چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024
1

حوزه/ آیت الله نجفی: از دانشگاهیان انتظار داریم مفهوم و مبانی جهاد را تقویت کرده، اندیشه دفاع را در دانشگاه­ها تبیین کنند، تا شعله جهاد همواره پرفروغ باقی بماند، زمینه حمایت از مجاهدان فراهم شود و راه برای نسل­های آینده روشن گردد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، در جریان برپای کنفرانس حوزه و دانشگاه در عراق، پیام آیت الله بشیر النجفی توسط رئیس دفتر و فرزند ایشان شیخ علی نجفی قرائت شد.

متن پیام این مرجع بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

سپاس خدایی را که با دین حنیف برما منت نهاد، ما را به شریعت والای خویش مفتخر ساخت و به ما توانی داد تا راه هدایت خود را از مبانی این شریعت پیش گیریم. درود و سلام خدا بر پیامبرش محمد که او را به سوی جهانیان برانگیخت و سلام و درود بر اهل بیت پاک و معصوم او و لعنت خدا بر دشمنان آنها تا روز قیامت.

خداوند سبحان فرمود: «هوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ».

زندگی با تلاش اندیشمندان رونق می­گیرد

زندگی امت ها و انسان ها از اندیشه متفکران و اندیشمندانی رونق می­گیرد که با تلاش فکری و نو­آوری های خویش راه پیشرفت امت ها را در جاده ترقی باز می­کنند، زمینه عزت و سربلندی امت­ها را فراهم می­سازند و روش استفاده بهتر و بیشتر از نعمت های الهی را فراهم می­کنند. خداوند سبحان می­فرماید: «هوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُم مَّا فِي الأَرْضِ جَمِيعاً».

خداوند بی­نیاز و غنی نیازمند کائنات مادی نیست که خود آنها را آفریده و به آنها حیات بخشیده به گونه ای که عقل­ها از رسیدن به عمق آفرینش این مخلوقات ناتوان است و هرچقدر هم که انسان و علم او پیشرفت می­کند، به این واقعیت پی می­برد که ندانسته­های او از حقایق جهان بیشتر از دانسته­های او هستند. البته باید دانست که پیشرفت و ترقی در زمینه های علمی، نیازمند تلاش مستمر برای کشف واقعیت ها و شناخت روش استفاده از نعمت ها و بهره برداری از آنها می­باشد؛ این شناخت از طریق اصلاح نفس و بدن صورت می گیرد و اصلاح نفس نیز نیاز به برنامه و روشی دارد که انسان با استفاده از آن به عالم بالا و فارغ از بدی ها دست یابد، این امر میسر نمی­شود مگر با استفاده از معارف حوزه علمیه در جهت اصلاح و تربیت نفس و اجرای شریعت الهی در زندگی. البته یکی دیگر از لوازم این شناخت نیز فراهم ساختن نیازهای بدن و جسم در مراحل مختلف زندگی می­باشد که این نیاز نیز توسط دانشگاه­ها فراهم می­شود؛ بدین ترتیب حوزه و دانشگاه دو نیاز بشریت هستند که همدیگر را کامل کرده و خداوند با این دو نعمت بر عراق منت نهاده است.

دشمنان عراق مانع پیشرفت عراق هستند

معلوم است که صاحب هر نعمتی مورد حسادت واقع می شود و دشمنان با او سر جنگ خواهند داشت؛ دشمنان عراق نیز همواره تلاش کرده اند تا مانع پیشرفت و ترقی عراق شوند و همین باعث شده مردم عراق حتی پس از فروپاشی نظام صدام نفس راحتی برنیارند و بلافاصله پس از فروپاشی نظام سابق با هجوم گروه های تکفیری تروریست روبرو شدیم و این گروه ها بار دیگر آتش فتنه، کشتار و ترور را به نام‌های مختلف روشن کردند که هدف آنها فقط تخریب عراق و نسل کشی ملت وفادار و مظلوم عراق می­باشد.

فتوای مرجعیت، عراق را نجات داد

در این مرحله مرجعیت حوزه علمیه و دانشگاهیان وفادار تلاش کردند جلوی فساد و جنگ داخلی را بگیرند، اما نیروهای تکفیری و الحادی به نام جهاد، آتش جنگ را برافروختند و در این راه کوتاهی برخی افراد و نیروهای داخلی نیز به آنها کمک کرد و مرجعیت نجف وادار شد تا نیروهای مخلص و وفادار عراق را به جهاد در جبهه ها فرابخواند، بنابراین تلاش برای پاکسازی عراق از عناصر فاسد همچنان ادامه دارد تا اینکه روزی عراق الگوی جهان شود، همان طور که پیامبر(ص) نیز به ما وعده داده است.

از دانشگاهیان نیز انتظار داریم مفهوم و مبانی جهاد را تقویت کرده و اندیشه دفاع را در دانشگاه ها تبیین کنند، تا شعله جهاد همواره پرفروغ باقی بماند، زمینه حمایت از مجاهدان فراهم شود، راه برای نسل­های آینده روشن شود و جانفشانی های امروز مردم عراق مشعلی فروزنده برای نسل­های آینده باشد.

همچنین دوستداران عراق و دین باید تمام توان خود را در راه تقویت بسیج مردمی و نیروهای شجاع نظامی به کار گیرند تا بتوانیم هرچه زودتر با یاری خداوند متعال امنیت و آرامش را در عراق برقرار کنیم و انرژی ما صرف پیشرفت و ترقی کشور شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha