دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
فلسفه

حوزه/ دانش پژوه در مرکز تخصصی فلسفه، با فلسفه خشک مواجه نیست، بلکه فلسفه را به صورت کاربردی، در کنار توجه کامل به آیات قرآن و کلمات معصومین(ع)، فرا می گیرند.

حجت الاسلام سید محمد مهدوی نیا، قائم مقام مرکز تخصصی فلسفه اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» به تبیین برنامه های جدید سال جاری این مرکز پرداخت.

وی گفت: مرکز تخصصی فلسفه اسلامی درسال1382، به منظور تربیت متخصصان عرصه فلسفه، توسط مرکز مدیریت حوزه علمیه قم و به مدیریت حجت الاسلام والمسلمین فیاضی تاسیس شد.

قائم مقام مرکزتخصصی فلسفه افزود: تاکنون در سطح2، طی 9دوره 120فارغ التحصیل و در چهار دوره سطح3 حدود80نفر فارغ التحصیل شده‌اند؛ در سال تحصیلی جاری نیز 38  دانش پژوه برای سطوح دو و سه، پس از انجام مراحل گزینش و مصاحبه، پذیرش نهایی شدند.

وی همچنین از راه اندازی سطح 4 این مرکز خبر داد و اظهار داشت: سطح 4 نیز ده رشته تعریف گردیده که دو رشته"حکمت متعالیه" و"فلسفه نفس" نهایی شده و در صورت موافقت مسئولین حوزه، اجرایی خواهند شد.

*انتشار مجله نسیم خرد

حجت الاسلام مهدوی نیا انتشار مجله "نسیم خرد" را یکی از دست‌آوردهای مهم دانش پژوهان این مرکز دانست و افزود: این مجله شامل مقالات و پژوهش های خود دانش پژوهان است که به صورت دوفصلنامه منتشر می شود.

وی  با بیان تشکیل انجمن فارغ التحصیلان این مرکز درسال91 با عضویت بیش از و 50 نفر از دانش پژوهان گفت:  برگزاری نشست های علمی و کرسی های آزاد اندیشی توسط این انجمن برگزار می شود و تاکنون برکات زیادی برای مرکز و سایر طلاب داشته است.

*توجه جدی به مباحثه دروس

دبیر علمی کمیته فلسفه و کلام حوزه ،توجه کامل به مباحثه را از دیگر ویژگی های مرکز تخصصی فلسفه دانست و ابراز داشت:کارجدیدی که از امسال شروع شده ؛ مباحثه دروس اصلی در برنامه های درسی مرکز قرار گرفته، و دانش پژوهان چندین ساعت در هفته، درقالب گروه های سه نفری زیر نظر اساتید مرکز دروس اصلی را مباحثه می کنند.

*پژوهش محوری، رمز موفقیت

مسئول آموزش مرکز تخصصی فلسفه اسلامی یادآور شد: یکی از معاونت های فعال در مرکز، معاونت پژوهشی است که در راستای همکاری که با اساتید، بر روند فعالیت های پژوهشی دانش پژوهان نظارت کافی داشته  و تلاش می کند تا دانش پژوهان این مرکز تخصصی در کنار فعالیت های آموزشی و تحصیلی، در مباحث تحقیقاتی و پژوهشی نیز توانمند و صاحب نظر شوند.

قائم مقام مرکز تخصصی فلسفه با اشاره به اهمیت و جایگاه فلسفه در پاسخگویی به شبهات تاکید کرد: از آن جایی که دین سه بخش اعتقادات، اخلاق و احکام دارد و در روایات نیز به بخش اعتقادات اهمیت ویژه داده شده برای تثبیت اعتقادات اسلامی، فهم آیات و روایات اهل بیت(ع) نیاز جدی به ابزاری داریم که بتوان به کمک آن از حریم اعتقادات و دین خدا پاسداری کرد که در این قسمت تسلط به فلسفه می تواند بسیار راه‌گشا باشد.

*پاسخگویی به شبهات در گرو تسلط به فلسفه

حجت الاسلام مهدوی نیا افزود: امروزه شبهات زیادی توسط دشمنان اسلام و انقلاب در سایت ها، مجلات و شبکه های ماهواره ای منتشر می شود که جواب به آنها بدون تسلط کافی به فلسفه امکان پذیر نیست و هرقدر که به جلو می رویم ،ضرورت این دانش  برای طلاب و روحانیون که مدافع حریم دین خدا هستند، دوچندان احساس می شود.

دبیر علمی کمیته فلسفه و کلام حوزه، توجه کافی به آیات و روایات اهل بیت(ع) در کنار فلسفه را مهم دانست و تاکید کرد: یکی از نقاط قوتی که در طول این دوره ها به آن توجه جدی می شود، این است که فلسفه در کنار آیات و روایات اهل بیت(ع) خوانده می شود،به این صورت که در سطح دو تفسیر ترتیبی و موضوعی و درسطح سه نیزتفکر عقلی در آیات و روایات پیش بینی شده است.

وی در پایان یادآور شد: در  مرکز تخصصی فلسفه با یک فلسفه خشک مواجه نیستیم، بلکه دانش پژوهان در این مرکز، فلسفه را به صورت کاربردی و در کنار توجه کامل به آیات قرآن و کلمات معصومین(ع) فرا می‌گیرند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha