یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
هادوی تهرانی

حوزه/ این استاد حوزه گفت: خانه ها و سفره های محقر، خفقان حکومتی، مشکلات گوناگون و ... از مباحثی است که در رژیم گذشته با آن سروکار داشتیم و امروز برخی آنها را از یاد برده اند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد مهدی هادوی تهرانی عصر امروز در جلسه تفسیر سوره ابراهیم در مسجد مدرسه علمیه آیت الله العظمی گلپایگانی(ره) اظهار داشت: خداوند متعال در آیه 6 این سوره فرموده است: «وَ إِذْ قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ اذْكُرُواْ نِعْمَةَ اللّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ أَنجَاكُم مِّنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذَابِ وَيُذَبِّحُونَ أَبْنَاءكُمْ وَيَسْتَحْيُونَ نِسَاءكُمْ وَفِي ذَلِكُم بَلاء مِّن رَّبِّكُمْ عَظِيمٌ/ و [به خاطر بياور] هنگامى را كه موسى به قوم خود گفت: «نعمت خدا را بر خود به ياد آوريد، آن گاه كه شما را از فرعونيان رهانيد، [همانان‏] كه بر شما عذاب سخت روا مى‏داشتند، و پسرانتان را سر مى‏بريدند و زنانتان را زنده مى‏گذاشتند، و در اين [امر] براى شما از جانب پروردگارتان آزمايشى بزرگ بود».

وی ابراز داشت: خداوند متعال در سوره ابراهیم بعد از 4 آیه نخست، وارد موارد و مثال هایی از انبیاء گذشته می شود که همان مضامینی است که در آیات ابتدایی به آن اشاره شده است.

این مفسر قرآن کریم خاطرنشان ساخت: نخستین مورد، داستان حضرت موسی(ع) است که در آیه 5 به آن اشاره شده و خداوند متعال در آن فرموده است: «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسى‏ بِآیاتِنا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ إِنَّ فی‏ ذلِكَ لَآیاتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُور/ و در حقیقت، موسى را با آیات خود فرستادیم [و به او فرمودیم‏] كه قوم خود را از تاریكی ها به سوى روشنایى بیرون آور، و روزهاى خدا را به آنان یادآورى كن، كه قطعاً در این [یادآورى‏]، براى هر شكیباىِ سپاسگزارى عبرت هاست».

این استاد حوزه تصریح کرد: داستان حضرت موسی(ع)، مکررترین داستانی است که در قرآن کریم به آن اشاره و در آیات گوناگون از آن بیان شده است.

استاد  هادوی تهرانی گفت: داستان حضرت موسی(ع) و نجات آنان از آل فرعون، مسئله ای ساده و پیش پا افتاده نبوده تا از یاد آنان برود؛ اما حضرت حق در آیات گوناگون به آن تذکر می دهد تا مردم آن را فراموش نکرده و عبرت بگیرند.

وی با اشاره به جنایات گروه تروریستی داعش، خاطرنشان ساخت: امروز این قوم فرعونی به نام اسلام جنایت های فراوانی انجام داده که یکی از آنها «َيُذَبِّحُونَ أَبْنَاءكُمْ وَيَسْتَحْيُونَ نِسَاءكُمْ» می باشد؛ حال سوال اینجاست آیا این وقایع فراموش خواهد شد؟

این مفسر قرآن کریم یادآور شد: با این آیات مشخص می شود که انسان فراموشکار بوده و داستان ها و موارد گذشته را به فراموشی می سپارد.

این استاد حوزه با بیان این مطلب که امروز شیعیان در مناطقی از عراق و سوریه گرفتار گروه تروریستی داعش هستند، تصریح کرد: البته آفت این گروه تروریستی اختصاص به شیعه ندارد؛ بلکه اهل سنت و دیگر دین ها نیز گرفتار این گروه می باشند.

داعش به دنبال تخریب چهره اسلام است

استاد  هادوی با بیان این مطلب که داعش به دنبال تخریب چهره اسلام است، اظهار داشت: پشتوانه این گروه تروریستی، کار مطالعاتی گسترده ای است که توسط سرویس های اطلاعاتی انگلستان و مستشرقان غربی انجام شده است.

وی ادامه داد: داعش آفت فوق العاده خطرناکی است که در کشورهای گوناگون وجود دارد؛ البته جمهوری اسلامی ایران به خوبی در حال مقابله با آنان است.

این مفسر قرآن کریم ابراز داشت: امروز در سوریه، روستاها و مناطق شیعی وجود دارد که مدت ها تحت سیطره این گروه تروریستی بوده و مشکلات زیادی به بار آورده اند.

این استاد حوزه خاطرنشان ساخت: این آیات به ما یادآوری خواهد کرد که نباید گذشته را فراموش کنیم؛ چراکه عبرت های بسیاری در آن نهفته است.

استاد هادوی تهرانی با اشاره به وجود تورم و گرانی در ایران اسلامی، تصریح کرد: تورم از مشکلات مهمی است که امروز در سطح جهان وجود دارد و فقط اختصاص به ما نداشته؛ چراکه قیمت ها در سطح جهانی افزایش پیدا کرده است؛ اما نکته ای که باید به آن اشاره کرد، این است که نباید گذشته خود را فراموش کنیم.

وی بیان داشت: خانه ها و سفره های محقر، خفقان حکومتی، مشکلات گوناگون و ... از مباحثی است که در رژیم گذشته با آن سروکار داشته و امروز برخی آن را از یاد برده اند.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: امروز در کشور با مشکلات و سختی هایی روبرو هستیم که نتیجه برخی از سوء مدیریت هاست؛ اما نباید گذشته خود را از یاد ببریم که چه شرایطی داشته و در چه مشکلاتی زندگی می کردیم.

این استاد حوزه افزود: این سخن به این معنا نیست که شرایط امروز را نقد نکرده و از آن سخن نگوییم؛ بلکه باید توجه داشت که شرایط امروز ما با دیروز بسیار متفاوت است.

این استاد حوزه در ادامه به آیه هفتم از سوره مبارکه ابراهیم اشاره کرد و گفت: خداوند متعال در این آیه فرموده است: « وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزيدَنَّکُمْ وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابي‏ لَشَديدٌ/ و آن گاه که پروردگارتان اعلام کرد که اگر واقعاً سپاسگزاری کنید، [نعمت] شما را افزون خواهم کرد، و اگر ناسپاسی نمایید، قطعاً عذاب من سخت خواهد بود».

استاد هادوی تهرانی اظهار داشت: باید شکرگذار نعمات الهی باشیم؛ چراکه امروز دست خدا در زندگی ما پیداست و اگر کمی در زندگی خود تفکر کنیم، نعمت های او را به یاد خواهیم آورد.

وی ابراز داشت: تولد در متن ولایت اهل بیت(ع) و عقیده سالم، بزرگترین نعمتی است که خداوند متعال بر ما ارزانی داشته است.

این مفسر قرآن کریم در پایان با اشاره به وجود ماهواره در منازل برخی از متدینین، خاطرنشان ساخت: متأسفانه برخی پس از یک عمر سجده و شرکت در نماز جماعت، برای عقب نماندن از تمدن روز، ماهواره در منزل خود وارد کرده و با تماشای چند برنامه از اشخاص مُغرض، با بحران اعتقادی مواجه می شوند که نشان دهنده آن است که از پایه دارای مشکل بوده اند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha