چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024
پورفتح الله انتقال خون

حوزه/ رئیس سازمان انتقال خون کشور بر ضرورت پیوند بیشتر بین این سازمان و اقشار مذهبی جامعه تاکید کرد و گفت: برخی از بیماری های خونی از طریق رفتارهای جنسی ناسالم منتقل می شود و به همین دلیل افراد معتقد و مذهبی به مبانی دین، نقش بزرگی در سلامت خون های اهدایی دارند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر پورفتح الله امروز در دیدار با حضرت آیت الله علوی گرگانی با اشاره به اینکه در آستانه چهلمین سالگرد تشکیل سازمان انتفال خون ایران هستیم، اظهار داشت: از آغاز تاسیس این سازمان تاکنون  40 میلیون واحد اهدای خون داشتیم که توسط مردم ایثارگر کشورمان انجام شده است.

وی تصریح کرد: پیش از تاسیس سازمان انتقال خون بیماران هموفیلی و تالاسمی با توجه به محدودیت دریافت خون از طول عمر زیادی برخوردار نبودند، اما امروز به برکت تشکیل این سازمان، همانند افراد دیگر جامعه طول عمر مناسبی دارند.

رئیس سازمان انتقال خون ایران افزود: امروز انتقال خون نقش بزرگی در افزایش طول عمر افراد داشته است و سالانه 150 هزار خانم باردار در هنگام زایمان از بین می رفتند که با اهدای خون از مرگ 50 هزار نفر آن ها جلوگیری شده است.

دکتر پورفتح الله تصریح کرد: امروز شبکه خون در کشور وجود دارد که با کیفیت بالا خون های اهدایی مردم را به بیماران و افراد حتی در مناطق محروم می رسانند. 

*500 هزار اهداکننده مستمر وجود دارد

وی افزود: امروز سالانه 2میلیون واحد خون در اختیار سازمان انتقال خون قرار می گیرد و 500 هزار اهدا کننده مستمر نیز سالانه حداقل دو مرتبه خون خود را اهدا می کنند.

رئیس سازمان انتقال خون تصریح کرد: در تمام ایام سال نیازمند اهدای خون هستیم؛ چرا که برخی از فرآورده های خونی نظیر پلاکت را بیشتر از 4 روز نمی توان نگاه داشت.

*فرهنگ نذر خون گسترش یابد

پورفتح الله در ادامه با اشاره به اینکه در حال فرهنگ سازی برای نذر اهدای خون هستیم، اظهار داشت: این طرح را در مناسبت های مذهبی کلید زده ایم و این برنامه از عاشورای امسال آغاز شد که 6 هزار نفر ثبت نام کردند و تا اربعین خون خود را اهدا کردند.

وی تصریح کرد: همچنین این طرح با ایجاد کمپ هایی در راهپیمایی عظیم اربعین و در مسیر پیاده روی و کربلا اجرایی شد.

*قمه زنی حذف شود

رئیس سازمان انتقال خون افزود: در حال فرهنگ سازی هستیم تا برخی افراد به جای قمه زنی، خون خود را اهدا کنند تا علاوه بر اینکه به فرهنگ جامعه و دین کمک می شود، از ثواب معنوی نیز برخوردار شوند.  

پورفتح الله افزود: امروز در حال انتقال تجربیات سازمان انتقال خون به کشورهایی نظیر افغانستان، سودان و عراق برای آموزش دریافت خون و ارتقای کیفیت هستیم.

*افراد مذهبی نقش بزرگی در سلامت خون های اهدایی دارند 

وی در ادامه بر ضرورت پیوند بیشتر بین سازمان انتقال خون و اقشار مذهبی جامعه تاکید کرد و گفت: عموما بیماری های خونی از طریق رفتارهای جنسی ناسالم منتقل می شود و به همین دلیل افراد معتقد و مذهبی به مبانی دین، نقش بزرگی در سلامت خون های اهدایی دارند.

رئیس سازمان انتقال خون در پایان با تاکید بر اینکه در جهت گسترش اهدای خون نیازمند منویات و توصیه های مراجع عظام تقلید به مردم برای اهدای خون هستیم، خاطرنشان کرد: سازمان انتقال خون واسطه ایثار مردم و سلامت بیماران است.

انتهای پیام/313 /33

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha