شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024

استاد مهدی هادوی تهرانی طی سفر به کشور مالزی که به دعوت نخست وزیر این کشور انجام گرفته بود، ضمن سخنرانی در اجلاس جنبش جهاني اعتدال، نشست های مختلفی با اندیشمندان مالزی و ایرانیان مقیم داشت.

به گزارش سرویس بین الملل مرکز خبر حوزه، اجلاس بین المللی جنبش جهاني اعتدال با حضور 370 نماينده از 70 کشور جهان در سالن همایش های کوالالامپور برگزار شد و استاد هادوی تهرانی طی مقاله ای با عنوان "تکثر گرايي فرهنگي و گفت و گوي بين فرهنگها: همزيستي مسالمت آميز جهاني از ديدگاه اسلامي" سخنراني کرد.

وی در این مقاله با انتقاد از افراطيون جنگ طلب صهيونيست گفت: دانشمندان ايراني را ترور مي کنند و در رسانه هاي شان از آن به عنوان جنگ پنهان نام مي برند.

* افراطی گری مانع دینداری است

استاد حوزه علمیه قم از افراطي گري به عنوان مانع دينداري نام برد و گفت: تفسيرهاي نادرست از تعاليم ديني ابزار افراطيون براي ايجاد چالشهاي جاري توسط آنان است.

وی با اشاره به جنگهاي خونبار در طول تاريخ گفت: گرچه اين گونه جنگ افروزي ها تا امروز نيز ادامه دارد و افغانستان، عراق و فلسطين نمونه هايي از اين دست هستند اما نقاط درخشاني نيز وجود دارد که عده اي نيز با تلاش به دنبال دستيابي به صلحي پايدار و عدالتي فراگير هستند.

حجت الاسلام والمسلمین هادوی تهرانی با استناد به نتايج تحقيقات موسسه گالوپ گفت: مسلمانان و مردم به طور مساوي مخالف هر گونه حمله به تمدن ها به عنوان يک اخلاق غيرقابل توجيه هستند. مسلمانان خواستار آينده اي هستند که در آن شغل بهتر و امنيت وجود داشته باشد و تعارض و خشونت در آن وجود نداشته باشد.

وی همچنين نقش ميانه روها براي اصلاح امور را حياتي دانست و به عنوان يک پژوهشگر مسلمان ويژگيهاي يک مسلمان ميانه رو را برشمرد و افزود: تکثرگرايي فرهنگي يک امر طبيعي است که يک واکنش طبيعي را مي طلبد.

وي با اشاره به سه رويکرد جاري به کثرت گرايي فرهنگي افزود: برخي کثرت گرايي فرهنگي را انکار مي کنند که اين انکار واقعيت را تغيير نمي دهد. گروهي ديگر آن را قبول دارند ولي در مواجهه با آن منفعل هستند و گروهي نيز آن را قبول دارند و تعاملي فعال در اين زمينه دارند.

* ظرفیت های جهان اسلام برای گفتمان بین فرهنگی

استاد هادوي تهراني با اشاره به ظرفيت هاي اسلام براي گفتمان بين فرهنگي گفت: امروزه بيش از يک ميليارد مسلمان در جهان زندگي مي کنند که جمعيت بيشتر از 50 کشور را شامل مي شوند و در کشورهاي اروپايي و آمريکايي تعداد مسلمانان به سرعت رو به رشد است.

* دیدار با وزیر امور دیانت مالزی

استاد هادوي تهراني در این سفر همچنین با آقاي داتو جميل خير وزير امور ديانت مالزي دیدار کرد.

در اين ديدار که دکتر زاهدي سفير ايران و دکتر ضيائي رايزن فرهنگي کشورمان در مالزي نيز حضور داشتند، استاد حوزه علمیه قم ضمن تشريح مواضع جمهوري اسلامي ايران در خصوص برگزاري سمينارهاي مشترک در زمينه وحدت اسلامي و تقريب مذاهب اسلامي نقطه نظرات خود را بيان کرد.

وي در اين زمينه با تاکيد بر  وحدت مذاهب اسلامي در راستاي وحدت امت اسلامي در مقابل توطئه هاي جهاني بر عليه جهان اسلام تاکيد نمود و  اقدام عملي کشورهاي اسلامي در انحاد همه جانبه را ضروري دانست. همچنين ايشان ضمن تشريح و بيان گزارشي از فعاليت هاي بعثه مقام معظم رهبري در امور حج و زيارت کشورمان پيشنهاد همکاري هر چه بيشتر سازمانهاي حج دو کشور در خصوص برگزاري برنامه هاي مشترک و برگزاري سمينارهاي دوجانبه را مطرح نمود.

وزيرامور ديانت مالزي هم ضمن تشکر و خوش آمدگويي به آقای هادوي تهراني و هيات ايراني از پيشنهادهاي ارائه شده در اين خصوص و همچنين توسعه هر چه بيشتر روابط فرهنگي و ديني در زمينه هاي مختلف بين ايران و مالزي استقبال نمود.

* سخنرانی با موضوع بحران بین ایران در غرب

سخنرانی در مرکز مطالعات اقتصادي و اجتماعي مرکز IKIM مالزي از دیگر برنامه های رئیس موسسه علمی تحقیقاتی رواق حکمت بود که با موضوع بحران بين غرب و ايران انجام گرفت.

وي ضمن بيان تاريخچه اي از تقابل غرب با اسلام بيان نمود: پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران چالش اصلي غرب و آمريکا با ايران نه در جهت استفاده از نفت و منابع طبيعي ايران بود بلکه چالش اصلي ارزش و مفهوم انقلاب اسلامي در مقابل فرهنگ غربي و آمريکايي بود.

استاد هادوي تهراني شناخت فرهنگ بومي همچنين  زمان و مکان را بر اساس ارزشهاي ديني راه سعادت جامعه کنوني دانست و اعلام کرد: آينده متعلق به مسلمانان است.

در پايان اين برنامه جلسه پرسش و پاسخي بين  اساتيد و پِژوهشگران حاضر در جلسه با استاد حوزه علمیه قم برگزار شد.

* نشست با اساتید دانشگاه های مالزی

رايزني فرهنگي ایران در کوآلالامپور به مناسبت حضور حجت الاسلام والمسلمین هادوی تهرانی در مالزی، نشستی با حضور جمعي از اساتيد دانشگاههاي این کشور برگزار کرد.

استاد هادوی تهرانی در این نشست خاطرنشان كرد: آمريكا زماني با تسلط بر كشورها اهداف خود را در جهان به پيش مي بُرد اما اكنون بيداري اسلامي به سدي مقابل سلطه آمريكا تبديل شده است و کشورهاي غربي به ويژه آمريکا براي تامين منافع خود افراطي گري را در دنيا ترويج مي کنند.

* آمریکایی ها در توهم سلطه بر جهان به سر می برند

وی افزود: گروه هايي که امروز به نام اسلام اقدام به فعاليت هاي افراطي مي کنند در حقيقت شيوه هاي آمريکا را فرا گرفته و از طريق اين کشور مورد حمايت قرار مي گيرند و در جهان اسلام جايگاهي ندارند.

وي با تاکيد بر اينکه زمان تسلط قدرت هاي زورگو برجهان به پايان رسيده است گفت: آمريکا هنوز در توهم سلطه بر جهان بسر مي برد.

* سخنرانی در جمع دانشجویان و ایرانیان مقیم

مراسم عزاداري رحلت پيامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبي (ع) نیز با حضور ايرانيان مقيم و سخنراني استاد هادوي تهراني در سالن فرهنگي شماره 2 سفارت ایران در مالزی برگزار شد.

در اين مراسم که جامعه دانشگاهي و دانشجويي و ايرانيان علاقمند به خاندان عصمت و طهارت حضور داشتند، پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء و قرائت کلام الله مجيد و دعاي کميل و مداحي مداحان اهل بيت، آقای هادوي تهراني به ايراد سخن پرداخت.

وی با تسليت رحلت پيامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبي (ع)، از فضایل و جایگاه والاي نبي مکرم اسلام (ص) و مسوليت هاي امت اسلامي سخن گفت و به تفصيل  فلسفه امامت و رهبري در شيعه را براي حاضران تشريح نمود.

* بازدید از موسسه بین المللی اندیشه و تمدن اسلامی

استاد هادوي تهراني همچنین از موسسه بين المللي انديشه و تمدن اسلامي (ISTAC) مالزي بازدید کرد و مورد استقبال گرم و صميمانه اساتيد و مسئولين اين مرکز قرار گرفت.

در اين ديدار که با حضور آقاي دکتر ضيائي رايزن فرهنگي کشورمان انجام شد، پرفسور احمد ابراهيم از مسئولين اين موسسه ضمن خوش آمدگويي به مهمانان ايراني، خلاصه اي از سوابق تاريخي و آموزشي اين موسسه و فعاليت هاي علمي آن را بيان نمود.

آقای هادوی نیز در این جلسه در خصوص  پايگاه اينترنتي «اسلام كوئست»که تحت اشراف ايشان با شانزده زبان زنده دنيا از جمله زبان‌هاي فارسي، عربي، اردو، انگليسي، فرانسه، تركي آذري، تركي استانبولي، اندونزيايي، مالزي، روسي، آلماني، ايتاليايي، اسپانيايي، تايي، سواحيلي و هوسا در امر پاسخ گويي به پرسش‌هاي علوم اسلامي فعاليت مي‌كند توضيحاتي ارائه نمود.

یادآور می شود دکتر ضیایی رايزن فرهنگي ايران در کوآلالامپور هم در مصاحبه تلفني با حوزه نيوز با اشاره به سفر استاد هادوي به مالزی گفت: جناب آقاي هادوي سطوح مختلف علمي را طي کرده، داراي ديدگاه هاي روشن و بي بديلي در عرصه فقه و ساير علوم اسلامي بوده و به چند زبان بين المللي تسلط داشته و با فضاي فکري نسل جوان آشنا هستند، از همين رو حضور ايشان و ساير فضلاي توانمند در مجامع علمي دنيا، نقش بسزايي در معرفي فرهنگ ناب اسلامي دارد.

وي ادامه داد: حضور چنين شخصيت هايي، زمينه را براي طرح شبهات و پرسش هاي ديني از سوي انديشمندان و محققان و جوانان و دريافت جواب صحيح از فضلاي حوزه را فراهم مي کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha