دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
آیت الله کریمی جهرمی

حوزه / استاد حوزه با بیان این که باید از مطالب اختلاف انگیز بپرهیزیم گفت: طبق آموزه‌های اسلامی، جایگاه معلم بسیار والاست. استادان نیز باید به مسئولیت خطیر خویش توجه داشته باشند. درک این مسئولیت، به لوازمی نیاز دارد که باید تأمین شود.

به گزارش  خبرگزاری«حوزه» آیت الله کریمی جهرمی  امروز در بیست‌ویکمین اجلاس سالانه اساتید خواهر جامعه‌المصطفی، که با موضوع «نقش استاد در ایجاد روحیه همدلی و انسجام اسلامی» در مؤسسه آموزش عالی بنت‌الهدی قم  برگزار شد، با ابراز خرسندی از حضور در مجموعه‌ای علمی، تصریح کرد: خدا می‌خواهد مراکزی همچون مؤسسه آموزش عالی بنت‌الهدی باشد تا دوست‌داران دین اجتماع یابند و در ادامه، آیات الهی را در سراسر منتشر کنند.

وی با اشاره به تأثیر حضور بانوان در عرصه‌های ترویج دین، در مقایسه با مردان، درباره مقام معلم اظهار داشت: این موضوع، یکی از مطالب شاخص و ارزشمند است و مطرح ساختن و نیز پاسداشت آن ضرورت دارد. مقام معلم، در آیات قرآن نیز بیان و بر آن تأکید شده است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: خداوند، نخستین معلم انسان‌ها بوده است، از این رو که مطالب را به بشر می‌رساند و الهام می‌کند و به واسطه پیامبران، انسان را تعلیم می‌نماید. این مفهوم، در قرآن کریم بیان شده است.

آیت‌الله کریمی جهرمی، با اشاره به آیاتی از قرآن کریم و تأکید بر مقام والای معلم، خاطرنشان ساخت: شخصی که خداوند او را مبعوث داشته است، جز پیامبر، کیست؟! استادان می‌توانند سرافراز باشند که کار خدایی و پیغمبری انجام می‌دهند.

استاد حوزه علمیه، با بیان این که پیامبر راه درست را نشان می‌داد و مردم را با ضروریات زندگی، همچون اخلاق، آشنا می‌ساخت، گفت: از این روست که تأکید شده است که باید احترام استادان را به جای آورد. طبق آموزه‌های اسلامی، جایگاه معلم بسیار والاست. استادان نیز باید به مسئولیت خطیر خویش توجه داشته باشند. درک این مسئولیت، به لوازمی نیاز دارد که باید تأمین شود.

وی  استادان را طبقه فاضله جامعه نامید و خاطرنشان ساخت: پیامبر(ص) فرمودند: کسی که یک مسئله و یکی از معارف الهی، دینی، اخلاقی و خدایی یاد دهد، مالک رقبه اوست و حق دارد به شاگرد خویش امر و نهی کند. از این جا می‌توان مقام والای استاد را دریافت.

آیت‌الله کریمی جهرمی یکی از اسوه‌های معلمی را  آیت‌الله‌العظمی بروجردی برشمرد و با اشاره به نقش ایشان در ترویج دین در عرصه بین‌الملل، تصریح کرد: ایشان مقام استادان خویش را بسیار گرامی‌ می‌داشتند و به این نکته توجهی ویژه داشتند.

استاد حوزه علمیه، در بخش دیگر سخنان خود، درباره حقوق متعلم اظهار داشت: در این باره، استاد باید به بعد عاطفی، اجتماعی، دینی و... متعلمان توجه داشته باشد. معلم باید شاگردان را فرزندان خویش قلمداد کند و از نظر عاطفی، نگاهی همانند فرزندان خویش، به شاگردانش داشته باشد.

وی افزود: استاد باید بداند  نوجوانی که در حضور او حاضر شده است، پایین‌تر از فرزند استاد نیست. پس باید در تربیت علمی جهد و کوشش کند تا پاسخ‌گویی ملل دیگر و پیروان همه مذاهب و مکاتب باشد.

آیت‌الله کریمی جهرمی افزود: استادان باید از نظر فکری و روحی توجه داشته باشند که طلاب، دانشجویان و شاگردان، نیازمند رسیدگی و توجه فراوان هستند. تأمین جنبه‌های علمی، تقوا و کمالات نفسانی شاگردان، در تربیت دینی آنان ضرورت دارد. آنان باید به گونه‌ای پرورش یابند که در آینده، آبرو اسلام و حوزه علمیه را حفظ کنند.

استاد حوزه علمیه قم بیان نمود: از سوی دیگر، استاد باید شاگردان خویش را امانتی بداند که از والدین آنان گرفته است تا دانش فراگیرند. توجه به این نکته نیز اهمیت دارد. استادان باید به گونه‌ای رفتار نمایند که نشان دهند امانت‌دارانی صادق هستند و امانت‌های گران‌قدر را رشد‌یافته و تعلیم‌یافته بازپس دهند.

آیت‌الله کریمی جهرمی با اشاره به لزوم توجه استاد به منظر دینی و معنوی شاگردان، گفت: پیامبر(ص) در روایتی فرمودند که کسب علم برای همه مسلمانان – زن و مرد- واجب است و خداوند طالبان علم را دوست دارد.

معظم‌له تصریح کرد: پس لازم است استادان توجه داشته باشند کسانی را تحت تعلیم قرار داده‌اند که محبوب خدایند و بر استادان ایرادی نیست حتی اگر سلامتی خویش را در این راه نثار نمایند. همچنین باید از القای مطالب اختلاف‌برانگیز بپرهیزند.

آیت‌الله کریمی جهرمی اظهار داشت: پیامبر(ص) فرمودند: کسی که راهی را برای طلب علم در پیش بگیرد، خدای متعال شارعی برایش می‌گشاید که به بهشت منتهی می‌شود. ملائکه بال‌هایشان را برای طالب علم می‌گشایند تا طالب آن برایش بنشیند و هر کس که در آسمان و زمین و دریاست، برای وی استغفار می‌نمایند.

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: با این حساب، استادان باید توجه داشته باشند که کسانی را سرپرستی می‌نمایند که خداوند راه بهشت را به رویشان باز کرده است، ملائک بالشان را زیر پایشان فرش کرده‌اند و همه موجودات جهان هستی استغفار می‌نمایند. پس شایسته است همه وجودشان را برای کمال شاگردان هزینه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha