شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
سید افضل الشامی

حوزه/ معاون تولیت حرم مطهر حسینی گفت: یکی از برنامه های جشنواره بهار شهادت امسال، تمرکز بر فتوای جهاد مرجعیت شیعه و استقبال گسترده مردمی از این فتوا و پیوستن خیل مردم به جبهه جنگ با داعش می باشد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، امسال یازدهمین دوره از جشنواره بهار شهادت(ربیع الشهادة) از سوی آستان مقدس حسینی در کشور عراق برگزار می شود. این جشنواره فرهنگی به مناسبت اعیاد مبارک ماه شعبان در کشور عراق و در حرم مطهر امام حسین(ع) برگزار گردد و شامل برنامه های فرهنگی مختلف خواهد بود. خبرگزاری حوزه در این زمینه با سید افضل الشامی معاون تولیت آستان مقدس حسینی گفتگو کرده که توجه شما را به این گفتگو جلب می کنیم:

 

* ان شاء الله امسال شاهد برگزاری یازدهمین جشنواره بهار شهادت توسط آستان مقدس حسینی خواهیم بود. لطفا ابتدا درباره تاریخ و اهداف برگزاری این جشنواره مطالبی را بیان کنید

در ابتدا به خاطر این دیدار و گفتگو از شما سپاسگزارم. در مورد جشنواره بهار شهادت همان طور که می دانید در ماه شعبان مناسبت های متعددی داریم و فقط یک مناسبت وجود ندارد. روز سوم شعبان میلاد امام حسین(ع)، روز چهارم میلاد حضرت عباس(ع)؛ روز پنجم میلاد امام سجاد(ع)، روز یازدهم میلاد حضرت علی اکبر(ع) و  در آخر روز پانزدهم شعبان میلاد ولی عصر علیه السلام می باشد.

فکر اولیه برگزاری این جشنواره به یازده سال پیش باز می گردد که جشن میلاد سید الشهدا(ع) به صورت عادی برگزار می شد. در آن زمان یکی از دوستان این پیشنهاد را مطرح کرد تا به مناسبت میلاد امام حسین (ع) مراسمی برگزار کنیم که شامل فعالیت ها و برنامه های متعدد و متنوع باشد و فقط به سخنرانی و شعر خوانی خلاصه نشود بلکه شامل فعالیت های مختلفی مانند نمایشگاه کتاب و جلسات بحث علمی و نشست های قرآنی و بحث های دانشگاهی در مورد سیدالشهدا(ع) و جشنواره شعر مردمی باشد.

این اولین هدف ما بود که مراسم جشن میلاد امام حسین(ع) جشنی عادی نباشد و به صورت با شکوه برگزار شود.

اما هدف دوم: همان طور که می دانید حدود یازده سال پیش، تهاجمی رسانه ای علیه عراق به راه افتاد که می خواست پیروان اهل بیت علیهم السلام را انسان هایی جنایتکار معرفی کند و رسانه های مغرض شروع به ارائه تصویری سیاه از کشور عراق کردند، مبنی بر اینکه این کشور در آتش است و سرشار از انفجار، قتل و خونریزی می باشد. بنابراین هدف دیگر جشنواره این بود که این پیام را به جهان برساند که مطالب این رسانه ها دروغ بوده و مردم عراق همچنان اهل اندیشه، بحث علمی، شعر و کتاب هستند تا بدین ترتیب، نیز موجی رسانه ای علیه رسانه های ضدعراقی به راه بیندازیم، چون آنها می خواستند با دروغ های خود با تغییرات ایجاد شده در عراق مبارزه کنند و با وجود اینکه تغییرات عراق تغییرات خوب و مثبتی بود، اما برای برخی کشورهای همجوار ما به ویژه برخی کشورهای خلیج فارس خوشایند نبود و از طریق رسانه های خود با تغییرات عراق مقابله نموده و آن را تخریب می کردند. هدف جشنواره بهار شهادت این بود که تصویری متفاوت با تصویر رسانه های معاند از عراق ارائه کند و به جهان بگوید که پیروان اهل بیت علیهم السلام در کربلا زندگی خوب و پاکی داشته و مردمی با فرهنگ و اندیشه هستند.

هدف سوم ما از برگزاری این جشنواره تلاقی میان اندیشه ملت های مختلف بود تا اهل فرهنگ از کشورهای متعدد با فرهنگ ها و افکار متنوع خود به عراق بیایند و افکار خود را مطرح کنند. این تلاقی فواید بسیاری دارد، چون موجب می شود که ملت های مختلف به ویژه پیروان اهل بیت علیهم السلام در جهان تجربیات و افکار خود را مبادله کنند.

هدف چهارم این جشنواره نیز عبارت است از دعوت مذاهب و حتی ادیان دیگر، مانند مسیحیت برای آشنایی با اخلاق، ارزش ها و اصول پیروان اهل بیت علیهم السلام و آشنایی با تجربیات، افکار و فرهنگ آنها  و این مساله در واقع نیز تاثیر گذار شد و دو سال پیش یکی از شخصیت های مهم فرانسه که مسؤول هفتاد مسجد در فرانسه بوده و شاید در ساختن آنها نیز سهیم بود، این شخص تشیع خود را در این جشنواره اعلام کرد. میهمانان جشنواره از طریق این جشنواره، با فرهنگ و علوم اهل بیت علیهم السلام و آشنا می شوند و این دستاورد بزرگی برای جشنواره است که ما از طریق این جشنواره پیام های خود را به جهان ارسال می کنیم و این یکی از مهم ترین اهداف جشنواره می باشد.

همچنین یکی از کارهایی که در این جشنواره صورت می گیرد، توجه به اتفاق ها و مسائل روزی است که در هر سال با آن روبرو هستیم که در این راستا، بر این مسائل مذکور تمرکز می کنیم و علاوه بر این به نشر فرهنگ اسلامی و تکریم برخی شخصیت ها و علما و همچنین دیدار با آنها می پردازیم. اینها مهم ترین اتفاقاتی است که در این جشنواره رخ می دهد.

 

* علاوه بر برنامه های سالانه، آیا امسال برنامه ویژه ای در نظر دارید؟

امسال ان شاءالله طرح جدیدی در جشنواره داریم که درباره مسائل عراق است و آن عبارت است از استقبال گسترده مردم از فتوای مرجعیت و روی آوردن وسیع به جبهه های جنگ با داعش و تغییر معادله میدانی. همان طور که می دانید غربی ها و اسرائیلی ها علیه کشورهای اسلامی به ویژه عراق و سوریه توطئه کرده بودند که ارتش و قدرت داخلی این کشورها را فرسوده کرده و از بین ببرند و راه های درآمد این کشورها را نابود نموده و آنها را تجزیه کنند و اگر تدبیر مرجعیت شیعه نبود، دشمنان به اهداف خود می رسیدند، اما الحمدلله مرجعیت شیعه در زمان مناسب به میدان آمد و توانست با بسیج کردن مردم جلوی این توطئه را بگیرد و ما شاهد پیروزی های مردم و نیروهای امنیتی در جنگ با داعش هستیم.

ان شاءالله امسال بنا داریم از برخی مجاهدان این جبهه ها به ویژه افراد سالخورده تقدیر کنیم که برخی از آنها شصت یا هفتاد سال سن دارند. همچینین امسال از شهدای جنگ با داعش تکریم خواهیم کرد و امیدواریم مراجع و فرزندان مراجع در جشنواره امسال شرکت کنند و ما در این زمینه حتی از علما و مراجع قم نیز دعوت کرده ایم تا به زیارت کربلا مشرف شوند و یا در صورت صلاحدید، یکی از فرزندان خود را به جشنواره بفرستند و ما امیدواریم اسامی مراجع در این جشنواره شنیده شود.

 

* بله دیدارهای خوبی با مراجع و علمای قم داشتید. سبب دعوت شما از مراجع چیست؟

مراجع از نظر ما نواب امام زمان علیه السلام هستند و برای ما شخصیت هایی مقدس هستند و احترام زیادی برای آنها قائل هستیم و دیدار آنها و حضور آنها در کربلا و جشنواره برای ما افتخار است و امیدواریم در جشنواره شرکت کنند، زیرا آنها پیشگامان مذهب اهل بیت علیهم السلام هستند، لذا وظیفه خود می دانیم که از آنها تقدیر و تشکر کنیم.

 

* امسال تعداد میهمانان شما چه اندازه است و از چند کشور هستند؟

میهمانان خارجی ما در سال گذشته دویست نفر از پنجاه کشور بودند و امیدواریم امسال این تعداد بیشتر شود.

 

* در سال های گذشته شاهد حضور میهمانانی از مذاهب و ادیان مختلف بودیم. علت این تنوع در دعوت از شخصیت ها چیست؟ و چه بازخوردها و نتایجی را در پی داشته است؟

حضور مذاهب و ادیان دیگر در جشنواره برای ما مهم است و این حضور آنها باعث می شود تا تصویری که از شیعه و پیروان اهل بیت علیهم السلام در اذهان این ادیان و مذاهب وجود دارد تصحیح و اصلاح شود و از طریق این ارتباط ها تصویر حقیقی شیعه و اهل بیت علیهم السلام را شناخته  و با آن آشنا شوند و این نتیجه ای مهم است.

اکنون رفته رفته این دیدگاه در میان پیروان مذاهب دیگر در عراق ایجاد شده که شیعیان از آنها حمایت می کنند، این در حالی است که چنین تصوری در سال های گذشته وجود نداشت و ادیانی مانند مسیحیت اکنون اعتراف می کنند که ما هنگامی که به شیعیان پناه آوردیم، آنها به ما پناه داده، جا و غذا دادند و آنها پیروان اسلام واقعی هستند و مراجعی متواضع دارند که روی زمین می نشینند و شیعیان کسانی هستند که خدمت به مردم را بر خود واجب می دانند و تا زمانی که شیعیان هستند، ما نیز امنیت خواهیم داشت. اینها برای ما نتایج مهمی است.

 

* جشنواره چند روز دیگر برگزار می شود؟

جشنواره امسال از روز سوم شعبان آغاز و در روز هشتم شعبان به کار خود خاتمه می دهد، اما نمایشگاه کتاب ادامه خواهد داشت و وقت آن بیشتر خواهد بود و بیش از صد انتشارات در آن شرکت دارند.

 

* فقط ناشران عراقی حضور دارند؟

از عراق و خارج از عراق در این نمایشگاه شرکت خواهند داشت که از کشور های عراق، ایران، مصر، لبنان، سوریه و کشورهای اسلامی شرکت خواهند کرد.

 

* چند کمیته در برگزاری جشنواره شرکت دارند ؟

ما یک کمیته برگزار کننده، در کنار 10 کمیته دیگر داریم، که این کمیته شامل کمیته رسانه ای، کمیته روابط عمومی، کمیته تشریفات، کمیته امنیتی، کمیته مالی و غیره می باشد.

 

* هر ساله این جشنواره از سوی رسانه ها منعکس می شود. چه برنامه ای برای توسعه این سطح از بازتاب ها دارید؟

پوشش رسانه ای بسیار مهم است، چون هر برنامه ای بدون پوشش رسانه ای در همان منطقه محدود و محصور خواهد شد و ما دوست داریم پیام این جشنواره به تمام جهان برسد و به همین خاطر است که در مناسبت هایی مانند زیارت اربعین ما همکاری خوبی با شبکه های ماهواره ای و رسانه ها داریم تا این تصاویر عظیم در کربلا محصور نشود و تمام جهان از این اتفاق مطلع شوند و از این همه ایمان و محبت و ولایتمداری پیروان اهل بیت(ع) باخبر شوند، لذا امیدوارم که با آشنایی مردم جهان با اسلام واقعی زمینه ظهور ولی عصر فراهم شود.

گفت و گو: حسن صدرایی عارف

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha