یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
کد خبر: 340903
۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۰
عباس فغانی

حوزه/ مسئول طرح هجرت بلند مدت حوزه علمیه قزوین از فعالیت تبلیغی 57 نفر از طلاب این استان در قالب "هجرت بلند مدت" خبر داد.

حجت الاسلام عباس فغانی، مسئول طرح هجرت بلند مدت حوزه علمیه قزوین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین، با اعلام این خبر بیان کرد: طرح هجرت بلند مدت روحانیون، برنامه ای است که از طرف معاونت تبلیغ حوزه های علمیه کشور جهت اعزام روحانیون و مبلغان دینی به روستاها و مناطق محروم کشور اجرا می شود.

وی افزود: این طرح در آغاز در معاونت تبلیغ حوزه های علمیه کشور به صورت آزمایشی در برخی از نقاط و روستاهای کشور انجام و بعد از اینکه مورد استقبال ساکنین و مردم این مناطق قرار گرفت با عنوان" هجرت بلند مدت" در سراسر استان های کشور اجرایی شد.

مسئول طرح هجرت بلند مدت حوزه علمیه قزوین اظهار کرد: روحانیون شرکت کننده در این طرح باید دارای سواد علمی حداقل سطح 2 حوزه، ملبس به لباس مقدس روحانیت و متاهل باشندو روستای انتخاب شده هم باید دارای 1200  نفر سکنه و 30 کیلومتر از محل زندگی اصلی  روحانی فاصله داشته باشد.

حجت الاسلام فغانی گفت: در حال حاضر 57 نفر روحانی در طرح هجرت بلند مدت، با مرکز مدیریت حوزه علمیه قزوین در حال همکاری بوده که از این تعداد 16 نفر در مدارس امین و 41 نفر هم در روستاهای استان مشغول تبلیغ و فعالیت بوده و هم اکنون نیز در حال جذب و اعزام تعداد دیگری از روحانیون برای هجرت بلند به روستاها هستیم .

وی با ذکر این نکته که آشنا نمودن مردم با معارف دینی مسئولیت مهم روحانیون هجرت است به فعالیت های روحانیون هجرت اشاره کرد و افزود: روحانیون هجرت، به تبلیغ احکام و معارف دینی در روستاها، اقامه نمازهای جماعت در سه وقت صبح ، ظهر و عصر و نماز مغرب و عشا در مساجد روستاها، اقامه نماز ظهر در مدارس امین، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ دینی، ارائه مشاوره های دینی و مذهبی، ترغیب اهالی روستاها به انجام واجبات دینی، امر به معروف و نهی از منکر، جمع آوری خمس و زکات اهالی روستا و  فعالیت های فرهنگی در راستای تبلیغ معارف دینی می پردازند.

مسئول طرح هجرت بلند مدت حوزه علمیه قزوین همکاری و کمک در جهت امور عمرانی روستاها را از فعالیت های دیگر روحانیون هجرت بلند مدت نام برد و گفت: روحانیون در کنار  رسالت خود در انجام فعالیت های تبلیغی برخی مواقع به همکاری در امور عمرانی روستاها هم می پردازند که کمک به احداث مساجد، حسینیه، غسالخانه، حمام و سایر کارهای عمرانی از جمله این فعالیت ها می باشد.

حجت الاسلام فغانی با اشاره به وظایف حوزه علمیه در قبال روحانیون هجرت بیان کرد: در مورد روحانیون هجرت، مرکز مدیریت حوزه علمیه دارای وظایفی است که در سه مرحله، شناسایی روستاها و مناطقی که نیاز به روحانی دارند، جذب روحانی دارای شرایط  و همکاری در زمان اجرای هجرت انجام می دهد.

وی افزود: در مرحله شناسایی روستا، معاونت تبلیغ استان یا خود به شناسایی منطقه مورد نظر می پردازد یا از طرف مردم روستا و منطقه این درخواست ارائه می شود که بعد از بررسی و تحقیق چنانچه روستا دارای شرایط استقرار روحانی هجرت تشخیص داده شود بعد از مراحل اداری و بستر سازی های لازم، روحانی در محل مورد نظر استقرار می یابد.

مسئول طرح هجرت بلند مدت حوزه علمیه قزوین ادامه داد: جذب و شناسایی و مستقر کردن روحانی، وظیفه دیگر این مرکز می باشد و سعی می شود تا از طلاب دارای شرایط ممتاز، متشخص و علاقه مند به تبلیغ در مناطق محروم حوزه انتخاب شود.

حجت الاسلام فغانی اظهار کرد: در طول استقرار روحانی در روستا هم این مرکز علاوه بر پیگیری امورات معیشتی طلاب و کمک به امر تبلیغ مباحث دینی از طریق در اختیار نهادن منابع علمی و تبلیغی لازم، سعی می کند تا با برگزاری گردهمایی های فصلی، مشکلات و مسائل مربوط به روحانیون هجرت را بررسی و در جهت رفع آنها اقدام نماید. 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha