یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
کد خبر: 345207
۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۲
حجت الاسلام اکبری - مرکز خدمات

حوزه/طرح جامع مسکن برای اجرایی شدن نیازمند آمار است و برای دستیابی به این اطلاعات مرکز خدمات اقدام به اجرای فراخوان طرح جامع مسکن کرده است.

حجت الاسلام هادی اکبری در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، با اشاره به تلاش‌هایی که مرکز خدمات برای خانه دار کردن طلاب و روحانیون سراسر کشور انجام داده است اظهار کرد: در حال حاضر 10 درصد از طلاب و روحانیون کشور که جمعیتی حدود 11 هزار نفر می‌شود در ادارات، سازمان‌ها و نهادهای مختلف شاغل بوده و حقوق دریافت می‌کنند و مابقی روحانیون(حدود 90 درصد) تنها با شهریه و درآمدهای اندک تبلیغ زندگی می‌کنند.

وی با بیان این که با این درآمد اندک روحانیون غیر شاغل توانایی تهیه مسکن را نخواهند داشت گفت: در حال حاضر حدود 40 هزار طلبه متأهل در سطح کشور داریم که فاقد مسکن بوده و حتی مسکن مهر نیز به آن‌ها تعلق نگرفته است، زیرا اگر به طلاب در استان‌های مختلف کشور مسکن مهر تعلق می‌گرفت تاکنون مشکل تعداد زیادی از آن‌ها در حوزه مسکن برطرف شده بود.

معاون مسکن و تأمین اجتماعی مرکز خدمات بیان کرد: مرکز خدمات حوزه‌های علمیه به منظور تحقق بخشیدن به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تأمین مسکن طلاب حوزه‌های علمیه و در راستای ماده‌ی 8 اساسنامه در سال 1380 مبادرت به تأسیس موسسه عمران مسکن نورگستر جهت امر ساخت و ساز مسکن کرد.

وی ادامه داد: مرکز خدمات با پیگیری‌های فراوان و بررسی میدانی جهت تأمین زمین با همکاری سازمان مسکن و شهرسازی استان قم اقدام نمود و تاکنون حدود 10,000 واحد تأسیس کرده است.

حجت الاسلام اکبری گفت: همچنین مرکز خدمات با هدف استقرار طلاب در شهرستان‌ها و در راستای سیاست هجرت طلاب و بهره مندی بیشتر اقشار جامعه از طلاب و روحانیون از سال 1385 با تشکیل معاونت مسکن مبادرت به فعال نمودن بخش تأمین مسکن در سراسر کشور کرد که حاصل این تلاش‌ها ساخت حدود 2000 واحد مسکونی ویژه طلاب و روحانیون در سراسر کشور بوده است.

وی با اشاره به دیگر اقدامات صورت گرفته برای مسکن روحانیون افزود: پرداخت تسهیلات مسکن به طلاب و روحانیون، پرداخت تسهیلات مسکن به اساتید حوزوی، پرداخت کمک بلاعوض به طلاب و روحانیون و پرداخت هزینه بالاسری (6 درصد)ساخت منازل مسکونی از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط مرکز خدمات است.

معاون مسکن و تأمین اجتماعی مرکز خدمات ابراز داشت: با گذشت بیش از يک دهه از فعاليت بخش مسکن در مرکز خدمات حوزه‌های علميه و ضرورت سیاستگذاری و برنامه‌ریزی جهت رفع مشکل و دغدغه تأمین مسکن طلاب و روحانيون ، سرانجام طرح جامع مسكن که حاصل بررسي و مطالعه تجربه گذشته و اقدامات ساير نهادها و تدابير مختلف در اين زمينه و حاوی نقطه نظرات، انتقادات و پیشنهادات صاحب‌نظران و متولیان امر مسکن در کشور  می‌باشد، تهيه و تدوين شده است.

وی مطرح کرد: شناخت و مطالعه وضعیت آماری طلاب فاقد مسکن، بیان انواع اقدامات اجرایی و فرایندها، همسویی با سیاست‌های کلان نظام، انطباق طرح جامع با اسناد بالادستی مرکز، استفاده از نظرات کارشناسان و خبرگان، بهره‌گیری از تجربیات گذشته بواسطه نظرسنجی های مختلف انجام شده و توجه به ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و ... از موارد مورد توجه در تدوین طرح جامع مسکن است.

حجت الاسلام اکبری با اشاره به اینکه توجه به مناطق محروم یکی از محورهای اصلی طرح جامع مسکن است گفت: توجه به حوزه‌های علمیه مادر، رویکرد مسجد محوری و توجه به توزیع متوازن روحانیون در سراسر کشور از محورهای مهم دیگر  این طرح است.

وی بیان کرد: یکی از ارکان مهم در طرح جامع مسکن توجه به مناطقی است که طلاب در آنجا متولد شده‌اند و از این طریق درصدد است که روحانیون به مناطق مختلف کشور برای تبلیغ بازگردند و در یک نقطه متمرکز نشوند و مقرر شده است که در قم  فقط برای خانه دار شدن اساتید، نخبگان و کادر حوزه کمک شود.

معاون مسکن و تأمین اجتماعی مرکز خدمات با اشاره به اقدامات آتی مسکن مرکز خدمات گفت: فراهم نمودن زیرساخت‌های طرح جامع مسکن جهت عملیاتی و اجرایی نمودن آن، تأسیس صندوق پس انداز مسکن، تغییر ساختار مسکن جهت بالا بردن کارایی در راستای اجرای طرح جامع مسکن و استفاده از ظرفیت مسکن مهر فاقد مالک برخی از اقداماتی است که برای خانه دار شدن طلاب و روحانیون انجام خواهد شد.

وی به تکمیل آمار و اطلاعات طلاب فاقد مسکن و تکمیل فرم خود اظهاری اشاره کرد و گفت: طرح جامع مسکن برای اجرایی شدن نیازمند آمار و اطلاعاتی از قبیل سطح تحصیلات، محل تولد و اقامت طلاب، منطقه‌ای که تمایل به تبلیغ دارند و غیره است و برای دستیابی به این اطلاعات مرکز خدمات اقدام به اجرای فراخوان طرح جامع مسکن کرده است.

حجت الاسلام و اکبری ادامه داد: از کلیه طلاب و روحانیون محترم تقاضامندیم تا تاریخ 29 اسفند 93 برای مشارکت در این طرح به سایت مرکز خدمات حوزه‌های علمیه مراجعه کرده و فرم خود اظهاری را تکمیل کنند و از این به بعد طلابی که در این طرح مشارکت نکنند در زمینه مسکن خدماتی از طرف مرکز خدمات دریافت نخواهند کرد.

وی با بیان اینکه طلاب متأهل، مرد، ایرانی، غیر شاغل و دارای پرونده فعال در مرکز خدمات می‌توانند در این طرح مشارکت کنند گفت: اولویت مرکز خدمات در ساخت مسکن برای افراد متأهل است و به علت امکانات محدود مرکز خدمات فعلاً برای طلاب مجرد برنامه‌ای نداریم.

معاون مسکن و تأمین اجتماعی مرکز خدمات تصریح کرد: در پایان این طرح مشخص می‌شود که طلاب متأهل فاقد مسکن چند نفر هستند و در مراحل بعدی فراخوانی برای طلاب مجرد برنامه‌ریزی می‌شود تا نسبت به طلاب مجرد نیز اطلاعات کافی در زمینه مسکن کسب کنیم.

وی در خصوص طلابی که پس از این طرح متأهل می‌شوند گفت: با هماهنگی با بخش فناوری مرکز خدمات درصدد هستیم که این سایت را برای آینده باز نگه داریم تا طلابی که متأهل می‌شوند در این طرح مشارکت کنند و در نوبت قرار بگیرند و بنابراین رصد اخبار مندرج در سایت مرکز خدمات کانال مناسبی برای اطلاع از اطلاعیه های مسکن است.

حجت الاسلام و المسلمین اکبری در خصوص برنامه‌های مرکز خدمات در خصوص مسکن طلاب خواهر ادامه داد: با توجه به محدودیت‌هایی که مرکز خدمات دارد تا زمانی که برادران طلبه ساماندهی نشوند برنامه‌ای برای طلاب خواهر نداریم.

وی بابیان اینکه مرکز خدمات با اطلاعات خام نمی‌تواند برنامه‌ریزی کند و این فراخوان موجب می‌شود که اطلاعات مرکز خدمات از وضعیت مسکن طلاب کامل شود گفت: در این طرح در خصوص مواردی مانند طلبه‌ای که خانه‌ای دارد و نمی‌تواند بسازد و یا احتیاج به وام تعمیر مسکن داد و یا کسانی که در بافت فرسوده هستند و یا امکانات دیگری دارند اطلاعات کامل کسب می‌کنیم که می‌تواند در برنامه ریزی‌های مسکن به ما کمک کند.

معاون مسکن و تأمین اجتماعی مرکز خدمات با اشاره به اینکه تسهیلات مرکز خدمات برای خانه دار شدن طلاب متنوع است بیان کرد: کسانی که خود دارای امکانات و ظرفیت‌هایی برای ساخت مسکن هستند می‌توانند از تسهیلات مسکن و یا مشاوره فنی و مهندسی استفاده کنند.

وی در ادامه به تشکیل شورای سیاست‌گذاری مسکن طلاب در استان‌های مختلف اشاره کرد و گفت: این شورا برای استفاده از ظرفیت‌های ارزشمند استانی تاکنون در پنج استان تشکیل شده است.

حجت الاسلام اکبری ابراز داشت: شورای سیاست‌گذاری مسکن طلاب از نمایندگان ولی‌فقیه در استان، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، اداره کل اوقاف و امور خیریه، معاون عمرانی استاندار، مدیرکل راه و شهرسازی و مرکز خدمات حوزه‌های علمیه تشکیل شده است.

انتهای پیام/313/30

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • برزعلی IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    0 0
    سلام خسته نباشید من یه طلبه زن هستم در شهرستان علی آباد کتول هر روز صبح با فرزندانم به طرف حوزه یعنی از روستا میام ودخترهای دوقلوی خودم را در مهد میزارم وبعد به طرف حوزه میرم .شوهرمم یه کارگره در معدن زنجان با حقوقذ۱میلیون با ۲۳روز دوری از منزل برای ما این حقوق پاسخگو رفت وآمد ومهد را نمیدهد لذا خواستارم اگر به ما کمکی یا حداقل گرفتن یک خانه مسکونی یا اگر خانه سازمانی علی آباد دارد من را معرفی کنید . با تشکر برزعلی