یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
استاد هادوی تهرانی

حوزه/ شورای مجمع عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع)گفت: اگر دولت عربستان نمی تواند امنیت جانی، اعتقادی و حیثیتی زائران را تامین کند، وظیفه جهان اسلام است که از طریق مبادی بین المللی و به خصوص مجامع اسلامی، نسبت به اداره حرمین شریفین اقدام نماید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین هادوی تهرانی امروز درنشستی با  خبرنگاران که در سالن جلسات مجمع جهانی اهل بیت(ع) قم برگزارشد، با اشاره به حادثه فرودگاه جده ، اظهارداشت: شهرهای مکه و مدینه از یک طرف  به خاطر خصوصیت حج و از طرفی به خاطر زیارت کعبه و پیامبر(ص) از شهرهای مهم جهان اسلام هستند هرچند که از نظر جغرافیایی در کشور عربستان قرار گرفته اند.

وی با اشاره به اعمال نظر محدودیت مذهبی توسط آل سعود در اداره  این شهر های مهم جهان اسلام افزود: دولت عربستان برخلاف آنچه اسلام اقتضا کرده و قوانین بین المللی  و حقوق بشری با اعمال نظر مذهبی خاصی محدویت هایی ایجاده کرده است.

عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، ادامه داد: افزون بر این، دولت عربستان در مواقع مختلف بر ایجاد ناامنی جانی، اعتقادی و حیثیتی در مواقع مختلف دامن زده است که تمام این عوامل نشان از آن دارد که دولت عربستان صلاحیت مدیریت بر حرمین شریفین  به عنوان دو شهر مهم جهان اسلام را ندارد  و این مدیریت هم اکنون مورد سوال است .

وی تصریح کرد: اگر دولت عربستان نمی تواند امنیت جانی، اعتقادی و حیثیتی زائران را که وظیفه اصلی اش است، تامین کند، وظیفه جهان اسلام است که از طریق مبادی بین المللی و به خصوص مجامع اسلامی، نسبت به اداره  حرمین شریفین اقدام نماید.

عضو هیات علمی بعثه مقام معظم رهبری  یادآور شد: البته عدم صلاحیت دولت عربستان امری است که سالها پیش امام خمینی(ره) آن را مطرح کرد و از آن زمان آل سعود برای این که بتواند خود را اثبات کند به توسعه حرمیت شریفین اقدام کرد؛ ولی امروز با وقایعی که شاهد هستیم ، باردیگر حقانیت سخن امام خمینی (ره) بر همگان اثبات گردید.

وی با محکومیت واقعه فرودگاه جده ، خاطرنشان ساخت: البته ایران برای صیانت از حقوق مردم خود اقداماتی چون تعلیق عمره را انجام داد؛ ولی شایسته است تا بصورت کلی و با رایزنی هایی در خصوص صلاحیت دولت عربستان برای اداره حرمین شریفین تصمیم گرفته شود و اگر آل سعود توان ایجاد امنیت ندارد کشورهای اسلامی خود به فکر علاجی باشند.

ایران در دفاع از مستضعفان تابع نگاه مذهبی نیست

استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود با نگاهی گذرا به تاریخ شکل گیری انقلاب اسلامی ایران بیان داشت: ایران زمانی حیات خلوت و ژاندارم استکبار در منطقه بود؛ ولی با وقوع انقلاب اسلامی این مهم از بین رفت و شاهد تحولی عظیم در منطقه بودیم

وی افزود: از همان زمان عده ای از کشورهای منطقه درصدد برآمدند، تا جایگاه ایران را گرفته و از طرفی دولت اسرائیل هم به دنبال جایگزینی کشوری برای تحقق اهداف خود بود که این تلاش ها با هم ادغام و نتیجه آن حضوری بود که استکبار توانست در منطقه پیداکند.

حجت الاسلام و المسلمین هادوی تهرانی، با بیان اینکه نگاه انقلاب اسلامی در جهان صیانت از ارزش ها و حمایت از مستضعفین می باشد، یادآورشد: ایران بعد از انقلاب در هر نقطه از جهان که مورد نیاز بود، به حمایت از مستضعفان پرداخته است و این نگاه تابع مذهب و یا قومیت نبوده؛  بلکه تابع مسایل کلان ارزشی است.

وی در پایان با محکوم کردن وقایع یمن یادآورشد: اقدام عربستان در مورد یمن ، خلاف حکمت و درایت سیاسی بود و قطعا آل سعود با  این اقدام تیشه به ریشه خود زده و موجبات زوال خود را فراهم کرده است. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha