شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
علی اکبر ولایتی

حوزه/ مدیر مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: علت اینکه این فاصله های زمینی بوسیله ستاره ها انداره گیری می شد، این بود که محاسبه کنند که افراد برای حضور در اماکن مقدس چند منزل باید طی کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر علی اکبر ولایتی امروز عصر در ششمین همایش رویت هلال و تقویم در مجتمع یاوران مهدی(عج) گفت: دانشمندان مسلمان برای اولین طبل رسوایی نجوم کپرنیکی را زدند که به آنها دانشمندان پرکوپرنیکی گفته می شود.

وی افزود: کسوف در بغداد و خوارزم توسط خواجه نصیر اندازه گیری شد و این تفاوت کسوف، فاصله مکانی بین این دو شهر رصد شد؛ بنو منجم بین بغداد و دشت سنجار، ستاره قطبی را رصد کرد و یک درجه که ارتفاع پیدا کرد، فاصله زمینی یک درجه را محاسبه کردند که این کار توسط ابوریحان انجام شد که نتیجه آن مشخص شدند خط استوا بود.

مدیر مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، بیان کرد:ابوریحان اشتباه محاسباتی پیشنیان خود را در خصوص خط استوا را گرفت و آن را تصحیح کرد که این کار بسیار دقیق و علمی بود.

وی گفت: علت اینکه این فاصله های زمینی بوسیله ستاره ها انداره گیری می شد، این بود که محاسبه کنند که افراد برای حضور در اماکن مقدس چند منزل باید طی کنند.

ولایتی اظهارکرد: در میان رصدخانه های قدیمی تنها یک رصد خانه به همت سمرقندی ها به نام رصدخانه اولوق بیگ باقی مانده است؛ رصد خانه سمرقند با کمک قیاس الدین جمشید کاشانی با الگوبرداری از رصدخانه مراغه خواجه نصیر ایجاد شده است.

مدیر مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، بیان کرد: نیازمند آن هستیم تا ضمن حفظ آثار برجسته و فاخر علمی در حوزه نجوم، این علوم را به روز کنیم و آنچه که در نجوم اسلامی وجود دارد که برگرفته از نجوم ایرانی پیش از اسلام و آثار فاخر مسلمانان، باید زیربنای تفکرات ما نیز واقع شود.

وی گفت: در قرآن کریم هیچ اثری از اینکه نشانی از نجوم بطلمیوسی در آن باشد نمی بینیم؛ در هیچ کجای قرآن کریم آیه ای در خصوص نجوم گل فلکی و لاله پیازی و میخکی دیده نمی شود

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha