سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
کتاب موج فتنه

حوزه/ کتاب «موج فتنه: از جمل تا جنگ نرم» به قلم احمدحسین شریفی از سوی سازمان انتشارات فرهنگ و اندیشه اسلامی تجدید چاپ شد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، مؤلف در این کتاب به اختصار ابعاد مختلف بحث فتنه را با تکیه و تأکید بیشتر بر سخن و سیرة امام علی(ع) واکاوی می کند.

این کتاب در هفت فصل سامان یافته است. فصل اول به بیان مقدمات بحث و مفهوم‌ شناسی «فتنه» می‌پردازد. در فصل دوم به توصیف «شرایط و موقعیت‌ های فتنه ‌خیز» پرداخته‌ می شود. آگاهی از این شرایط برای تحلیل موقعیت ‌های اجتماعی و تشخیص وظیفة عقلی و دینی می‌تواند بسیار مفید باشد. زیرا بسیاری از افراد از روی غفلت در موقعیت‌ های فتنه ‌خیز گرفتار می ‌شوند و بدون آنکه بخواهند یا بدانند، هیزمِ آتشِ فتنه‌گران می ‌شوند.

فصل سوم به بررسی بسترهای اجتماعی ایجاد فتنه می ‌پردازد. مطالب این فصل برای متصدیان فرهنگی جامعه از این جهت می ‌تواند مفید باشد که نشان می‌دهد زنگ ‌های خطر فتنه چگونه و چه زمانی به صدا در می ‌آیند. از بعدی دیگر، مطالب فصل سوم نشان می‌ دهد که برای مبارزه با فتنه از کجا باید شروع کرد.

مطالب این فصل به ما می‌گوید هرگز نباید آثار ظاهری فتنه، از قبیل آشوب ‌های جزئی و مخالفت ‌ها و نافرمانی‌ های مدنی در بخش‌ های کوچکی از جامعه، ما را از آبشخورهای اصلی فتنه غافل نماید. در فصل چهارم به شگردها و شیوه ‌های فتنه ‌گران برای ایجاد فتنه در جامعه توجه شده. این فصل دکترین فتنه و فرمول آن را تحلیل می‌کند و نشان می ‌دهد که فتنه‌ گران از چه راه‌ ها و به چه شیوه ‌هایی کار خود را پیش می ‌برند. آشنایی با مطالب این فصل از این جهت هم مفید است که به ما کمک می‌کند آگاهی خود را از حقیقت بالاتر ببریم و فریفتة ظاهر افراد و شعارهای خوب و جذّاب نشویم؛ سطح برخورد خود را با مسائل اجتماعی و سیاسی عقلانی ‌تر کنیم و از اتخاذ تصمیمات هیجانی و احساسی که خواستة فتنه ‌گران است، خودداری نماییم.

با توجه به آنکه اغلب فتنه‌ ها در روزگار امام علی(ع)، از ناحیة خود مسلمانان و بلکه از ناحیة مبارزان و جهادگران اولیة اسلامی و برخی از صحابة باسابقة پیامبر(ص) بود، این سؤال جدّی مطرح می‌شود که چرا و به چه علت چنان افرادی با چنان سوابقی دست به فتنه و فتنه ‌گری زدند و شکاف‌ های عمیقی در اسلام پدید آوردند؟. پاسخ این سؤال به شکل بنیادین و با تکیه بر کلام امام علی(ع) و با ذکر مستندات تاریخی در فصل پنجم این کتاب تحلیل شده. البته نه سؤال مطرح‌شده و نه پاسخ‌ های گفته ‌شده، اختصاصی به روزگار امام علی(ع) ندارند. در روزگار ما نیز همین سؤال مطرح است که چرا در میان مبارزان اولیة انقلاب و یاران حضرت امام اختلافاتی شکننده پدید آمده؛ به گونه ‌ای که همسنگران دیروز، رو در روی یکدیگر صف ‌آرایی می‌ کنند؟. به نظر می‌رسد مطالب این فصل می ‌تواند عوامل بنیادین چنین تحولاتی را توضیح دهد.

فصل ششم کتاب به توضیح برخی از پیامدهای مثبت و منفی فتنه می‌پردازد. نگاه نویسنده، به پیروی از فرهنگ اسلامی، این است که نباید صرفاً به ‌عنوان تهدید با فتنه ‌ها برخورد کرد؛ زیرا از زاویه ‌ای دیگر، فتنه ‌ها فرصتی بی ‌نظیر در اختیار جامعة اسلامی قرار می‌دهند. فرصتی برای شناخت حقیقت و حقیقت ‌محوران. فتنه‌ ها موجب کنار رفتن پردة نفاق از چهره‌ هایی می ‌شود که تا قبل از وقوع فتنه هرگز گمان نمی ‌رفت، چنان افرادی با چنان نیّت ‌هایی در صفوف جامعه رخنه کرده باشند.

و در نهایت واپسین فصل کتاب به شیوه ‌های مبارزه با فتنه می ‌پردازد و راه‌ های مبارزة کوتاه‌‌ مدت و بلندمدت با فتنه را تبیین می‌کند. این فصل می‌تواند برای عموم مردم راهگشای خوبی برای برون ‌رفت از فضای غبارآلود و تاریک فتنه و در امان ماندن از آسیب ‌های معنوی و اجتماعی آن باشد. در عین حال، در این فصل با تکیه بر سخن و سیرة امام علی(ع)، راه و روش مبارزة کوتاه ‌مدت و بلند مدت با فتنه و فتنه‌گران به متصدیان فرهنگی و نخبگان علمی جامعه نیز نشان داده می‌شود.

کتاب «موج فتنه: از جمل تا جنگ نرم» به قلم احمدحسین شریفی در 196 صفحه از سوی سازمان انتشارات فرهنگ و اندیشه اسلامی برای بار سی و پنجم منتشر شده است.

علاقه مندان جهت تهیه کتاب به نشانی: تهران، تقاطع بزرگراه شهید مدرس و خیابان شهید بهشتی، پلاک 56 مراجعه کرده و یا با تلفن: 88520562- 88520274 تماس بگیرند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha