چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ |۱۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 22, 2024
حجت‌الاسلام مختاری

حوزه/ رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی با تاکید بر لزوم انجام پیگیری فعالیت های عمیق فرهنگی به دور از شعارزدگی و نگاه سیاسی گفت: روحانیت همواره پیشتاز مجاهدت در جبهه فرهنگی و خنثی سازی توطئه های دشمنان در عرصه جنگ نرم بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین مختاری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با تاکید بر این که حوزویان و روحانیت از دیرباز متولیان فرهنگ دینی جامعه بوده اند، اظهار داشت: به هیچ وجه نمی توان از نقش و تاثیر بسزای حوزویان در عرصه فرهنگ غافل بود، با این حال با توجه به هجمه شدید فرهنگی دشمن آنچه مهم و ضروری است تاکید بر تقویت تعامل و همدلی و همکاری میان حوزویان با متولیان و مسئولان نهادهای فرهنگی است تا برآیند و خروجی این تعاملات منجر به تحولات مطلوب فرهنگی در کشور شود.

وی با اشاره به نام گذاری سال جاری و تاکید بر اهمیت مساله فرهنگ نسبت به اقتصاد گفت: متاسفانه یک نگاه غلط در بین برخی مردم و حتی مسئولان وجود دارد که در شرایط کنونی می بایست همه توجهات صرف امور اقتصادی و حل معضلات گرانی و تورم شود، غافل از آن که عقلاً و منطقاً، اقتصادی متعالی و رو به پیشرفت است که پشتیبان آن فرهنگ متعالی به عنوان زیربنای امور باشد.

از فرهنگ ایرانی و اسلامی به درستی صیانت کنیم

این استاد حوزه علمیه قم همچنین خاطرنشان کرد: اساساً یک جامعه موفق ، پویا و بالنده که در عین حال به دنبال تقویت عزت و اعتلای ملی و دینی خود است، باید در پی این باشد که فرهنگ دیرینه و اصیل خود را که همانا فرهنگ ایرانی و اسلامی است به درستی و با دغدغه و احساس مسئولیت بالا، صیانت کند.

وی اضافه کرد: بی شک حفظ و تقویت فرهنگ و ارایه الگوها و شاخصه های فرهنگی متناسب با آموزه های دینی، عامل و بسترساز ارتقای عزت ملی و موفقیت و سعادتمندی مردم ما در دنیا و آخرت است.

حجت الاسلام و المسلمین مختاری بیان داشت: نکته مهم دیگری که بارها از سوی رهبر معظم انقلاب و علما و مراجع معظم تقلید و نیز دلسوزان نظام اسلامی مورد تاکید قرار گرفته ، اشاره به این حقیقت مسلم است که انقلاب ما از آغاز اساساً یک انقلاب فرهنگی و با هویت دینی و فرهنگی بوده است و امام خمینی(ره) به عنوان بنیانگذار نهضت و بت شکن قرن، بیشترین تاکید و توجهش در بیانات و پیام ها، بر پایه ها و ساختارهای فرهنگی مبتنی بوده است.

درمقطع حساس تاریخی قرار داریم

 وی یادآور شد: نباید فراموش کنیم که در حال حاضر در یک مقطع حساس تاریخی قرار داریم که استکبار جهانی با تمام توان به جنگ با همه هویت و اعتقادات و فرهنگ اسلامی ما آمده است و می کوشد که به هر طریق ممکن، سیستم فکری و فرهنگی خاص خود را با بهره گیری از ابزارهای مدرن و نوین در جامعه ما حاکم سازد و به اهداف خود در قالب تهاجم و به تعبیر رهبری معظم، شبیخون فرهنگی دست یابد.

رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی افزود: طبعاً مسایل فرهنگی به دلیل حساسیت وپیچیدگی هایی که دارد،‌آسیب ها و آفت ها و خطراتش هم عمیق و پیچیده است.

وی ادامه داد: توجه به مباحث و مسایل فرهنگی و مقابله با آسیب های آن، یک بحث ریشه ای و دامنه دار است و اگر در سایه غفلت و کم توجهی و انفعال ما ، تهاجم غرب در سطح و عمق جامعه ما رسوخ و نفوذ کند همگان به ویژه جوانان و نهاد خانواده، دچار بحران ها و خسارت های فراوانی می شوند، چرا که فرهنگ هویت ذاتی جامعه را شکل می دهد.

برای مقابله با تهاجم فرهنگی نیاز سنجی لازم است

این محقق حوزوی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: برای مقابله با جنگ نرم فرهنگی دشمن در وهله نخست به شدت نیاز است که حوزه های علمیه و مراجع دینی و تحقیقاتی در زمینه اسلام شناسی و نیز دین پژوهان با در نظر گرفتن اصل نیازسنجی و ارایه راهکارهای کارآمد و پاسخگو، وارد میدان شوند و بدانند که در این باره  مسئولیت خطیری بر عهده دارند و لذا باید در راستای اعتلای بنیه فرهنگی آحاد جامعه به خصوص نسل جوان قدم های مثبت و سازنده ای بردارند؛ طبعاً این مهم بدون حمایت و پیشتیبانی و همراهی دولت امکان پذیر نیست.

وی افزود: به هر صورت ، دولت جمهوری اسلامی ایران ، دولتی برآمده از اراده جمعی ملت ما با شعار دین خواهی است که با رویکرد توسعه فرهنگی بر سر کار آمده و از این حیث، باید در این زمینه نقش موثری ایفا کرده و به کمک حوزویان و فرهیختگان دین پژوه بیاید.

حجت الاسلام و المسلمین مختاری ابراز داشت: در این باره نیاز به کمک و تعامل دولت و حاکمیت از یک سو و حوزه های علمیه و دانشگاه ها و اساتید متعهد و مسئولیت پذیر از سوی دیگر ، کاملاً احساس می شود و این تعامل و حمایت های دوسویه چنانچه هوشمندانه توسعه پیدا کند ، به یقین به تقویت لایه های فرهنگی جامعه در سطوح مختلف می انجامد.

 وی همچنین خاطرنشان کرد:امروزه اگر بخواهیم صرفاً شعاری با مساله فرهنگ برخورد کنیم به جایی نمی رسیم کما این که با برپایی چندین همایش و نشست علمی و صدور بیانیه و غیره نیز راه به جایی نخواهیم بُرد ، چرا که بدون یک کار محتوایی و عمیق نمی توان نتایج مورد نظر در مقوله فرهنگ را استحصال کرد.

وی افزود: بی تردید نگاه و رویکرد به کارهای عمیق فرهنگی باید به صورت یک پروژه عملیاتی درازمدت باشد و صدالبته به دور از شعارزدگی و نگاه های جناحی و سیاسی.

به تقویت و بالندگی عرصه فرهنگ کشور کمک کنیم

رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی در خاتمه سخنان خود با بیان این که مقام معظم رهبری طلایه دار جبهه فرهنگی ما در برابر توطئه های دشمنان است ، گفت: همه ما باید با تبعیت از خط و کلام و سیره رهبری در سایه وحدت و انسجام ملی ، به تقویت و بالندگی عرصه فرهنگ کشور کمک کنند و این را هم باید بدانیم که بدون همفکری و همدلی ملی و تعامل دولتمردان با نخبگان و فعالان فرهنگی به خصوص حوزویان، اهداف مورد نظر به نحو مطلوب و شایسته محقق نخواهد شد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha