شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
حسن غفاری فر

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: دست کشیدن از ارزش ها، از رذایل اخلاقی است که به هیچ وجه در سیره زندگی پیامبر و معصومین علیهم السلام دیده نشد.

حجت الاسلام غفاری فرد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، گفت: ماه شعبان را بر اساس روایات، ماه پیامبر اسلام(ص) معرفی می کنند، که در زندگی نبی مکرم اسلام و ائمه معصوم علیهم السلام الگوهای فراوانی در ساحت های مختلف وجود دارد و آموزه های دینی به ما توصیه می کند تا در عرصه نظامی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... پیامبر(ص) را الگوی خود قرار دهیم.

وی با تأکید بر این که الگوهای رفتاری معصومین علیهم السلام در تمامی زمان ها و مکان ها بهترین الگوست، تصریح کرد: گاهی در معرفی کردن این الگوها به درستی عمل نمی شود، نبی مکرم اسلام هیچ گاه ظلمی به دیگران نکردند و به دنبال گرفتن حق و حقوق مادی خود که موجب آزردگی دیگران باشد، می رفت، ولی همین شخصیت وقتی پای دفاع از حق و حقیقت در میان بود، از همه شجاع تر بودند.

وی با بیان این که مسلمانان با همین رویه و تأسی از سیره پیامبر اسلام(ص) همواره ناملایمت ها را تحمل کرده اند، گفت: شعب ابی طالب، بحرانی ترین شرایطی بود که مسلمانان تحریم را سپری کردند و بر اثر گرسنگی سنگ بر شکم می بستند و... و در این میان پیامبر (ص) بر خود از همه سخت تر می گرفت ولی هیچگاه در برابر کفار سر خم نکردند.

در مبارزه با انحرافات که عقاید مردم رابه تاراج می ّبرد، پیامبری که برای حریت و آزادی برخاست، در منابع معتبر تاریخی آمده که برای کسانی که دست به هجو ارزش ها و اعتقادات مردم و خداوند و نبوت دست زدند، دستور قتل آنها را صادر می کردند.

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار است پیامبر(ص) الگو باشد، باید بدانیم این شخصیت در عین این که مکارم اخلاق را داشت ولی باید بدانیم که عقب نشینی از ارزش ها و ترسو بودن از مکارم اخلاق نیست. ثروت طلب بودن، اشرافی گری داشتن، دست از ارزش ها کشیدن، برای قدرت ها دست از عزت و شرف کشیدن، و...، این ها از رذایل اخلاقی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) الگوی ماست، ولی نباید فهم ناقص خود را بر حقیقت پیامبر(ص) تحمیل کنیم. باید حقیقت زندگی پیامبر(ص) را در برخورد با کفار و دشمنان و مسلمانان و مؤمنان را در زندگی خود جاری سازیم.

انتهای پیام// 15/ 313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha