یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
خبر گزاری حوزه

حوزه/ ساختار قوانین حقوقی، اقتصادی، سیاسی و عبادی اسلام طوری طراحی شده که بدون تشکیل حکومت قابلیت اجرایی ندارند، براین اساس هم تشکیل حکومت و هم حاکمیت و مدیریت فقیه جامع الشرایط نایب عام امام زمان(ع) لازم است.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سیدرضی شکوری، در همایش تبیین اندیشه های امام(ره) که شامگاه سه شنبه، با حضور مسئولین، اساتید، دانشجویان و طلاب مدارس علمیه خوی برگزار شد، جایگاه ولایت فقیه از دیدگاه رهبر کبیر انقلاب را مورد بررسی و تحلیل قرار داد.

امام جمعه خوی گفت: موضوع ولایت فقیه یک موضوع فقهی و تخصصی بوده و کسانی که می خواهند در این زمینه سخنرانی کنند یا مقاله و کتاب بنویسند باید احاطه لازم را از نظر علمی کسب کنند.

وی با اشاره به سیره رسول خدا(ص) در زمینه شیوه مدیریت و حکومت داری، افزود: وجود حکومت در اسلام از ضروریات اجتناب ناپذیر است؛ پیامبر(ص) با یهودیان اطراف مدینه پیمان عدم تعرض بست، ارتش مجهز و نیرومند جهت مقابله با دشمنان راه اندازی کرده بود، با سران حکومت های جهان از جمله قیصر روم و شاه ایران مکاتباتی داشت، برای مناطق مختلف والی تعیین می فرمود و مبلغانی به شهرهای مختلف اعزام می کرد.

حجت الاسلام والمسلمین شکوری ادامه داد: امیرمؤمنان(ع) وقتی که حکومت را پذیرفت، کارگزاران متعدد حکومتی از قبیل والی، قاضی، متولی زکات، متولی خراج و... را نصب فرمود و دستورالعمل های حکومتی متعددی صادر می کرد و با کارگزاران خود مکاتبه و با دشمنان نظام به جنگ می پرداخت.

مسئول حوزه علمیه خوی اضافه کرد: سیره سایر ائمه(ع) در هدایتگری و روشنگری مردم نیز همین بوده، ولو این که موفق به تشکیل حکومت اسلامی نشدند، اما در ارتباط با زمینه سازی جهت تشکیل حکومت اقدام کردند که از آن جمله می توان قیام امام حسین(ع) در کربلا، بخش مهمی از دعاهای امام زین العابدین(ع) در صحیفه سجادیه، مواضع سیاسی سایر ائمه(ع) و فعالیت های سیاسی آنان و در نهایت حکومت جهانی امام عصر(ع) اشاره کرد.

وی افزود: رهبر کبیر انقلاب با استناد به آیات قرآن، روایات اهل بیت(ع)، مستندات عقلی و سیره سیاسی معصومین(ع)، موضوع ولایت مطلقه فقیه را بصورت گسترده و علمی مورد بحث و بررسی قرار دادند و با استناد به این منابع هم ضرورت تشکیل حکومت اسلامی را بصورت مستدل اثبات و هم ولایت مطلقه فقیه را تبیین کردند.

امام جمعه خوی تصریح کرد: رهبر کبیر انقلاب معتقد بود ساختار قوانین قضایی، حقوقی، اقتصادی، سیاسی و عبادی دین اسلام طوری طراحی شده که بدون تشکیل حکومت قابلیت اجرایی ندارد و از سوی دیگر همه می دانیم که مقررات و ضوابط دینی بعد از غیبت کبری امام عصر(عج) نسخ نشدند، بنابراین هم تشکیل حکومت لازم است و هم حاکمیت و مدیریت فقیه جامع الشرایط که نایب عام امام زمان(ع) در هر عصری می باشد.

انتهای پیام

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha