یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
حجت الاسلام ملکی مدرسه معصومیه

حوزه/ رئیس مرکز تخصصی تفسیر حوزه گفت: سبک زندگی قرآنی بر فرار از تنبلی استوار بوده و در قاموس انسان قرآنی تنبلی هیچ جایگاهی ندارد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین ملکی در سلسه جلسات تفسیر قرآن کریم که در مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی برگزارشد،  با تأکید بر این که بازگشت به قرآن بازگشت به خویشتن خویش است، تصریح کرد: قرآن کریم پاسخی برای تمام مجهولات نهفته در درون آدمی است.

مدیر مدرسه علمیه معصومیه افزود: خدوند متعال به وسیله قرآن کریم، علم و آگاهی را در وجود انسان نهادینه نموده، او را از تاریکی و گمراهی نجات می دهد.

وی در ادامه ضمن تقسیم امراض انسانی به بیماری‌های جسمانی و روحانی، خاطرنشان کرد: امراض جسمانی انسان به وسیله درد و تب نمود پیدا کرده، انسان در صدد برطرف نمودن آن بر می‌آید؛ ولی در امراض روحانی، احساس دردی وجود ندارد و در بسیاری از موارد برای انسان دنیایی لذت بخش می‌باشد.

قرآن کریم، درمان تمام دردها و ناملایمات است

حجت الاسلام والمسلمین ملکی با تأکید بر این که قرآن کریم، درمان تمام دردها و ناملایمات مواجهه‌ای انسان است، ابراز داشت: منظور از قرآن، قرآن صامت و قرآن ناطقی است که در اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) به عنوان مفسران و مبیّنان آیات الهی، تجلی یافته است.

وی با اشاره به آیات « خُلِقَ الإِنسَانُ ضَعِيفًا » (سوره النساء، آیه 28) و « إِنَّ الْإِنسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا » (سوره المعارج، آیه 9)، « إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا»(سوره المعارج، آیه 20)، اظهار داشت: انسان از حیث روحی موجودی آسیب پذیر است؛ لذا همواره باید تلاش نماید تا با برطرف نمودن نقص‌های درونی خویش، در مسیر کمال گام بردارد.

رئیس مرکز تخصصی تفسیر حوزه ویژگی هدایت‌گری آیات الهی را مورد توجه قرار داد و با بیان این که هر مسلمان در شبانه روز سه سبک زندگی را حداقل برای ده بار مورد تأکید قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: سبک زندگی " الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ "، " المَغضُوبِین" و " الضَّالِّينَ " از جمله سبک‌هایی است که انسان در نمازهای خویش چندین بار بدان توجه می‌کند.

مدیر مدرسه علمیه معصومیه با تأکید بر این که پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) در سیره زندگانی خویش، با اخلاق، رفتار، جهاد و گذشت؛ آرام آرام گمراهان زمانه را به سمت خود جذب نموده در مسیر هدایت رهنمون کردند، ابراز داشت: انسان نباید تنها به فکر هدایت خویش باشد.

وی افزود:  همواره باید در عصری که ابوجهل‌ها و ابولهب‌های زمانه، موج موج انسان‌ها را به سمت گمراهی سوق می‌دهند، با استعانت به صراط مستقیم، هدایت دیگران را در دستور کار خود قرار دهیم. امام حسین(علیه السلام) نیز در صحرای کربلا، در صدد برداشتن پرده‌های جهل و نفاق از  بر روی انسان های زمانه بود.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی دوری از خودخواهی و تمامیت طلبی را از بارزترین ویژگی های شفایافتگان مکتب قرآن دانست و تصریح کرد: انسان باید با تکرار، تأمل و استعانت از آیات الهی، روح خویش را از نفاق، جهالت، گمراهی، حسد، دروغ و بسیاری دیگر از رذائل اخلاقی پاک نماید.

رئیس مرکز تخصصی تفسیر حوزه، یادآور شد: قرآن کریم در سوره حمد، ضمن تأکید بر اصل هدایتگری، قاعده مهم تربیتی تلقین را مورد توجه قرار داده، تلاش می نمایند، تا با سفارش به تأمل در آیات الهی، انسان را از زندگی قرآنی برخوردار نماید.

وی با بیان این که در روایات اسلامی بر تأمل قبل و بعد از اقامه نماز سفارش شده است، ابراز داشت: تأمل قبل از نماز به منظور هدف‌گذاری برای اقامه نماز و درنگ بعد از آن نیز، با هدف عذرخواهی از غریب بودن خداوند متعال در اثنای نماز صورت می‌گیرد، که انسان در حال نماز به فکر همه چیز، به جز ذات اقدس الهی افتاده است.

این استاد حوزه، نگاه متفکرانه و عبرت آموز به جریان های تاریخی را از مهمترین روش‌های تربیتی و هدایتگری قرآن کریم ذکر کرد ابراز داشت: مولی الموحدین امیر المومنین امام علی(علیه السلام) نیز در نامه‌ای به فرزند بزرگوارشان بر غور در تاریخ گذشتگان سفارش نموده‌اند.

تجربه گذشتگان سرمایه‌ای

رئیس مرکز تخصصی تفسیر حوزه با تأکید بر این که انسان قرآنی انسانی است، که با نگاه به گذشته از تجربیات پیشینیان درس می‌گیرد، اظهار داشت: تجربه گذشتگان سرمایه‌ای مهم برای قدم نهادن در آینده‌ای امیدوارانه است.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی در پایان سخنان خود آیه « وَلاَ تَهِنُوا وَلاَ تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الأَعْلَوْنَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ» (سوره آل عمران، آیه 139) را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: سبک زندگی قرآنی بر فرار از تنبلی استوار بوده و در قاموس انسان قرآنی تنبلی هیچ جایگاهی ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha