چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۹ شوال ۱۴۴۵ | May 8, 2024
هسته‌ای

حوزه/ با توجه به این که کمتر از دو هفته دیگر به پایان تازه ترین مهلت 5+1 و ایران برای دست یابی به توافق جامع باقی مانده، طبعاً بیشتر خطبای جمعه این هفته کشور ، این موضوع را مدنظر قرار داده و در صحبت های خود بر لزوم حفظ خطوط قرمز نظام در دور نهایی مذاکرات هسته ای تا پیش از سوم آذرماه تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، محکومیت جنایات اخیر صهیونیست ها در فلسطین اشغالی به ویژه در رابطه با مسجد الاقصی، تقدیر از حماسه عظیم معنوی و دینی مردم در تاسوعا و عاشورای حسینی امسال ، همچنین اشاره به برخی مناسبت های تقویمی از جمله روز ملی کیفیت و لزوم توجه به کیفی سازی تولید محصولات داخلی و عنایت به اقتصاد مقاومتی از دیگر محورهایی بود که ائمه جمعه ایران اسلامی در این هفته مورد توجه و تذکار قرار دادند.

*مذاکرات ما با غرب، اتمام حجت است

آیت‌الله خاتمی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته تهران با اشاره به اظهارات اخیر اوباما مبنی بر اینکه تحریم‌ها ایران را به پای میز مذاکرات کشانده است ، تصریح کرد: این تحلیل غلط است زیرا ما حسینی و عاشورایی هستیم و راه ما راه مقاومت است و اگر درست می‌خواهید بفهمید اتمام حجت ما را به پای میز مذاکرات آورد.

وی همچنین در پاسخ به سخن مقام دیگر آمریکایی اظهار داشت: حتی اگر مسئله هسته‌ای حل شود نفرت از استکبار از جان مردم ایران نمی‌رود و فریاد مرگ بر آمریکا مردم ایران بلند است.

تقدیر از نهضت خدمت رسانی وزارت بهداشت

خطیب جمعه تهران همچنین ضمن تجلیل از طرح تحول نظام سلامت که سومین گام آن آغاز شده است، آن را خدمت به مردم خواند و نسبت به همراهی نظام پزشکی بیمه‌های پایه و تکمیلی و بیمارستان‌های دولتی و خصوصی برای پاگرفتن این طرح ابراز امیدواری کرد.

آمریکا، یزید مفلوک زمانه است

آیت‌الله علم‌الهدی، امام جمعه مشهد نیز با تاکید بر این نکته که آمریکا با ایران هراسی عمل ننگین دیروز یزیدیان را نشان می‌دهد، خاطرنشان کرد: امروز روز بدبختی دولتمردان آمریکا است چرا که حزب دموکرات آنها شکست خورد و آن ها به خیال باطل خود با ادعاها و تهمت های دروغین می‌خواهند ما را به ذلت بکشانند.

تقوا و بصیرت؛ لوازم شناخت حق از باطل

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی ، نایب رییس نام آشنای خانه ملت این هفته در خطبه‌های نماز جمعه قزوین با اشاره به ایام عزاداری سید و سالار شهیدان ابراز داشت: شناخت جبهه حق از مهم‌ترین پایه‌های قیام عاشوراست که این مؤلفه مستلزم داشتن تقوای الهی است و امروز نیز برای شناخت یزیدیان زمان باید این تقوا را داشته باشیم که با بهره‌گیری از تقوا و بصیرت شناخت و تمیز جبهه حق از باطل سهل و آسان می‌شود.

وی همچنین افزود باید در اهداف قیام عاشورا تفکر کرده و ضمن تشریح ریشه‌های این حرکت عظیم از عبرت‌های عاشورایی نیز درس بگیریم.همه در برابر نهضت عاشورا تکلیف داشته و مسئول هستند و ما نیز وظیفه داریم تا ضمن آگاهی از این اهداف، آن را به نسل‌های آینده نیز انتقال دهیم.

گوشمان به ندای رهبری است

نماینده ولی فقیه در مازندران در خطبه های این هفته نماز جمعه ساری با اشاره به اینکه سخنان اوباما درباره مذاکرات و تحریم‌های فلج‌کننده، مصرف داخلی دارد و بر ما تأثیری ندارد، تصریح کرد: اوباما مجبور است این حرف‌ها را بگوید و ما واقعیت اینها را می‌شناسیم؛ مقام معظم رهبری هر زمان دستور توقف مذاکرات را بدهند، اطاعت می‌کنیم.

با اقتصاد مقاومتی در برابر تحریم، فلج نمی شویم

آیت‌الله طبرسی در عین حال تاکید کرد: مسئولان باید سیاست اقتصاد مقاومتی را اجرایی کنند تا در صورت تشدید تحریم‌ها، جامعه آماده باشد و ما با این تحریم‌ها فلج نمی‌شویم.

عزاداری های باشکوه حسینی؛ خاری در چشم دشمنان مکتب

امام جمعه شیراز با اشاره به این که امسال دشمنی استکبار با عزاداران امام حسین(ع) شدت یافته است، گفت: شاهد بودیم بعضی از کشورها و دولت‌های منطقه با وجود اینکه مردمشان شیعه هستند اجازه برگزاری عزاداری به نحو صحیح ندادند و مزاحم آن‌ها شدند و این کارها از گذشته رایج بوده و خواه‌وناخواه در آینده نیز جریان خواهد داشت.

آیت الله ایمانی همچنین یادآور شد: امروز که عزاداری دهه نخست ما به پایان رسیده باید پیام عزاداری را در زندگی خودمان دنبال کنیم و آن آماده‌سازی جامعه برای رسیدن به حکومت جهانی و آخرین وصی از اوصیای پیامبر اسلام است.

کلامی در باب روز ملی کیفیت

نماینده ولی فقیه در استان فارس در ادامه صحبت های خود گریزی هم به یک مناسبت تقویمی زد و با اشاره به هجدهم آبان روز ملی کیفیت بیان داشت: پیامبر خدا فرمود: «خدا رحمت کند انسانی که هر وقت کاری انجام می‌دهد آن را خوب انجام بدهد، کامل و محکم انجام بدهد.» و امروز ما به کار خوب احتیاج داریم.ما باید با تولید جهانی رقابت بکنیم و رقابت در سایه کیفیت و در سایه تلاش برای پایین آوردن قیمت محقق می‌شود.

شیفتگان راه حسینی، از تهدیدات نمی هراسند

آیت الله حسینی بوشهری ، این هفته خطیب جمعه مردم شهر خون و قیام بود. وی به تهدیدات دشمنان علیه مراسم عزاداری امام حسین(ع) در سال جاری ‏اشاره کرد و گفت: البته تهدیدات از همان عصر عاشورای سال 61 قمری شروع شده ولی ‏امسال حجم تهدیدات گسترده‌تر بود اما دیدیم سیل جمعیت عزاداران به راه افتادند و گویی ‏هیچ تهدید و دشمنی وجود ندارد؛ این شور و ارادت ستودنی است و هرچند در نیجریه و دیگر ‏مناطق جمعی از شیعیان به شهادت رسیدند ولی شیعه هیچگاه دست از آرمان‌های خود بر نمی‌دارد.‏

امام جمعه قم همچنین با اشاره به هتاکی‌های رژیم آل خلیفه در بحرین نسبت به مراسم عزاداری ‏خاطرنشان کرد: 5 هزار زن و کودک در این کشور در زندان به سر می‌برند و تابعیت برخی ‏شخصیت‌های تاثیرگذار شیعه لغو شده است ولی باز هم دشمنان تشیع به اهداف خود ‏نخواهند رسید.‏

مرگ بر آمریکا؛ تداوم ندای هیهات مناالذله

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور به همزمانی 13 آبان امسال با عاشورای حسینی اشاره ‏کرد و افزود: آن روز حسین بن علی(ع) با شعار بلند «هیهات من الذله» زیر بار ستم یزیدیان ‏نرفت و امروز که مستکبر و ظالم دیگری در مقابل امت اسلامی قد علم کرده همان فریاد به ‏شعار «مرگ بر آمریکا» تبدیل شده است.‏

وی حرکت‌های مردمی در منطقه خاورمیانه را مورد توجه قرار داد و گفت: این قیام‌ها ابرقدرتی ‏آمریکا را زیر سوال برده‌اند؛ عزاداری‌های سنتی در ایران اسلامی برگزار می‌شود ولی مردم ما، ‏شمر و یزید زمانه را هم به خوبی می‌شناسند که همان دولت آمریکاست.‏

بارش هایی به برکت عزای حسین(ع)

آیت الله نورمفیدی، امام جمعه گرگان با اشاره به بارش برف و باران در بیشتر استان‏‌ها خاطرنشان کرد: این بارش‏‌ها از برکات عزاداری‏‌های ماه محرم و عرض ارادت شما مردم مومن به ساحت مقدس امام حسین (ع) هستند.

وی همچنین با بیان اینکه خشکسالی همچنان در کمین است، تاکید کرد: در مصرف آب باید صرفه‏‌جویی کنیم و بی‏‌دلیل آب را هدر ندهیم.

لزوم ارتقای کیفی محصولات داخلی

حجت الاسلام و المسلمین جعفری ، امام جمعه کرمان، با بیان این که عدم کیفیت مناسب برای برخی کالاهای داخلی مردم را از خرید تولیدات ملی ناامید می کند، اظهار داشت:  نخبگان، خواص و مسئولان ما باید به فکر کیفیت تولیدات داخلی باشند تا مردم سراغ خرید کالاهای خارجی نروند.

ملت اجازه نمی دهد!

آیت الله مجتهد شبستری ، در خطبه های این هفته دیار ستارخان و باقرخان به مذاکرات هسته ای اشاره کرد و گفت: بی شک ملت ایران اجازه نخواهد داد که از انرژی هسته‌ای تنها یک نام به جای مانده و حقوق هسته‌ای ایران تشریفاتی بیش نباشد.

به آمریکایی ها اعتماد نداریم

امام جمعه تبریز همچنین با اشاره به ادعای اوباما رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه ایران باید پیشنهادات ما را قبول کند، گفت: ایران با افزایش بازرسی‌ها و کاهش غنی‌سازی به تعهدات خود عمل کرده اما طرف مقابل آمریکا و اروپا به تعهدات خود از جمله برداشت کامل تحریم‌ها و استرداد پول‌های بلوکه شده ایران (به غیر از چند مورد) عمل نکرده پس باید ابتدا در مذاکرات آمریکا و اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل کنند.

وی با اشاره به سخنان ظریف وزیر امور خارجه مبنی بر اینکه اعتمادی به آمریکا نداریم چون سابقه خوبی در عمل به تعهداتش ندارد، گفت: دیپلمات‌های هوشیار ما در سری آخر مذاکرات هوشیارتر باشند.

مذاکره کنندگان ما ، فریب نمی خورند

امام جمعه یاسوج نیز با بیان این که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران فریب طرف مقابل را نمی‌خورد، ابراز داشت: موضوع انرژی هسته‌ای باید طبق فرمایشات مقام معظم رهبری و خواست مردم پی‌گیری شود و به همین خاطر تیم هسته‌ای کشورمان با این راهبرد هرگز فریب طرف مقابل را نخواهد خورد.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی به موضوع داعش و جنایات این گروه تکفیری اشاره کرد و گفت: تنها راه از بین بردن چنین گروه‌های تروریستی و تکفیری اتحاد مسلمانان است.

تجمل گرایی چرا؟!

امام جمعه همدان با انتقاد از افزایش تجمل‌گرایی در جامعه، گفت: تجمل‌گرایی در حالی رو به افزایش است که هزاران نفر از گرسنگی رنج می‌برند.

حجت الاسلام و المسلمین طه‌محمدی همچنین افزود: افزایش آسیب‌های اجتماعی از جمله بالا رفتن آمار طلاق، گرانی، احتکار، بی بند و باری و... به دلیل جهل و نادانی است.

استکبارستیزی ؛ حرکت در مسیر قرآن و سیدالشهدا(ع)

امام جمعه ارومیه بر ضرورت تقویت روحیه استکبارستیزی در مسلمانان تاکید کرد و گفت:مسلمانان باید توجه داشته باشند که روحیه استکبارستیزی یک روحیه قرآنی، علوی و حسینی است.

حجت‌الاسلام و المسلمین قریشی، فرهنگ رژیم صهیونیستی و آمریکا را فرهنگ یزیدی عنوان کرد و افزود: آنان هیچ‌گاه با مسلمانان سر سازگاری نداشته و دشمنی خود را به صراحت به مسلمانان عنوان کرده‌اند بنابراین اعتماد مسلمانان به آنان به دور از عقل و خرد است.

محکومیت اهانت به مسجد الاقصی

وی همچنین به هدف اخیر رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله به مسجدالاقصی اشاره کرد و بیان داشت: مردم فلسطین از همه مسلمانان تقاضای یاری و کمک خواسته‌اند و در شرایط کنونی یاری آنان وظیفه همه مسلمانان جهان است چراکه که سکوت در مقابل ظلم و ستم به دیگران به دور از آیین اسلام است.

آمریکا دست از دشمنی برنمی دارد

امام جمعه خرم‌آباد، رعایت خطوط قرمز از سوی مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران را بسیار مهم و ضروری توصیف کرد و گفت: در این مذاکرات ایران به تعهدات خود عمل کرده اما آمریکایی‌ها تاکنون علاوه بر اینکه به تعهدات خود عمل نکرده همواره تحریم‌ها و تهدیدهای جدیدی را علیه ایران لحاظ کرده‌اند.این نشان می‌دهد که نباید به آمریکایی‌ها اعتماد کرد زیرا آنها همواره دست از دشمنی با ملت ایران برنمی‌دارند.

حجت الاسلام و المسلمین میرعمادی یادآور شد:‌ آمریکایی‌ها باید بدانند مردم ایران پرورش‌یافته مکتب امام حسین(ع) هستند و در برابر هرگونه زیاده‌خواهی و زورگویی مقاومت و ایستادگی می‌کنند و هرگز تسلیم نمی‌شوند.

داعش در مسیر اضمحلال و شکست کامل

امام جمعه اصفهان با اشاره به تحولات منطقه در هفته های اخیر اظهار داشت: داعش و گروه‌های تکفیری هم در سوریه و هم در عراق روز به روز به سمت نابودی و شکست پیش می‌روند، نادرست جلوه دادن اسلام و بدبین کردن دنیا نسبت به دین مقدس اسلام هدف نخست داعش است، اما آنان با اعمال جنایت‌بارشان تنفر مسلمانان را نسبت به خودشان موجب شده‌اند.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد همچنین اشاره‌ای به روند مذاکرات 1+5 هم داشت و گفت: رسیدن به توافقی مشترک را بعید می‌دانم چرا که توافق از نظر مستکبران و در رأس آنها آمریکا یعنی سلطه‌گری و همچنین از منظر رهبر معظم انقلاب و ملت بزرگ ایران اجازه عبور از خطوط قرمز در این مذاکرات به احدی داده نمی‌شود.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha