یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
اوباما پهباد

پرواز موفقیت آمیز نمونه ایرانی پهباد RQ170، آنقدر غرورانگیز و مایه افتخار بود که بسیاری از خطبای جمعه این هفته کشور بدان اشاره داشتند. همچنین ارایه تحلیل از پیام های مختلف نامه اوباما به رهبر معظم انقلاب و بیان نکاتی کلیدی در خصوص مذاکرات هسته ای، دیگر محورهای اصلی سخنان ائمه جمعه در این هفته را تشکیل می داد.

اشاره؛

محکومیت جنایات اخیر صهیونیست ها در فلسطین اشغالی، گرامیداشت مناسبت هایی چون هفته کتاب و کتاب خوانی و نیز هفته بسیج از دیگر مواردی بود که امامان جمعه ایران اسلامی در نماز عبادی- سیاسی دیروز ، آن را مورد توجه و اشاره قرار دادند.

*یانکی ها، قافیه را باخته اند!

امام‌ جمعه اردبیل، با تاکید بر این که مفاد نامه اخیر اوباما نشان می‌دهد که در رقابت راهبردی و حساس با ایران در منطقه، آمریکا قافیه را باخته است، ابراز داشت: نامه اوباما به رهبر انقلاب و استمداد از ایران بدون اطلاع به هم‌پیمانان نشان می‌دهد که از هم‌پیمانان آمریکا در منطقه کاری ساخته نیست، و لذا نامه‌ مزبور، اهانت به آن‌هاست و نشان می‌دهد که آمریکا از آنها مأیوس شده و آنها با این نامه از آمریکا مأیوس و متحیّر هستند.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی همچنین با اشاره به نسخه‌برداری از پهباد آمریکایی توسط متخصصان ایرانی، افزود: امکان نسخه‌برداری از پهباد آمریکا پیام مهمی دارد و آن اینکه هیچ عرصه علمی از دسترس دانشمندان و نوابغ ایران خارج نیست.

*اوباما به غلط کردن اُفتاده است

خطیب جمعه مشهد نیز با بیان این که امروز در عرصه‌های سیاسی دولت‌مردان آمریکا به شکست دچار شده‌اند، گفت: رئیس‌جمهور آمریکا چند روز پیش به غلط کردن افتاده و به مقام معظم رهبری نامه نوشته است اما از سوی دیگر به ما و مردم ما توهین می‌کند.

آیت‌الله علم‌الهدی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسئله اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد، تاکید کرد: اگر در جامعه‌ای این قانون‌ها وجود نداشته باشد آن جامعه محکوم به نابودی است، مسئله الگوی مصرف فردی نیست و با مدیریت حل می‌شود.

*یک نامه با چند پیام مهم

آیت‌الله مجتهدشبستری هم در نماز جمعه این هفته تبریز به نامه اوباما به رهبر معظم انقلاب و تحلیل‌های مختلف تحلیلگران اشاره کرد و گفت: این نامه اول اوباما نیست بلکه چهارمین نامه محرمانه رئیس جمهور آمریکا به رهبر معظم انقلاب است.

وی با تحلیل نامه اوباما به رهبر معظم انقلاب که آن را حامل سه پیام دانست، افزود: اعتراف غیرمستقیم اوباما در این نامه به شکست استراتژیک درباه داعش در سوریه و عراق و کمک خواستن از ایران در این باره می‌تواند نخستین پیام این نامه باشد.

امام جمعه تبریز ادامه داد: بی‌اعتمادی رئیس جمهور آمریکا به همپیمانان عرب دومین پیام نامه اوباما به رهبر انقلاب می‌تواند باشد چون خودش صادق نبوده همپیمانان و حامیانش هم صادق نیستند.

به گفته وی، معلوم نبودن نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 و اصرار ایران بر لغو تمام تحریم‌ها و پافشاری آمریکا بر تحریم‌های گذشته نیز می‌تواند سومین پیام این نامه باشد تا به خیال خودشان رهبر انقلاب این باره تجدید نظر کند.

*هشدار درباره امتیاز نسیه ای دشمن

آیت‌الله حسینی‌بوشهری نیز در جمع نمازگزاران جمعه شهر کریمه اهل بیت(ع) با اشاره به برگزاری مذاکرات هسته‌ای در عمان بیان داشت: دشمن می‌خواهد از نمایندگان ایران امتیاز دریافت کند و با دادن امتیاز نسیه‌ای غیرقابل تحقق، ایران را در صف انتظار نگه دارند که این امر مورد تایید مردم نخواهد بود.

وی از چهار نامه نوشته شده توسط اوباما رئیس جمهور آمریکا به رهبر انقلاب ایران اسلامی و بی‌اعتنایی رهبری به این نامه یاد کرد و گفت: امیدواریم یک روزی از محتویات نامه‌ها با خبر شویم تا لحن صحبت‌های اوباما را با لحن نمایندگان او در مذاکرات هسته‌ای را مقایسه کنیم.

*تقدیر از خدمات شجره طیبه بسیج

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور همچنین با اشاره به در پیش بودن هفته بسیج، از این شجره طیبه به عنوان متن مردم جامعه و خاری در چشم دشمنان یاد کرد و گفت: بسیج محدودیت خاصی را نمی‌پذیرد و بدون منت بخشی از ‌کارهای نظام را انجام می‌دهد.

*دروغ بزرگی به نام حقوق بشر!

آیت الله طباطبایی نژاد نیز در نماز جمعه این هفته اصفهان با بیان این که متاسفانه در شرایط کنونی افرادی دم از حقوق بشر می‌زنند که چیزی از آن نمی‌دانند، ابراز داشت: هیچ‌گاه نباید از دشمنان اسلام انتظار داشت تا آن‌ها به مسلمانان علاقه داشته باشند چراکه این افراد کینه اسلام را در دل دارند و از اسلام سیلی خورده‌اند.

وی افزود: آن‌ها مطرح می‌کنند چون همجنس‌بازی را آزاد نگذاشته‌اید پس حقوق بشر را رعایت نکرده‌اید این در حالی است که این کار را حیوانات هم انجام نمی‌دهند.

*رژیم غاصبی که از هیچ جنایتی دریغ نمی کند

آیت الله دری نجف آبادی، خطیب جمعه اراک هم با اشاره به وضعیت اسفبار قدس شریف گفت: رژیم صهیونیستی از هیچ نوع جنایتی در رابطه با مردم مظلوم فلسطین کوتاهی نمی‌کند و طی روزهای اخیر شاهد شنیع‌ترین جنایات این رژیم سفاک در قدس شریف بودیم.

وی یادآور شد: صهیونیست‌ها و حامیان این رژیم سفاک باید بدانند اگر ملت فلسطین را با خاک یکسان کنند مسلمانان از قدس شریف دست‌بردار نخواهند بود، قدس تنها متعلق به فلسطین نیست بلکه متعلق به جهان اسلام است.

*با تعلیق غنی سازی، مذاکره معنا ندارد

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی هم در جمع نمازگزاران زنجانی با اشاره به این نکته کلیدی که اگر هدف مذاکرات تعلیق غنی‌سازی باشد مذاکره معنایی ندارد، تصریح کرد: ایران اسلامی با منطق مستقل و معقول وارد مذاکره شده و لذا مذاکره نتیجه بدهد یا ندهد، نظام اسلامی برنامه‌ریزی خود را دارد.

*رسالت های مهم رسانه ملی

امام جمعه زنجان همچنین با اشاره به انتخاب رئیس جدید صدا و سیما ، هدایت و مدیریت فرهنگ و افکار عمومی را از وظایف رسانه ملی برشمرد و افزود: گسترش فرهنگ، افزایش آگاهی مردم و ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی از دیگر وظایف صدا و سیماست.

*تحریم های ظالمانه و یک سئوال جدی

امام جمعه ایلام نیز عامل اصلی تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران شکست در فتنه 88 دانست و گفت: موضع‌گیری‌های اخیر رئیس جمهور آمریکا و تکرار اتهامات واهی و گستاخی و تهدید و ادامه تحریم‌ها حتی در صورت توافق نهایی این سئوال را برای ملت ما مطرح کرده است که آیا ادامه مذاکرات بدون هیچ گونه دستاورد مثبت و پافشاری آمریکا بر مواضع ظالمانه و قلدرمآبانه به صلاح نظام اسلامی و در شأن ملت بزرگ و مقاوم ایران است؟!

حجت الاسلام و المسلمین لطفی همچنین تصریح کرد: تأسف‌بارتر از همه اینها گره زدن رفع همه مشکلات اقتصادی کشور به توافق نهایی مذاکرات و برداشتن تحریم‌ها است و به نظر این خیانت بزرگی بود که در حق ملت ایران مرتکب شدند.

* پهبادی که شیطان را سکته داد

آیت‌الله موحدی‌کرمانی نیز در خطبه‌های نمازجمعه این هفته پایتخت ضمن ابراز خرسندی از موفقیت جوانان برومند ایرانی در ساخت نمونه ایرانی پهباد RQ170 گفت: سه سال قبل که ایران پرنده جاسوسی آمریکایی را به غنیمت گرفت، بلافاصله ساخت نمونه آن در نیروی هوافضای سپاه از طریق مهندسی معکوس در دستور کار قرار گرفت که در نهایت یک فروند از آن ساخته شد و به پرواز در آمد که ضربه سختی بر پیکر آمریکایی ها بود و به قول فرمانده هوا فضای سپاه سکته ناقص آمریکایی ها را کامل کرد.

وی افزود‌: آمریکایی‌ها می‌گفتند ایرانی ها قادر به مهندسی معکوس و استخراج اطلاعات از این پهباد نیستند اما اکنون با بهت و حیرت ، قدرت استراتژیک و فناوری ایران را دیدند.

*سیاست یک بام و دو هوای دشمن ادامه دارد

آیت‌الله شاهچراغی هم در خطبه‌های نماز جمعه این هفته سمنان با اشاره به سیاست‌های یک بام و دو هوای آمریکایی‌ها و غربی‌ها در مواجهه با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: امروز جهانیان و به خصوص مردم ایران نمی‌دانند نامه اوباما برای دریافت کمک را باور داشته باشند یا به کوبیدن بر طبل تهدید و تحریم از سوی آمریکایی‌ها توجه کنند.

وی با اشاره به این که سیاست‌های متناقض آمریکایی‌ها نشان‌دهنده اوج اقتدار کشورمان است، افزود: سردمداران آمریکایی‌ها همواره از اعمال تحریم‌های بیشتر علیه کشورمان دم می‌زنند و گزینه‌های مختلف را برای فشار بر ایران مطرح می‌کنند و حتی گزینه نظامی را روی میز می‌گذارند و از طرفی دیگر رئیس جمهور آمریکا برای دریافت کمک از ایران نامه می‌نویسد.

*انتخابات بحرین نمایشی است

امام جمعه گرگان نیز با اشاره به تحولات اخیر در بحرین گفت: آل‏‌خلیفه به دنبال برگزاری انتخابات نمایشی در بحرین و ادعای وجود آزادی در این کشور است، بنابراین باید با برگزاری همه‌پرسی، میزان علاقه‏‌مندی مردم به این نظام، سنجیده شود.

آیت الله نورمفیدی با بیان اینکه 77 درصد مردم بحرین، شیعه و 23 درصد، اهل سنت هستند، خاطرنشان کرد: آل‏‌خلیفه بدون توجه به این ترکیب، 18 کرسی برای شیعیان و 22 کرسی هم برای اهل‏‌سنت در نظر گرفته که چنین تصمیمی بیانگر ایجاد انحراف در انتخابات بحرین است و این انتخابات، بیشتر از آنکه جنبه دموکراسی و مردم‏سالاری داشته باشد، نمایشی است.

*مدیران از اقتصاد مقاومتی غافل نشوند

وی افزود: سئوال این است که آیا نظام مدیریتی جامعه ما باید بر اساس خوش‌گذرانی‌ها شکل گیرد، مقام معظم رهبری در فروردین ماه راهبردهای اقتصاد مقاومتی را اعلام کردند و در جلسه‌ای تمام ابزار مدیریت اقتصادی را توضیح دادند و یک رهبر دانا با این عظمت راه را نشان می‌دهد ولی مدیران از مسیر خارج می‌شوند.

*حامی داعش به جنگ با آن آمده است!

آیت‌الله موسوی‌جزایری در خطبه های این هفته نماز جمعه اهواز، رفتار آمریکا در مقابل داعش را دارای تناقض دانست و گفت: رئیس جمهور آمریکا حامی تروریست‌های داعش است و از جنایات آنها حمایت می‌کند.

*انتقاد از سکوت مجامع جهانی درباره فلسطین

وی همچنین به تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی اشاره کرد و افزود: جوانان فلسطینی با دستان خالی در مقابل صهیونیست‌ها می‌جنگند، مبارزه می‌کنند و به کمک احتیاج دارند.

نماینده ولی فقیه در خوزستان با بیان اینکه آمریکا از این اقدامات حمایت می‌کند، اظهار کرد: متأسفانه مجامع بین‌المللی نیز در برابر این جنایت‌ها سکوت کرده‌اند و صدایی از آنها بلند نمی‌شود.

*فرهنگ کتابخوانی را ترویج دهیم

امام جمعه شیراز هم با اشاره به فرارسیدن هفته کتاب و کتابخوانی، به اهمیت و ضرورت این موضوع در مساله سبک زندگی اسلامی اشاره کرد و بیان داشت: قرآن مجید به قلم و کتاب سوگند یاد کرده و قلم را ابزار گسترش علم و دانش معرفی کرده و از این رو ما باید عنایت به کتاب و مطالعه کتاب را به عنوان یک ضرورت در زندگی خود توجه داشته باشیم و از کتاب فاصله نگیریم.

*یادی از مفسر بزرگ قرآن

آیت‌الله ایمانی همچنین با اشاره به 24 آبان ماه سالروز ارتحال مرحوم علامه طباطبایی گفت: علامه طباطبایی عمر پربرکت خود را در تحصیل علوم دینیه، تهذیب نفس، تربیت طلاب شایسته، نگارش کتاب‌های مفید و مؤثر از جمله یک دوره تفسیر المیزان صرف کرد که به حق یک دائرة‌المعارف اسلامی است و معانی دقیقی از قرآن مجید در تفسیر المیزان به ودیعت گذاشته شده که صاحبان علم و طالبان فضیلت می‌توانند از این مجموعه ذی‌قیمت استفاده لازم را داشته باشند.

*تناقضات پی در پی در رفتار سران آمریکا

حجت الاسلام و المسلمین میرعمادی نیز در نماز جمعه این هفته خرم آباد ضمن اشاره به مسئله تمدید تحریم علیه ایران توسط رئیس‌جمهور آمریکا گفت: این مسئله یک موضوع تعجب‌برانگیز است که البته آمریکایی‌ها با رفتار خود بارها حیثیت نداشته خود را بر باد داده‌اند و در حالی که از یک سو دم از مذاکره هسته‌ای می‌زنند، از سوی دیگر تحریم ها را تشدید می کنند!

وی ادامه داد: آمریکا از یک با داعش مبارزه می‌کنند و از سوی دیگر به آنها سلاح می‌دهد و از یک طرف به مقام معظم رهبری برای حمایت از آنها در مبارزه با داعش و همکاری در مسئله هسته‌ای نامه‌نگاری می‌کنند و از طرف دیگر از فتنه‌گران حمایت می‌کنند!

*فرهنگ کتابخوانی؛ لازمه پیشرفت علمی

حجت الاسلام و المسلمین ملک حسینی نیز در جمع نمازگزاران یاسوجی پیشرفت علمی کشور را بدون ترویج فرهنگ کتابخوانی میسر ندانست و ابراز داشت: باید بستر لازم برای ترویج این فرهنگ در کشور ایجاد شود و آینده‌سازان کشور با فراغ بال کتابخوانی را سرلوحه زندگی خویش قرار دهند.

اگر بسیج نبود...

امام جمعه یاسوج همچنین با اشاره به نزدیک شدن به هفته بسیج تصریح کرد: اگر بسیج نبود تاب تحمل در برابر زورگویی‌ها را نداشتیم و امروز اگر کشور در ساحل آرامش و امنیت قرار دارد به واسطه حضور بسیج در میدان است.

انتهای پیام

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha