شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
امام خمینی

حوزه/ دهن کجی جهان غرب در هجمه به دین اسلام ذیل چاپ کتاب آیات شیطانی از سوی مزدور خودفروخته ای به نام سلمان رشدی، باعث آن شد تا امام خمینی (ره) در 25 بهمن 67 با حکم حکومتی خود علاوه بر جواب دندان شکن به دشمنان، جهان اسلام را نیز بیمه نمایند.

سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، برخی شبهه کرده اند که حکم امام (ره) دربارۀ سلمان رشدی مرتد، حکم فقهیِ بوده و ارتباطی با حکم حکومتی نداشته است؛ در ارزيابى و نقد این مطلب، توجه به سه نكته ضروری است.

نكته اول اين كه متن پيام امام (ره) در مورد سلمان رشدى و مرتد اعلام نمودن او با چنين تحليل ها و برداشت هايى همخوانى ندارد و به خوبى گوياى اين واقعيت است كه مرحوم امام (ره) به عنوان رهبرىِ نظام اين حكم را صادر کرده و در اين حكم یادآور شدند: «به اطلاع مسلمانان غيور سراسر جهان مى رسانم مؤلف كتاب آيات شيطانى كه عليه اسلام، پيامبر(ص) و قرآن، تنظيم و چاپ و منتشر شده است؛ همچنين ناشرين مطلع از محتواى آن، محكوم به اعدام مى باشند؛ از مسلمانان غيور مى خواهم تا در هر نقطه كه آنان را يافتند، سريعا آنها را اعدام نمايند تا ديگر كسى جرات نكند به مقدسات مسلمين توهين نمايد». (1)

پس از اين حكم تاريخى، رسانه‏هاى غربى براى نجات جان سلمان رشدى، اينگونه القا كردند كه اگر سلمان رشدى توبه كند، حكم اعدامش لغو مى‏شود؛ اما دفتر امام خمينى (ره) در تاریخ 29 بهمن 1367 بلافاصله اين توطئه را اين گونه خنثى كرد:

«رسانه‏هاى گروهى استعمارى خارجى به دروغ، به مسئولين نظام جمهورى اسلامى نسبت مى‏دهند كه اگر نويسنده كتاب آيات شيطانى توبه كند حكم اعدام درباره او لغو مى‏گردد. امام خمينى- مد ظله- فرمودند: اين موضوع صددرصد تكذيب مى گردد. سلمان رشدى اگر توبه كند و زاهد زمان هم گردد، بر هر مسلمان واجب است با جان و مال، تمامىِ همّ خود را به كار گيرد تا او را به دَرَك واصل گرداند». (2)

آيا مى توان پذيرفت كه چنين حكمى تنها بيانگر فتواى شخصى ايشان بوده است؟؛ آيا دعوت از مسلمانان سراسر جهان براى اجراى اين حكم و اصرار و پافشارى براى اجراى آن را مى توان تنها يك فتواى شخصى ايشان تلقى نمود؟.

علاوه بر اينكه با توجه به جايگاه مرحوم امام (ره) در نظام به عنوان رهبرى نظام و پيامدها و بازتاب جهانى اين حكم، مى توان اين حكم را تا حد يك فتواى شخصى مجتهد تنزّل داد و در اين زمينه شأن حكومتى و فتوايى ايشان را جدا انگاشت؟. به نظر مى رسد چنين سخنانى با ماهيت حكم امام (ره) و هدف ايشان از صدور آن به هيچ وجه سازگارى نداشته و برداشت هاى فاقد منطق و استدلال است.

همچنين بايد در نظر داشت نظام جمهورى اسلامى همچنان اجراى اين حكم را پيگيرى نموده و نسبت به آن كوتاهى نمى نمايد.

شخصیت سلمان رشدى و اشاره ای به آیات شیطانی

سلمان رشدى نويسنده‏ى هندى الاصل، به سال 1326 ه. ش، در خانواده‏ى مسلمان در بمبئى متولد شد، و در سيزده سالگى جهت تحصيل به انگلستان اعزام شد و مدتى با نوشتن مقالات تبليغى در انگلستان به تأمين مخارج زندگى پرداخت و سپس شناسنامه‏ى انگليسى گرفت و تبعه‏ى آنجا شد. رشدى در مصاحبه با مجله‏ى اشپيگل در 21 ارديبهشت 1371، درباره‏ى خانواده‏اش مى‏گويد: «خانواده‏ى من به اسلام گرايش داشتند، ولى در خانه ما از دين خبرى نبود. فقط سالى يك بار مرا براى عبادت به مسجد مى‏بردند. مثل مراسم سال نو در نزد مسيحيان، يك دايه‏ى مسيحى داشتم...، اكثر دوستان من غيرمسلمان بودند. پدرم از قانون قرآن در منع نوشيدن مشروبات الكلى تبعيت نمى‏كرد. خوشبختانه مى‏توانم بگويم كه پدر و مادر من مسلمان بدى بودند».

رشدى در طول زندگى خود در انگلستان به بى‏دينى و بى‏اعتقادى مطلق مى‏رسد و در نهايت، منكر خدا مى‏شود و اين عقيده را رسماً در مصاحبه با مجله اشتترن در 7 آبان 1371، تحت عنوان «من قهرمان نيستم» بيان مى‏كند.

چنين نويسنده‏اى تحت حمايت غرب و صهيونيسم به منظور مقابله با رشد روز افزون اسلام خواهى در جهان، دست به نوشتن كتاب «آيات شيطانى» مى‏زند. و آن را «اثرى، حاوى ضديت و شك بنيادى مى‏نامد» و در آن به مقام مقدس حضرت پيامبر اكرم (صلی الله علیه وآله) و به مقدسات مسلمين اهانت مى‏كند.(3)

سلمان رشدى در مأموريت استعمارى انگليسى و آمريكايى خويش در راستاى مبارزه با اسلام، كتاب «آيات شيطانى» را نوشت. او مأمور آمريكا شيطان بزرگ جهان بود و در اين كتاب ضد اسلامى خويش نشانه هاى شيطنت خود را نشان داد.

آيات شيطانى (ترجمه عبارت انگليسى sesrev cinataS) رمانى است در 547 صفحه (نسخه انگليسى در چاپ اول) كه در تاريخ 1367/ 7/ 4 (26 سپتامبر 1988) توسط انتشارات «وايكينگ» (جزو گروه انتشاراتى «پنگوئن») منتشر شد. «آيات شيطانى» پنجمين رمان اين نويسنده ملعون مى باشد. «سلمان رشدى» عضو انجمن سلطنتى ادبيات انگلستان بوده و هست و كتاب مذكور را به سفارش «گيلون ريتكن» (رئيس يهودى انتشارات وايكينك) با دستمزد بى سابقه 850 هزار پوند به رشته تحرير درآورد.

كتاب آيات شيطانى برخلاف آنچه گفته مى شود، يك كتاب علمى و نظرى نيست، بلكه داستانى است بلند در 9 فصل كه شخصيت هاى آن را حضرت رسول اكرم (صلی الله علیه وآله)، همسرانش و صحابى شناخته شده اش و حضرت جبرئيل (فرشته وحى) تشكيل مى دهند.

در طول اين رُمان تمامى اين شخصيت ها، العياذ بالله افرادى فاسد و گرفتار انحرافات اخلاقى معرفى مى شوند و انواع تحقير و اهانت هاى عجيب و غريب نسبت به آنان انجام مى گیرد. نويسنده مزدورِ كتاب، تحت حمايت دولت انگلستان است و در انگليس زندگى كرد و پس از صدور حكم امام (ره) محافظت وى بر عهده (اسكاتلند يارد، پليس انگليس) قرار گرفت و هزينه هاى محافظت از او در سال بين يك تا 10 ميليون پوند تخمين زده مى شود.

همچنين شركت هواپيمايى «بريتيش ايرويز» حضور رشدى را در هواپيماهاى خود تا سال 1998 ممنوع اعلام كرده و شركت هواپيمايى «ايركاندا» چند سال پيش سفر رشدى را با پروازهاى خود غيرممكن اعلام نمود.

رُشدى ملعون، سال ها در پناه دستگاه هاى امنيتى انگليس در مخفيگاه ها به سر مى برد و چون مردم انگليس به مخارج هنگفت نگهدارى او اعتراض كردند، دولت انگليس از ادامه حفاظت از او خوددارى كرد و وى ناچار به آمريكا پناه برد و اكنون در پناه مأموران امنيتى شيطان بزرگ، روزگار حقارت بارى را مى گذراند.

از سال 1367 با صدور فتواى حضرت امام (ره) بر قتل رشدى ملعون، بارها افراد غيورى براى اجراى حكم اعدام رشدى مرتد اقدام كردند ولى با توجه به مراقبت شديد دولت ها و سرويس هاى امنيتى غربى، موفق به انجام آن نشدند؛ اما او همچنان تحت تعقيب است. ان شاء الله روزى به سزاى عمل ننگين خود خواهد رسيد.

برخورد شدید دین با عوامل تخریب کنندۀ مبانی اعتقادی

نكته آخر اين كه دين مبين اسلام على رغم اين كه بيشترين اهتمام را به آزادى انديشه و بيان دارد اما اگر فردى بخواهد، خارج از ضوابط و چارچوب هاى علمى و منطقى به شبهه افكنى و تخريب مبانى اعتقادى مردم بپردازد، با آن مقابله نموده و اجازه تروج چنين تفكرات مسمومى را در جامعه اسلامى نمى دهد. از اين رو در فقه اسلامى خريد و فروش و نگهدارى چنين كتاب هايى حرام بوده و نشر آن در سطح جامعه نیز مجاز نمى باشد.

إعطاى لقب «سر» (شواليه) به نويسنده اين كتاب بعد از گذشت بيش از دو دهه از تاريخ انتشار اين كتاب توسط ملكه انگليس در شرايطى كه جهان اسلام در آتش تهاجم نظامى وحشيانه غرب به سركردگى آمريكا و انگليس مى سوزد، به خوبى بيانگر توطئه و سياسى بودن اقدام سلمان رشدى است كه هيچ ارتباطى با مباحث فرهنگى و... ندارد.

بنابراين اقدامى كه سلمان رشدى مرتد انجام داد، اقدامى در جهت توطئه اسلام ستيزى غرب بود و نه كار فردى؛ لذا براى ايستادگى در برابر چنين اقدام مهم سياسى- اعتقادى لازم بود تا شخصيتى تاثيرگذار، چنان واكنشى نشان دهد كه بتواند در برابر هجمه اى كه با حمايت امپراطورى مالى و رسانه اى ريشه اعتقادات اسلامى را نشانه رفته بود، ايستادگى كند.

اقدام امام (ره) بیمه کنندۀ دین اسلام بود

فتوايى نيز كه امام خمينى ره صادر نمودند فتوايى بود كه پس از چندين ماه از انتشار اين كتاب در انگلستان و به دنبال ماهها درگيرى خونين در برخى از كشورهاى اسلامى و به ويژه هند و پاكستان صادر شد و نشان دهندۀ عمق اهانت و دهن کجی جهان غرب به جهان اسلام و بى توجهى نسبت به خواسته هاى مسلمانان در احقاق حقوق پايمال شده شان بود كه باعث شد تا امام خمينى (ره) خود وارد ميدان شده و چنان ابتكار عمل را به دست گيرد كه تا سال ها جامعه اسلامى را نسبت به چنين تهاجمات دامنه دار و سازمان يافته اى بيمه نمايد.

(1)- (صحيفه امام، ج 21، 263، 25 بهمن 67)

(2)- (صحيفه امام، 21، 268)

(3)- روزها و رويدادها، مركز فرهنگى تربيتى نور ولايت، نشر پيام مهدى (عج)، چاپ چهارم 1379، ص 538

 

منبع: پرسمان، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha