یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
مراکز تخصصی

حوزه/ باید برای رشته های تخصصی فقهی فقه الاجتماع مثل فقه الاداره، فقه التربیه و فقه السیاسه ، فقه اقتصاد و فقه معماری و غیره برنامه ریزی منسجمی داشته باشیم و اصولاً ما باید در حوزه یک نگاه نظام مند و سیستماتیک به رشته های تخصصی داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در هفته های اخیر، شاهد برگزاری چندین و چند نشست و همایش تخصصی در حوزه بوده ایم از جمله همایش مسئولان و اساتید مراکز تخصصی حوزه که با حضور و سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی در سالن همایش های دارالشفا برگزار شد.

در حاشیه این همایش ، فرصتی دست داد تا خبرنگار «حوزه» با چند تن از مدیران و اساتید این مراکز ، گفتگوی کوتاهی درباره لزوم تقویت مراکز تخصصی حوزه و به ویژه چگونگی بکارگیری راهکارها در این خصوص داشته باشد.

آنچه در ادامه می آید، ماحصل این گفت و شنودهای کوتاه اما جدی و کاربردی خبرنگار ما با اساتید و مدیران است.

حرکت های خوبی در حوزه آغاز شده است

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی، عضو هیئت رییسه مجمع عمومی جامعه مدرسین با بیان این که به لطف الهی در سال های اخیر حرکت های بسیار خوبی در حوزه در جهت تقویت و حمایت از مراکز تخصصی آغاز شده است، اظهار داشت: برگزاری نشست ها و همایش های تخصصی با حضور اساتید و مسئولان این مرکز که با سخنرانی بزرگان حوزه همراه است، خودش نشانه پویایی و تحرک مطلوب است که البته باید با رفع نقاط ضعف احتمالی به سمت جلو حرکت کرد.

وی همچنین افزود: به هر حال باید توجه داشت که نفس برگزاری همین جلسات خودش در ایجاد نشاط بسیار موثر است و به تداوم تکاپو و فعالیت های علمی و پژوهشی حوزه در موضوعات مختلف می انجامد.

تعدد موضوعات و فعالیت ها در مراکز تخصصی

این استاد حوزه یادآور شد: اساساً نهادها و مراکز تخصصی در حوزه بر اساس تعدد موضوعات شکل می گیرند و کار بسیار خوبی را شاهد هستیم در عرصه های گوناگون که انشاالله این روند مبارک همچنان ادامه داشته باشد.

لزوم تغییر نگاه در حمایت از رشته ها و مراکز تخصصی حوزه

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه ، رییس موسسه حکمت و فلسفه ایران نیز با اشاره به نگاه تحولی در حوزه های علمیه و دغدغه های خاص مقام معظم رهبری و دیگر بزرگان و مراجع عظام در این باره گفت: واقعیتی که وجود دارد این است که متاسفانه رشته های تخصصی هنوز در حوزه آن طور که باید و شاید مورد توجه نیستند و گاه به عنوان دروس جنبی و رشته های درجه دو به آن ها نگریسته می شود.

وی اضافه کرد: بنده هم در حوزه فقه و اصول تدریس می کنم و هم در زمینه رشته های تخصصی فعال هستم و با این حال گاه مشاهده می کنم که یک سری امتیازات برای اساتید فقه و اصول درنظرگرفته می شود که برای دیگر رشته ها نیست یا کمرنگ تر است که به نظرم این نگاه باید اصلاح شود چرا که ما باید از طلاب مراکز تخصصی حمایت های بیشتری به عمل آوریم.

فقه و اصول پایه های ماست اما ...

این استاد و محقق حوزوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که مرکز مدیریت و شورای عالی حوزه های علمیه در این راستا و تغییر نگاه می توانند نقش کلیدی ایفا کنند، خاطرنشان کرد: بنده به هیچ وجه اعتقاد ندارم که ما باید فقه و اصول را تضعیف کنیم چرا که پایه و اساس حوزه های علمیه است بلکه نقطه نظرم این است که فقه را باید به سمت و سوی فقه الاجتماع ببریم.

ضرورت رویکرد نظام مند به رشته های تخصصی حوزه

وی همچنین با تاکید بر این نکته که ما در حوزه هنوز نیاز به رشته تخصصی فقهی داریم، گفت:

باید برای رشته های تخصصی فقهی فقه الاجتماع مثل فقه الاداره، فقه التربیه و فقه السیاسه ، فقه اقتصاد و فقه معماری و غیره برنامه ریزی منسجمی داشته باشیم و اصولاً ما باید در حوزه یک نگاه نظام مند و سیستماتیک به رشته های تخصصی داشته باشیم

نیازمند پژوهشگاه های اختصاصی هستیم

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه ادامه داد: علاوه بر این ها، ما باید به این سمت برویم که پژوهشگاه های تخصصی در هر یک از این زیرشاخه ها با عنوان فقه الاجتماع، اخلاق اجتماع و فلسفه الاجتماع داشته باشیم و به طور مثال خوب و لازم است که ما پژوهشگاه فقه اقتصاد ، اخلاق اقتصاد و فلسفه اقتصاد داشته باشیم.

تقدیر از اهتمام ویژه مرکز مدیریت حوزه های علمیه

حجت‌الاسلام والمسلمین کلباسی، مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه نیز با تاکید بر لزوم تلاش و برنامه ریزی به منظور توسعه کمی و کیفی مراکز تخصصی حوزه بیان داشت: انصافاً باید گفت که حمایت ویژه مرکز مدیریت حوزه در ایجاد وتقویت مراکز تخصصی بسیار موثر بوده است که ضمن تقدیر در این باره خواستار تداوم این حمایت ها و تقویت آن ها هستیم.

700 استاد مراکز تخصصی در خدمت ترویج معارف اهل بیت(ع)

وی افزود: در حال حاضر بنابر آمار در حدود ۷۰۰ استاد در مراکز تخصصی حوزه علمیه استان قم مشغول به فعالیت هستند که در رشته های گوناگون به تبیین و ترویج معارف قرآن، اسلام و دفاع از مکتب اهل بیت(ع) اهتمام دارند و تاکنون نیز فعالیت خالصانه آن ها توام با برکات فراوانی بوده است.

ارتقای کمی و کیفی مراکز؛ نیازمند حمایت بزرگان حوزه

این استاد و محقق حوزه علمیه قم در خاتمه صحبت های خود ابراز امیدواری کرد با حمایت مراجع عظام تقلید، مرکز مدیریت و شورای عالی حوزه‌های علمیه، شاهد ارتقای روز افزون سطح کیفی و کمی مراکز تخصصی حوزه باشیم

موازی کاری؛ آفتی فراروی مراکز تخصصی حوزه

حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفر طبسی ، استاد مرکز تخصصی کلام وابسته به مرجع عالیقدر حضرت آیت الله سبحانی نیز این گونه به بیان نظر خویش پرداخت و گفت: یکی از راهکارهای تقویت مراکز تخصصی حوزه این است که این مراکز با  یکدیگر تعامل و همفکری خوب و مطلوب تری داشته باشند تا دچار آفت موازی کاری نشوند.

لزوم اطلاع از ظرفیت مراکز تخصصی

وی اضافه کرد: بی شک اگر این ها ظرفیت و توان همدیگر را به خوبی بشناسند و به قول معروف هر کدام برای خود جزیره ای عمل نکنند ، شاهد یک هم افزایی خوبی میان مراکز تخصصی خواهیم بود که برکات و دستاوردهایش برای حوزه و حوزویان سرازیر خواهد شد.

به روز بودن ؛ لازمه توفیق در دنیای کنونی

حجت الاسلام والمسلمین حسین شهسواری، از اساتید مرکز تربیت مدرس حوزه و نیز مدرس مرکز آموزشی و پژوهشی مذاهب اسلامی نیز با تاکید بر اصل به روز بودن مراکز در دنیای کنونی اظهار داشت: مراکز و نهادهای تخصصی حوزه چه کلامی و چه اعتقادی و چه فقه و اصولی و غیره باید به روز باشند و البته در چارچوب نظام آموزشی باید نگاه های جدیدی را دنبال کنند تا به موفقیت بیشتر برسند.

جهت گیری روشن در زمینه رساله ها و پایان نامه های حوزوی

وی یادآور شد: به خصوص در بحث رساله ها و پایان نامه ها نیازمند یک جهت گیری روشن و ثابتی هستیم و هر مرکزی با توجه به ماموریت ها و سیاست هایی که دارد، دغدغه خاص خود را در آن رساله ها و پایان نامه ها دنبال کند تا در مجموع به رشد و بالندگی و به روز بودن بیشتر حوزه کمک شود.

به حوزوی بودن خود همواره افتخار می کنیم

حجت الاسلام و المسلمین علی مخدوم که 9 سال سابقه تدریس در رشته کلام جدید دارد و در حال حاضر نیز به عنوان رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی مشغول به خدمت است، با بیان این که برگزاری سالانه جلسات و همایش های مراکز تخصصی در حوزه بسیار ارزشمند و مغتنم است ، گفت: ما همیشه شاگرد حوزه هستیم و افتخار می کنیم به این که هر جا امر کنند حضور پیدا کنیم اما به هر حال انتظاری که داریم این است که تجمعاتی این چنین که بسیار استثنایی است با این حجم از اساتید سطوح عالی و مدیران و مدرسان مراکز تخصصی حوزه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به این که در این همایش شاهد سخنرانی های خوب و با کیفیت و پرباری بودیم از جمله بیانات علامه جوادی آملی که حقیقتاً بسیار راهگشا بود، افزود: این گونه جلسات و نشست ها

فرصت بسیار مغتنمی است که خوب است از ظرفیت های آن چه در حوزه اجرا و چه مشورت برای برنامه ریزی و تصمیم گیری، نهایت استفاده بشود.

وی بیان داشت: البته در این جلسات باید خطوط و راهبردی را ترسیم کرد که بتواند به مراکز تخصصی در تعیین سیاست گزاری ها و جهت گیری بهتر به منظور انجام ماموریت های تخصصی خود، کمک کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha