جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
12

حوزه/ جلد سوم از مجموعة چهار جلدی کتاب مشاهیر حوزة علمیة خراسان از سوی انتشارات نسیم رضوان مشهد منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، جلد سوم کتاب مشاهیر حوزه علمیه خراسان اولین کتاب جامع ویژة زندگینامه، خاطرات و حکایات اخلاقی علما و بزرگان حوزة علمیة خراسان در پاییز 1393 از سوی این مؤسسه منتشر گردید.

در جلد سوم این کتاب زندگینامه، حکایات و تصاویر منتشر نشده چهل نفر از فقها و اصولیین و مراجع حوزة علمیة خراسان همچون حضرات آیات آخوند خراسانی، حاج سید محمدهادی میلانی، حاج آقاحسین قمی، حاج میرزا محمد آقازاده، حاج سید یونس اردبیلی، حاج سید عبدالاعلی سبزواری، حاج سید عبدالله شیرازی، فقیه سبزواری، حاج شیخ ابوالحسن شیرازی، حاج سید جواد خامنه‌ای و دیگران در 472 صفحه ارائه شده است.

در این اثر ارزشمند برخی از علمای برجسته خراسان شمالی و جنوبی مانند آیات آیتی بیرجندی، حاج سید حسن تهامی، حاج شیخ محمدتقی بجنوردی، حاج میرزا حسن بجنوردی و حاج میرزا احمد مرتضوی بجنوردی نیز معرفی شده‌اند و مجموعا 208 تصویر از علمای خراسان منتشر شده است.

در دیباچه این کتاب بخشی از سخنان  آیت‌الله العظمی سیستانی در دیدار با مولفان کتاب منتشر شده که در قسمتی از آن آمده است: «در خصوص مشهد عرض می شود که تاریخ مشهد، تاریخ بسیار وسیعی است. در حوادث مختلف از بعد صفویه و در نهضت مشروطه، علمای بزرگی نقش داشتند که اینها باید معرفی شوند... حوزه مشهد اقبال خوبی در زمینه مطرح شدن علمایش ندارد. و کسانی که در مشهدند در حد علمای قم و نجف هستند، اما به تدریس اکتفا نموده و دنبال مرجعیت نرفتند... پیشنهاد من این است که باید سیره علمای قدیمی مشهد مورد معرفی قرار گیرد.»

گفتنی است، جلد اول و دوم کتاب مشاهیر حوزة علمیة خراسان در سال 1390 چاپ گردید که مورد استقبال طلاب حوزه‌های علمیه و سایر اقشار جامعه قرار گرفت. این دو کتاب با تقریظ حضرات آیات حاج سید عزالدین زنجانی(ره)، موسوی خلخالی، واعظ‌زاده خراسانی، اشرفی شاهرودی، سیبویه، سیدان، رضازاده، معصومی و علم‌الهدی بروجردی منتشر شد که در جلد اول آن به معرفی 25 نفر از علمای معاصر حوزة علمیة مشهد و در جلد دوم به معرفی و بیان حکایات 35 نفر از علمای قدیم مشهد با محوریت «شخصیت‌های معارفی، اخلاقی و مفسّرین» پرداخته شد.

لازم به ذکر است، در سه مجلد کتاب مشاهیر حوزه علمیه خراسان مجموعا 100 نفر معرفی شده‌اند که پیش‌بینی می‌شود در جلد چهارم این کتاب که در سال آینده منتشر خواهد شد، 50 نفر دیگر نیز مورد معرفی قرار گیرند.

علاقمندان جهت تهیه جلد سوم کتاب مشاهیر حوزه علمیه خراسان می‌توانند با انتشارات نسیم رضوان مشهد با شماره ۰۹۱۵۵۱00926 تماس حاصل نمایند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha