یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
امام رضا(ع)

مولف کتاب خورشید مهربانی گفت: حضرت ثامن الحجج(ع) با تاکتیک علمي به اثبات دین اسلام و برتری اسلام بر سایر ادیان می پرداختند.

حجت الاسلام مهدی آقابابایی درگفتگو باخبرنگار «حوزه» در اصفهان در خصوص تالیفات خود پیرامون حضرت امام رضا (ع) و شهادت آن حضرت اظهار کرد: باعنایت خداوند و مدد امام رضا (ع)موفق شدم کتاب "خورشید مهربانی" را در توصیف فضایل و خصایص ثامن الحجج(ع) را در سال ۹۱ در هزار نسخه به چاپ برسانم.

اين محقق حوزوي افزود: از القاب امام رضا (ع) "شمس الشموس" و  "امام رئوف" است که ما با ترکیب کردن این دو لقب، عنوان "خورشید مهربانی" را برای اين کتاب برگزیدیم.

وی در خصوص ابعاد شخصیتی حضرت ثامن الحج(ع) و این که چرا به ایشان عالم آل محمد(ع) خطاب می‌کنند، بیان داشت:  مامون در  زمان امام رضا(ع) نقشه هایی برای تحقیر امامت در نظر داشت و براین مبنا کتب علمی و فلسفی  را جمع آوری کرد و جلساتی را با سران دیگر ادیان برپا می کرد تا خود را خوب جلوه دهد و با امام رضا(ع) به شيوه علمی مبارزه کند.

حجت الاسلام آقا بابایی ادامه داد: امام رضا(ع) با تسلط علمی که با عنایت خداوند، داشتند، جواب آنها را با زبان خودشان و با استفاده از کتبشان می دادند و حقانیت اسلام و امامت را به اثبات رسانیدند.

وی ادامه داد:  این کار مامون نه تنها باعث شکست امام رضا(ع) نشد، بلکه باعث گرایش بیشتر مردم به ایشان نیز شد و حضرت با تاکتیک علمي به اثبات دین اسلام و برتری اسلام بر سایر ادیان می پرداختند.

اين محقق حوزوي دربیان سیره تبلیغی امام رضا(ع)، تصریح کرد: امام رضا(ع) احادیث زیادی در خصوص ولایت، غدیر و مهدویت دارند، به خصوص در بحث ولایت. آن امام شریف شرط پذیرش "لا اله الا الله" را پذیرش ولایت  و امامت عنوان می کنند.

وی در خصوص ورود و حضور امام رضا(ع) به ایران و توسعه و گسترش شیعه گفت:  مردم ایران از زمان ورود ایشان مشتاقانه تشيع را پذیرفتند و  حتی روایت است که بسیاری از اهل سنت نیز با کرامات ایشان به شیعه گرویدند.

مولف کتاب خورشید مهربانی ادامه داد: مسئله با اهمیتی که در سیره و زندگی حضرت ثامن الحجج(ع) به چشم می خورد، وجود اتفاقی است که می توان بدون اغراق آن را غدیری دیگر نامید.

وی توضیح داد: زمانی که امام رضا(ع) به شهر نیشابور رسیدند و با استقبال عظیم و گسترده مردم روبرو شدند، مردم و شیعیان از حضرت درخواست حدیثی به عنوان توصیه کردند؛ دراین زمان حضرت رضا(ع) حدیث "سلسله الذهب" را قرائت کردند.

حجت الاسلام آقابابایی افزود: در آن موقع بیش از 24 هزار قلمدان کتابت آن حدیث را کردند. اهمیت محتوایی و روایی حدیث سلسله الذهب بر کسی پوشیده نیست ولی قطعا تاکید بر محتوا و مفهوم اصلی آن حدیث مورد عنایت آن حضرت و خدا است و آن نهفته در«بشرطها و انا من شروطها» است.

وی گفت: برطبق فرمایش امام رضا(ع)، ایمنی از عذاب در پرتو توحید، مشروط به شرایطی است  و امامت شرط آن است، درحقیقت توحید همراه با امامت موجبات رستگاری را فراهم می کند و لاغیر.

مولف کتاب خورشید مهربانی در پایان اظهار کرد: برهمین اساس منظره سخن امام با مردم و تاکید بر ولایت و امامت همانند واقعه غدیر خم بود که بر مردم ابلاغ شد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha