یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
استاد هادوی تهرانی  رئیس موسسه رواق حکمت

حوزه/ عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) گفت: امروز جوانان باید مراقب باشند، افرادی در شبکه های اجتماعی حضور داشته که خود را جنس اصل معرفی می کنند، در حالی که آنان را به گمراهی خواهند کشید.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، استاد مهدی هادوی تهرانی، عصر امروز در جلسه تفسیر سوره ابراهیم، در مسجد مدرسه علمیه آیت الله العظمی گلپایگانی(ره) قم  با اشاره به آیه دهم از این سوره، اظهار داشت: خداوند در این آیه فرموده است: «قَالَتْ رُسُلُهُمْ أَ فِي اللّهِ شَكٌّ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ يَدْعُوكُمْ لِيَغْفِرَ لَكُم مِّن ذُنُوبِكُمْ وَيُؤَخِّرَكُمْ إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى قَالُواْ إِنْ أَنتُمْ إِلاَّ بَشَرٌ مِّثْلُنَا تُرِيدُونَ أَن تَصُدُّونَا عَمَّا كَانَ يَعْبُدُ آبَآؤُنَا فَأْتُونَا بِسُلْطَانٍ مُّبِينٍ/ پيامبرانشان گفتند مگر در باره خدا پديد آورنده آسمانها و زمين ترديدى هست او شما را دعوت مى‏كند تا پاره‏اى از گناهانتان را بر شما ببخشايد و تا زمان معينى شما را مهلت دهد گفتند شما جز بشرى مانند ما نيستيد مى‏خواهيد ما را از آنچه پدرانمان مى‏پرستيدند باز داريد، پس براى ما حجتى آشكار بياوريد».

وی ابراز داشت: مقصود از عبارت «أَفِي اللّهِ شَكٌّ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ» این است که در هر چیزی اگر جایی برای شک باشد، در خدای متعال راه ندارد؛ چراکه پیدایی و آشکاری هر چیز به خدای متعال است.

حجت الاسلام و المسلمین هادوی تهرانی ادامه داد: یکی از ویژگی هایی که در کفار وجود داشته و در قرآن کریم هم به عبارات گوناگون بیان شده، تأکید بر جمله «عَمَّا كَانَ يَعْبُدُ آبَآؤُنَا» است.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان ساخت: آنها بر حفظ سنت ها و ارزش های پیشین خود تأکید می کردند که قرآن با این اندیشه مخالفت است؛ چراکه معیار حقانیت، گذشتگان نیستند و ممکن است اشتباهاتی در آنان وجود داشته باشد.

عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) تأکید کرد: ما باید سنن و آیین گذشتگان را با موازین حق سنجیده؛ سپس انجام دهیم.

وی تصریح کرد: امروز در جامعه ما آداب، سنن و رسومی از گذشته باقی مانده که یقینا همه آنان درست نیست؛ چراکه صرف انجام گذشتگان، دلیل بر صحت انجام از سوی ما نمی شود.

*چهارشنبه سوری؛ سنتی از گذشتگان که دلیل منطقی و عقلی پشت سر آن نیست

رئیس مؤسسه رواق حکمت بیان داشت: یکی از برنامه های نادرستی که از گذشته در فرهنگ ما باقی مانده، برنامه چهارشنبه سوری است که نه منطقی پشت سر آن است؛ نه عقلی؛ البته سنت چهارشنبه سوری گذشتگان به اندازه امروز وحشیانه نبوده است.

حجت الاسلام و المسلمین هادوی تهرانی افزود: این مباحث، آفتی است در جامعه که انجام گذشتگان، معیار صحت تلقی شود.

رئیس مؤسسه رواق حکمت یادآور شد: این سخن ما به این معنا نیست که تمام سنت های گذشتگان را رد کرده و انجام ندهیم؛ بلکه معیار این است که آن را با حق سنجیده؛ سپس انجام دهیم.

وی تأکید کرد: باید نسبت به سنت ها به اصطلاح امروزی با نگاه انتقادی مشاهده کرده و آن را با معیار حق بسنجیم.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به آیه 11 سوره ابراهیم، اظهار داشت: خداوند در این آیه فرموده است: «قَالَتْ لَهُمْ رُسُلُهُمْ إِن نَّحْنُ إِلاَّ بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ وَ لَكِنَّ اللّهَ يَمُنُّ عَلَى مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ مَا كَانَ لَنَا أَن نَّأْتِيَكُم بِسُلْطَانٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللّهِ وَعلَى اللّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ/ پيامبرانشان به آنان گفتند ما جز بشرى مثل شما نيستيم ولى خدا بر هر يك از بندگانش كه بخواهد منت مى‏نهد و ما را نرسد كه جز به اذن خدا براى شما حجتى بياوريم و مؤمنان بايد تنها بر خدا توكل كنند».

*متأسفانه برخی از باسوادان به دنبال رمالان به راه می افتند

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این مطلب که امروز برخی دوست دارند خود را بر خلاف پیامبران الهی، متفاوت از دیگران نشان دهند، ابراز داشت: نشانه آن، وجود رمالان در ایران اسلامی است که مشتری هایی داشته و متأسفانه برخی از باسوادان نیز به دنبال آنان به راه می افتند.

عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) خاطرنشان ساخت: نخستین اصرار این اشخاص این است که خود را انسان هایی متفاوت جلوه دهند؛ اما باید توجه داشت که معمولا این افراد دستشان خالی است.

وی با اشاره به جمله « وَ لَكِنَّ اللّهَ يَمُنُّ عَلَى مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ»، تصریح کرد: ویژگی انبیاء و اولیاء الهی این است که چیزی را از خود ندیده و همه را از خدای متعال می دانند.

حجت الاسلام و المسلمین هادوی تهرانی بیان داشت: تمام مقاماتی که برای اهل بیت(ع) قائلیم؛ دال بر استقلال آنها نیست؛ بلکه هرچه دارند از خدا و در سایه حضرت حق است.

*مراقب گمراهان شبکه های اجتماعی باشید

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: امروز جوانان ما باید مراقب باشند،افرادی در شبکه های اجتماعی حضور داشته که خود را جنس اصل معرفی می کنند؛ در حالی که آنان را به گمراهی خواهند کشید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha