گمراهی است و طرف مقابل امام حسین(ع) در شک و نادانی بوده و اکثرا کسانی بودند که دنیا آنها را فریب داده و انسانیت خود را به پست ترین چیزها فروخته بودند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی قزوین تصریح کرد: امام حسین(ع) از امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک استراتژی اجتماعی استفاده کرد تا راستی و درستی را در جامعه رواج دهد و جلوی کجی ها را بگیرد.

حجت الاسلام نعمت اللهی تاکید کرد: قیام امام حسین(ع) ماندگار شد، چون رهبر آن امام معصوم، هدف آن الهی و ماهیت آن دینی و اجتماعی بود، لذا اینکه می گویند اسلام، محمدی الحدوث و حسینی البقاست، سخن معقول و پسندیده ای است.

وی افزود: قیام هایی که خارج از این ملاک ها انجام می گیرد، معمولا مدتی در کتاب های تاریخی و اذهان ذکر می شود و بعد فراموش می گردد، در حالی که قیام امام حسین(ع) و حادثه کربلا علی رغم این که حدود هزار و چهارصد سال از وقوع آن می گذرد، هر روز تازه تر شده و ماندگارتر می شود.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha