سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
خالقی پور

حوزه/ دبیر همایش اخلاق در اسلام و آیین کنفوسیوس گفت: مسلمانان و پیروان آیین کنفوسیوس، باید با ظرفیت های دینی و اخلاقی هر مکتب آشنا شوند و از این ظرفیت ها برای رسیدن به سعادت استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در ابتدای همایش اخلاق در اسلام و آیین کنفوسیوس حجت الاسلام خالقی پور گفت: این دومین همایشی است که در این حوزه برگزار شده است و دور اول این همایش در کشور چین برگزار  گردید.

وی افزود: اسلام دین گفتگو است و از زمانی که پیامبر اکرم(ص) به نبوت مبعوث شدند، پایه گذار نظام ارتباطی با سایر ادیان بودند و این جریان بین پیروان ایشان هم ادامه دارد.

دبیر همایش اخلاق در اسلام و آیین کنفوسیوس خاطرنشان کرد: مسلمانان و پیروان آیین کنفوسیوس باید با ظرفیت های دینی و اخلاقی هر مکتب آشنا شوند و از این ظرفیت ها برای رسیدن به سعادت استفاده کنند.

وی گفت: اینگونه نشست های علمی بهانه ای برای آشنایی دو طرف با افکار یکدیگر است و قطعا اینگونه برنامه ها زمینه های ایجاد وحدت را در میان امت ها و ملت ها فراهم خواهد کرد.

حجت الاسلام خالقی پور اظهارکرد: بحث اخلاق یکی از مهمترین ابعاد دینی و آیینی در هر مکتب اعتقادی است و بازشناسی این اصول نقش بسیار مهمی در بازشناسی مفهومی این مکاتب دارد.

وی گفت: اخلاق از امور نفسانی است و مرتبط با نفس درونی انسان است؛ ظاهرا در تعریف اخلاق، در بین این دو آیین تفاوت چندانی نیست و اگر اختلافی باشد در جزئیات است.

حجت الاسلام خالقی پور خاطرنشان کرد: مشورت با دیگران، خودسر و لجوج نبودن از جمله صفات فردی است که نظر دیگران در آن مورد توجه نیست و صرفا به عنوان یک ویژگی نفسانی مورد توجه می گیرد، ولی اگر فضایلی در ارتباط با دیگران مد نظر باشد به آن اخلاق جمعی می گویند.

وی گفت: دوستی با دیگران، تذکر دادن نسبت به عیوب دیگران با زبان احترام آمیز و پسندیدن هرچیزی برای دیگران نسبت به پسند خود از جمله این صفات اخلاقی مشترک است؛ بحث بارز مشترک بین این دو آیین به مصادیق این دو حوزه اخلاقی باز می گردد و نه تعریف.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: توکل، رضای به خواست الهی و یاد مرگ و قیامت در دو حوزه اخلاقی فردی و اجتماعی اسلامی مورد توجه است.

وی گفت: رابطه بین اخلاقی و فردی و اجتماعی دیگر حوزه مورد بررسی است که در اسلام این دو را مکمل یکدیگر نام می برند؛ اگر اسلام سازندگی را در حوزه شخصی و فردی مورد تاکید قرار می دهد به این دلیل است که فرد را برای اجتماع می خواهد نه یک فرد منزوی.

حجت الاسلام خالقی پور اظهارکرد: ضرورت ارایه دقیق مفاهیم اخلاقی از دیگر مباحثی است که باید در این همایش مورد توجه قرار گیرد؛زیرا صرفا هضم در مفاهیم کلی نمی تواند مشکلی را حل کند.

وی افزود: در اسلام هم تعریف و هم هدف گذاری برای این مفاهیم به دقت بیان شده است که باید این مبحث در آیین کنفوسیوس نیز مورد توجه واقع شود.

دبیر این همایش گفت: اهمیت تبیین هدف دو حوزه نظام اخلاقی از دیگر مباحثی است که باید مورد توجه واقع شود؛ باید مشخص شود که هدف از اخلاق چیست و قرار است ما را به چه نوع سعادتی برساند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha