سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
ائمه جمعه

یکی از مهم ترین محورهای خطبه های ائمه جمعه سراسر کشور را محکومیت جنایات داعش در عراق و سوریه و به ویژه اشاره روشنگرانه نسبت به ادعای دروغین غرب و برخی کشورهای عربی منطقه در تشکیل ائتلاف ضد داعش تشکیل داد.

به گزارش گروه استان ها خبرگزاری «حوزه»، در روزی که رسانه های جمعی از عقب نشینی داعش از شهر عین العرب یا همان کوبانی خبر دادند، یکی از مهم ترین محورهای خطبه های ائمه جمعه سراسر کشور را محکومیت جنایات داعش در عراق و سوریه و به ویژه اشاره روشنگرانه نسبت به ادعای دروغین غرب و برخی کشورهای عربی منطقه در تشکیل ائتلاف ضد داعش تشکیل داد.

البته محکومیت شدید صدور حکم اعدام شیخ النمر نیز از جمله مسایل مهمی بود که خطبای آیین عبادی و سیاسی آدینه این هفته نسبت به آن واکنشی قاطعانه نشان دادند.

داعش ؛ مولود توطئه غرب و دلارهای نفتی آل سعود

آیت‌الله خاتمی ، خطیب جمعه تهران همچون بسیاری دیگر از ائمه جمعه، با اشاره به ادعای دروغین کشورهای غربی و سران عربی مرتجع منطقه در مقابله با داعش تصریح کرد: داعش با حمایت غرب و آمریکا و نیز دلارهای نفتی عربستان سعودی شکل گرفت و تقویت شد.

جرمش این بود که اسرار هویدا می کرد!

عضو هیئت رییسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به صدور حکم اعدام آیت‌الله شیخ نمر باقرالنمر توسط حکام عربستان، تصریح کرد: جُرم آیت‌الله نمر این است که چرا از انقلابیون حمایت می‌کند؟ چرا می‌گوید ولایت ‌فقیه؟ چرا می‌گوید شیعه حق حیات در عربستان دارد؟ این مسئله از نظر دولت عربستان جُرم است(!)

وی در ادامه از اظهارات سخیف وزیر خارجه عربستان انتقاد کرد و یادآور شد: وزیر خارجه عربستان گفته ایران بخشی از مشکل است نه راه‌حل؛ عجیب است، کیست که نداند گروهک داعش را دلارهای نفتی شما به وجود آورد؟ کیست که نداند هر تروری در جهان اسلام با دلارهای نفتی شماست؟ کیست که نداند از خزانه قارونی‌تان مسلمانان مظلوم هستند که به خاک و خون کشیده می‌شوند؟ واقعیت این است که شما نه تنها بخشی از مشکل بلکه تمام مشکل هستید.

آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: البته ما عصبانیت شما را هم کاملاً درک می‌کنیم، میلیارد‌ها دلار خرج کردید تا دولت سوریه را سرنگون کنید اما ناکام ماندید، میلیارد‌ها دلار در عراق خرج کردید که به کامتان برسید اما نرسیدید.

مجامع حقوق بشری سری هم به عربستان بزنند

آیت‌الله سید هاشم حسینی‌بوشهری، امام جمعه قم نیز در واکنش به صدور حکم اعدام شیخ نمر باقرالنمر از سوی آل سعود، گفت: این عالم برجسته و مبارز دو سال است که زیر شکنجه‌های فراوانی قرار گرفته است؛ به مجامع بین‌المللی و طرفداران حقوق بشر توصیه می‌کنیم سری هم به عربستان بزنند و مسائل را از نزدیک رصد کنند؛ معتقدیم جهان تشیع و اسلام، علما و مراجع بزرگوار شیعه این حرکت عربستان را به شدت محکوم می‌کنند.

ظلم ترکیه به مردم کوبانی!

مدیر حوزه های علمیه کشور در بخش دیگری از سخنان خود به قضایای کوبانی در سوریه اشاره کرد و افزود: بر اساس آخرین اخبار، بخش قابل توجهی از مناطق کوبانی که داعش طی چند روز اخیر اشغال کرده بود توسط جوانان این منطقه آزاد شده است.

وی با اظهار تأسف از اقدامات ترکیه در بستن راه تدارک نیروهای مردمی کوبانی، خاطرنشان کرد: ترکیه نه تنها کمکی نمی‌کند، بلکه همه راه‌ها را بسته تا مردم کوبانی، مظلومانه جان خود را فدا کنند، البته امیدواریم به زودی و بر خلاف نظر استکبار جهانی، مردم این منطقه در مقابل داعش به پیروزی برسند.

تقدیر از مجاهدت سربازان گمنام امام عصر(عج)

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری اشاره ای هم به سی‌امین سالروز تشکیل وزارت اطلاعات کرد و ابراز داشت: هر کشور نیازمند دستگاهی امنیتی و اطلاعاتی است و سابقه این امر به زمان پیامبر اکرم(ص) باز می‌گردد؛ در طول 30 سال اخیر توطئه‌های فراوانی توسط سربازان گمنام امام زمان(ع) خنثی و گروه‌های تروریستی شناسایی شده‌اند؛ وزارت اطلاعات شهدایی را نیز تقدیم اسلام و انقلاب کرده و ملت ایران قدردان زحمات آنها هستند.

حکم ظالمانه حکام فاسد عرب

امام جمعه اراک نیز حکم اعدام شیخ باقر النمر را نمونه‌ای از رفتارهای غیرانسانی حاکمان فاسد و مزدور آل‌سعود برشمرد و گفت: بی شک اجرای این حکم نتایج و عواقب بدی در پی خواهد داشت و مسئولان عربستانی باید این مساله را به درستی درک کنند

آیت‌الله دری نجف‌آبادی تاکید کرد: امروز همه افراد در گوشه و کنار دنیا بر تمام جنایت‌ها توسط رژیم آل‌سعود واقف و آگاه هستند و هرگز اسلام و دنیای اسلام جنایات این رژیم را نخواهد بخشید.

وی با بیان این که رفتار و جنایت‌های این رژیم همسو با اهداف آمریکا و اسرائیل بوده و سعی در محکوم کردن جمهوری اسلامی دارد، بیان داشت: کیست که نداند جنگ علیه ایران و تحریک صدام و دیگر توطئه‌هایی که علیه کشور ایران انجام شده است به حمایت عربستان نبوده است؟!

انتقاد از سیاست دوگانه وارثان عثمانی

آیت‌الله مجتهد شبستری ، امام جمعه تبریز نیز در خطبه های این هفته خود نسبت به سیاست دوگانه دولت ترکیه در قبال داعش هشدار داد و بیان داشت: اگر ترکیه به سیاست دوگانه و حمایت از داعش ادامه دهد، لازم است دولت در روابط خود با این کشور تجدیدنظر کند.

وی همچنین با بیان این که امریکا و هم‌پیمانانش با ائتلاف ضد داعش، بیشتر از آن که درصدد نابودی نطفه‌های این جریان باشند، متوجه تفرقه‌انگیزی و ایجاد دشمنی میان مسلمانان هستند، گفت: مسلمانان باید آگاه باشند که سیاست‌های آمریکایی و صهیونیستی، دشمن واقعی و اصلی اسلام و مسلمانان است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی همچنین با محکومیت حکم اعدام رهبر شیعیان عربستان تصریح کرد: ملت مسلمان ایران حکم ظالمانه آیت‌الله شیخ نمر النمر رهبر شیعیان عربستان سعودی را شدیدا! محکوم کرده و خواستار آزاد شدن این رهبر شیعیان عربستان هستند.

جلوی سودجویان بازار مسکن را بگیرید

آیت‌الله سیداحمد علم الهدی هم در خطبه‌های نمازجمعه مشهد که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، با ابراز نگرانی از سوداگری و سودجویی برخی افراد در بحث مسکن که آن را به یک معضل اساسی در جامعه تبدیل کرده، گفت: امروز مسکن به جای طلا در کشور سوژه شده و مورد سودجویی برخی افراد قرار گرفته است، بنابراین مجلس شورای اسلامی باید در این قضیه ورود پیدا کند و درب کشور را برای سودجویان و سرمایه‌گذاران این چنینی که نیاز اول جامعه را مورد هدف قرار داده‌اند باز نگذارد.

وی همچنین با اشاره به تحولات چند سال اخیر در کشور، تصریح کرد: با این حال تنها بحث مسکن نباید مورد توجه قرار بگیرد؛ بلکه در تمام موضوعات در کشور اسلامی ما وقایعی روی داد که موجب تأسف مردم و کشور شده است.

توسعه ورزش همگانی؛ ضرورتی برای جامعه اسلامی

حجت‌الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی، امام جمعه ارومیه نیز به مساله ضرورت نهادینه‌سازی ورزش همگانی در جامعه پرداخت و با توجه به فعالیت ارزشمند ملی‌پوشان ایرانی در اهتزاز پرچم ایران در عرصه‌های ورزشی در دنیا، گفت:‌ با وجود اهمیت این مسئله، مسئولان لازم است بخشی از هزینه‌های صرف شده برای مسابقات ورزشی را نیز برای توسعه و گسترش ورزش همگانی اختصاص دهند تا ضمن تأمین سلامت جامعه، دستورات اسلامی نیز در این زمینه در جامعه احیا شود.

بساطی که دجال واره برای انحراف گسترانده!

آیت‌الله علما نیز در جمع نمازگزاران جمعه کرمانشاه، با اشاره به لزوم هوشیاری هر چه بیشتر مردم و مسئولان نسبت به ابعاد و آسیب های جنگ نرم فرهنگی دشمن علیه کشور ما خاطرنشان کرد: امروز ماهواره یکی از مهم ترین ابزارهای دشمن برای به انحراف کشاندن جوانان و فروپاشی کانون خانواده‌ها به شمار می رود که در این خصوص والدین باید بیش از پیش هوشیار باشند.

نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه همچنین با تاکید بر رواج ازدواج‌های آسان در جامعه، خانواده را اساس جامعه توصیف کرد و افزود: اگر بنیان خانواده صحیح شکل بگیرد، وضعیت خیابان‌ها و جامعه نیز مطلوب خواهد بود.

هدف دشمن، فتنه انگیزی در جهان اسلام

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اصفهان، به بیانات رهبر معظم انقلاب در روز عید غدیر اشاره کرد و اظهار داشت: همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند امروز دشمن به دنبال ایجاد فتنه و اختلاف بین مسلمان شیعه و سنی است.

وی افزود: وهابیت، سلفی‌ها، تکفیری‌ها و داعشی‌ها همه ساخته دست دشمنان است برای اینکه اختلافات بین اهل سنت با تشیع را بیشتر کنند.

تقدیر از مجاهدان خاموش

در لابلای سخنان ائمه جمعه، تقدیر از مجاهدت های خاموش سربازان گمنام امام زمان(عج) به مناسبت سی امین سالگرد تاسیس وزارت اطلاعات کاملاً مشهود بود.

آیت‌الله ناصری، امام جمعه یزد با متفاوت خواندن عملکرد نیروهای اطلاعات در ایران با همه جهان، گفت: عملکرد نیروهای اطلاعات در کشور ما در راستای امنیت ملی و اقتدار جهانی است.

نماینده ولی فقیه در یزد همچنین افزود: وزارت اطلاعات در این 30 ساله یک دستگاه بیدار، مراقب و آگاه برای کشور و نظام بوده است.

وی ادامه داد: دستگاه‌های مشابه وزارت اطلاعات ایران در کشورهای جهان به جاسوسی می‌پردازند و حرکت‌هایی مانند داعش، القاعده و فتنه‌ها را حمایت و همراهی می‌کنند. این کشورها پول‌های بسیاری خرج می‌کنند تا امنیت ما را به بریزند، اما به برکت نفس گرم رهبری و اتحاد مردم نیروهای وزارت اطلاعات در ایران خاموش و بی‌صدا امنیت را برای مردم و اقتدار را برای کشور به ارمغان آورده‌اند و هر کجا که مسلمانان جهان نیاز به کمک داشته باشند به حکم وظیفه شرعی آمادگی کمک دارند.

سربازان گمنام کشور را بیمه کرده اند

آیت الله نعیم آبادی، خطیب جمعه بندرعباس نیز مجاهدت‌های خاموش سربازان گمنام امام زمان(عج) کشور را بیمه کرده است.

وی در همین خصوص ابراز داشت: اقدامات این وزارتخانه باعث شده که نظام اسلامی به یکی از نظام‌های مقتدر دنیا تبدیل شود و باید گفت چه بسا اگر این اقدامات سربازان گمنام نبود نظام با مشکل روبرو می‌شد.

تکریم والدین و سالمندان در سبک زندگی اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری، امام جمعه بوشهر نیز روز 25 ذی‌الحجه به عنوان روز "خانواده و تکریم بازنشستگان" را مورد توجه قرار داد و با تاکید بر تکریم والدین در سبک زندگی اسلامی گفت: باید قدردان کسانی که دارای یک عمر خدمت به خانواده و خویشان خود بودهاند، باشیم.

وی همچنین با بیان این که بازنشستگان ادارات باید تکریم ویژه شوند، بیان داشت: در جامعه ما نیز بعضا مشاهده شده که حرمت سالخوردگان نگه داشته نمیشود و با توجه به اینکه آنها عمر خود را در راه تعالی فرزندان صرف کردهاند فرزندان نیز باید با تکریم آنها پاسخگوی زحماتشان باشند.

بر مشامم می رسد هر لحظه...

در پیش بودن ایام محرم باعث شد که خطبای جمعه، دقایقی از سخنان خود را به بایسته های عزاداری حسینی در این ایام سوگ و ماتم اهل بیت(ع) اختصاص دهند.

آیت الله طه محمدی، امام جمعه همدان این گونه دغدغه خود را در این باره بیان کرد: دشمن به دنبال تهی کردن عزاداری‌های محرم از درون است که بر این اساس مداحان و منبری‌ها باید به وظایف خود در روشنگری عمل کنند تا عزاداری‌ها از اهداف خود دور نشود.

تعطیلی روضه های خانگی ، چرا؟!

نماینده ولی فقیه در همدان البته ضمن گلایه از رو به تعطیلی رفتن روضه‌های خانگی گفت: باید مجالس مذهبی به منازل راه یابد چرا که با ورود مراسم مذهبی به منازل ضمن تبرک، برکت به آن خانه نازل می‌شود.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha