یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
کد خبر: 353288
۱۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۲
شب قدر

حوزه/ کارشناس تهذیب حوزه علمیه خوزستان، گفت: باید تلاش کرد تا این فیض عظیم الهی شامل حال ما بندگان خداوند شود، وای بر احوال انسانی كه در شب قدر مورد غفران الهی قرار نگیرد.

حجت الاسلام عباس منصوری، کارشناس تهذیب حوزه علمیه خوزستان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، با تسلیت ایام شهادت امام علی(ع)، به فضایل و ویژگی های شخصیتی این امام همام، اشاره کرد و اظهار داشت: امام علی(ع) شخصیتی است که قرآن کریم به‌صورت غیر مستقیم در خصوص فضایل و ویژگی‌هایش سخن گفته، عصمت و پاکی‌اش از سوی خدا و پيامبر اعظم (ص) مورد تأکید قرار گرفته است.

وی با بیان این که امام علي(ع) روحيه‌اي لطيف و والا داشتند، تصریح کرد: این امام همام، جلوه گاه وسعت و لطافت روح بوده، با پرورش خصلت‌های عالی، متعالی و همچنین به واسطه تزکیه روح در خود، به مقام امامت رسیدند.

حجت الاسلام منصوری، در ادامه به عظمت شب‌های قدر اشاره کرد و گفت: نزول قرآن، تقدیر امور، سند امامت و بخشش گناهان، همگی از ویژگی‌های شب‌های قدر بوده و خداوند متعال آن را بزرگ و ارزشمند قرار داده است.

کارشناس تهذیب حوزه علمیه خوزستان، با بیان این‌که نزول قرآن کریم به عظمت و منزلت شب قدر افزوده، بیان داشت: قرآن خود می‌گوید «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی اُنْزِلَ فیهِ الْقُرْانَ»، پس توجه به قرآن و مداومت بر آن، افضل اعمال شب‌های قدر بوده و باید به آن توجه داشت.

وی با اشاره به معنا و مفهوم «قدر» گفت: قدر به معنای تقدیر و اندازه‌گیری بوده و در این راستا راغب اصفهانی از مفسرین بزرگ قرآن کریم در این راستا بیان می‌کند «لَیْلَةُ الْقَدْرِ اَیْ لَیْلَةٌ قَیَّضَها لِأُمُورٍ مَخْصُوصَة»؛«شب قدر یعنی شبی كه خداوند برای تنظیم و تعیین امور آن را آماده و مقرر کرده است».

حجت الاسلام منصوری به روایتی از امام صادق(ع) مبنی بر «التَّقْدیرُ فی لَیْلَةِ الْقَدْرِ تِسْعَةُ عَشْرٍ، وَالاْبْرامُ فی لَیْلَةِ اِحْدی وَ عِشْرینَ وَالْاِمْضاءُ فی لَیْلَةِ ثَلاثَ وَ عِشْرینَ» اشاره کرد و افزود: امام صادق(ع) در این حدیث بیان می‌کنند «تقدیر امور و سرنوشت‌ها در شب قدر، یعنی شب نوزدهم، تحكیم آن در شب بیست و یكم، و امضا آن در شب بیست و سوم صورت می‌گیرد»؛ پس مؤمنین و مؤمنان خداجوی در این ایام مراقب اعمال و کردار خویش باشند تا إن شاءالله سالی معنوی و پر خیر و برکت برای آن‌ها نوشته شود.

کارشناس تهذیب حوزه علمیه خوزستان، در پایان یكی از ویژگی‌های شب قدر را بخشش گناهان و عفو مجرمان بیان کرد و اظهار داشت: باید تلاش کرد تا این فیض عظیم الهی شامل حال ما بندگان شود و وای بر احوال انسانی كه در شب قدر، مورد غفران الهی قرار نگیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha