یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
داعی نژاد

حوزه/ رئیس مرکز شیعه شناسی به تبیین مهم ترین الزامات و بایسته ها در راستای تقویت مراکز تخصصی حوزه و انجام بهتر ماموریت های آنان پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد علی داعی نژاد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» که خود عضو کمیته تصویب مراکز تخصصی حوزه نیز می باشد، اظهار داشت: آنچه مسلم است این که رشته های تخصصی و مراکز تخصصی که در آن ها این رشته ها وجود دارد، باید متناسب با نیازهای بالقوه و بالفعل جامعه باشند، چرا که هم تکثیر زاید رشته ها و هم عدم وجود رشته مناسب و مورد نیاز برای جامعه هر دو می تواند آفت باشد و لذا در این خصوص نیاز به یک تعادل برپایه نیازهای واقعی داریم.

لزوم تعادل در ایجاد مراکز و رشته های تخصصی حوزه

وی افزود: نبود یک مرکز در محیطی که نیاز به آن هست و نیز بودن مراکز متعدد بیش از نیاز  در یک محیط، هر دو آسیب به شمار می رود و باید از آن پرهیز کرد، چرا که ما معتقدیم تناسب رشته های تخصصی و همین طور مراکزی که قرار است آن رشته ها در آن آموزش داده شود یک اصل ضروری است.

ظرفیت های حوزه و جامعه را بشناسیم

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان این نکته که قبل از هر چیز باید ظرفیت های موجود در حوزه را به خوبی شناسایی کرد و نیز ظرفیت های جامعه را شناخت، گفت: به نظر می رسد گاهی عدم توجه به این اصل ، به برخی از مراکز تخصصی حوزه آسیب وارد کرده است.

نهاد نخبه پرور حوزه های علمیه

وی همچنین با اشاره به این که مراکز تخصصی نهاد نخبه پروری حوزه است و در زمینه تربیت متفکران و عالمان و دانشمندان حوزه فعالیت می کنند، افزود: مراکز تخصصی در واقع نهاد تربیت استاد و پژوهشگر حوزه است و محققان و اساتید آن گل های سرسبد حوزه به شمار می روند که با توجه به رشته های متعددی که در حوزه وجود دارد  به لطف الهی در سال های اخیر شاهد توسعه آن ها نیز بوده ایم.

گنجینه معارفی که افتخار تشیع است

رییس مرکز شیعه شناسی خاطرنشان کرد: از صدر اسلام تاکنون از سوی اهل بیت(ع) و شاگردان ایشان با پژوهش ها و تحقیقاتی که در طول تاریخ گرفته ، ما امروز یک مجموعه غنی و ذخیره های ارزشمندی داشته باشیم و همین امر باعث شده که دانش و معرفت اسلامی در طول قرن های متمادی از یک توسعه بسیاری برخوردار باشد و امروز میراث گرانبهایی که در اختیار ماست، مایه افتخار جهان تشیع به شمار می رود.

وی افزود: چنین توسعه شگرفی ایجاب کرده که رشته های علوم انسانی و اسلامی و به خصوص حوزوی تخصصی شده و دانشمندان و علما به صورت جزیی و تخصصی به کنکاش علمی درباره آن ها بپردازند.

حمایت از محققان مراکز تخصصی؛ ضرورتی غیرقابل تردید

حجت الاسلام و المسلمین داعی نژاد همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که الزامات امروزی ضرورت حمایت از مراکز تخصصی و به خصوص محققان و پژوهشگران آن ها را صدچندان کرده است، گفت: حتی فراتر از این با الگوگیری از برخی مراکز حوزوی مثل جامعه المصطفی می شود بحث اجتهاد را در مراکز تخصصی حوزه تعبیه و نهادینه کرد به این معنا که در این مراکز هر رشته ای می تواند متخصص و مجتهد خاص خود را داشته باشد.

لزوم اتخاذ رویکرد تخصصی و اجتهادی

وی افزود: حضرت آیت الله جوادی آملی در جایی می فرمودند که همان طور که ما فقه داریم ، عقاید و کلام و این ها هم باید کرسی های اجتهاد داشته باشند و درس خارج مربوط به آن ها تدریس شود و به نظرم این ظرفیت و بستر وجود دارد که مراکز تخصصی با حمایت هایی که از آن ها به عمل می آید به این سمت و سو حرکت کنند

تفویض اختیارات بیشتر به مراکز تخصصی صورت گیرد

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه یادآور شد: به اعتقاد بنده مراکز تخصصی باید دارای اختیارات و مسئولیتهای بیشتری باشند که البته خوشبختانه کارهایی در این باره صورت  گرفته و می گیرد، اما به هر صورت ما نیاز به تبیین بیشتر و فرهنگ سازی مضاعف تر در این باره داریم.

وی افزود: به خصوص در زمینه کمیته های علمی ، پایان نامه ها و آزمون های علمی که می خواهند برگزار کنند اگر این اختیارات بیشتر به آن ها داده شود، به یقین منشا آثار و برکات بیشتری خواهند بود.

لازمه توفیق در انجام ماموریت های تخصصی

این استاد و محقق حوزوی بیان داشت: هر مرکز تخصصی باید چنان شانیتی داشته باشد که مثل دانشکده یا دانشگاه دارای اختیارات متناسب با خود باشد، البته منظور من این نیست که تبدیل به دانشگاه شوند بلکه مرادم این است که با اختیارات متناسب بهتر می توانند در انجام ماموریت هایشان موفق تر باشند.

مرکز مدیریت حوزه نقش نظارتی و ستادی داشته باشد

وی ادامه داد: چه خوب و بجاست که مدیریت محترم حوزه های علمیه چه از طریق دفتر مراکز تخصصی و چه معاونت محترم آموزش و .. ، این ها بیشتر نقش نظارتی و ستادی داشته باشند و در حقیقت تصمیم گیری ها و سیاست های کلی و استراتژی های اصلی و اهداف و آیین نامه ها و چارچوب های اصلی آن ها و نظارت بر اجرایی شدن آن ها با مرکز مدیریت باشد اما کارها به خود مراکز واگذار شود که همین امر این باعث می شود که کارها سریع تر انجام شده و از پیچیدگی کمتری برخوردار باشد.

زمینه بین المللی شدن مراکز تخصصی حوزه را فراهم کنیم

حجت الاسلام و المسلمین داعی نژاد همچنین با اشاره به این که جامعه المصطفی از نهادهای خوبی است که خدمات بزرگی را انجام می دهد و به خصوص در عرصه بین الملل منشا برکات فراوانی بوده است، گفت: مراکز تخصصی حوزه نیز جدای از جامعه المصطفی ، می توانند زمینه و بستر بین المللی شدن خود را فراهم کنند ، ضمن آن که در حال حاضرنیز خود مرکز مدیریت حوزه های علمیه دارای معاونت بین الملل است و انصافاًَ پربرکت و موثر بوده است.

استفاده از محققان حوزه در عرصه های بین المللی

وی افزود: مراکز تخصصی نباید خود را محدود به اهداف داخلی کنند بلکه باید در آینده نگاه به بیرون از مرزها داشته باشند ، چرا که وقتی محققان و متخحصصان زبده ای در این مراکز پرورش پیدا کند این ها می توانند کارآمدی های بین المللی داشته و با حضور در کشورهای مختلف ، منشا تحول قرار گیرند که البته باید در این راستا برنامه ریزی منسجمی داشت.

وی گفت: به هر صورت برای بین المللی شدن ، باید همه دست به دست هم داده و مرکز مدیریت حوزه های علمیه  نیز حمایت لازم را داشته باشد.

رییس مرکز شیعه شناسی همچنین ابراز داشت: با توجه به گسترش ارتباطات و افکار و عقیده های مختلف در رسانه های مختلف نیز ضرورت پاسخ به شبهات و تبلیغ ، بین المللی شدن مراکز می تواند بسیار اثرگذار باشد.

ضرورت مشارکت فعال تر در تصمیم سازی و تصمیم گیری حوزه

وی در خاتمه سخنان خود به نکته پایانی خود اشاره کرد و گفت: نکته مهم دیگر این که در تصمیم گیری های مرتبط با مراکز تخصصی با وجود آن که در حال حاضر مشارکت خوبی وجود دارد و از نظرات صاحب نظران استفاده می شود اما باید این امر را تقویت کرد ، به این معنا و مفهوم که از ایده و نظر مدیران مراکز تخصصی حوزه به خصوص در کمیته ها و نهادهای تصمیم ساز اصلی  بیشتر استفاده شود که این امر باعث می شود که برخی آسیب ها و مشکلات بهتر شناسایی شده و در فرآیند کار ، شاهد روند مطلوب تری باشیم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha