یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام عبدالکریم عابدینی

حوزه/نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: غوغایی از ذکر و تسبیح خداوند در عالم جریان دارد و کافران از درک این حقایق عاجز و ناتوانند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، از قزوین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالکریم عابدینی، در جلسه هفتگی تفسیر قرآن کریم، در حسینیه امامزاده اسماعیل (ع) قزوین به ادامه تفسیر سوره مبارکه تغابن پرداخت و با اشاره به آیه شریفه «هُوَ الَّذِی خَلَقَکُمْ فَمِنکُمْ کَافِرٌ وَمِنکُم مُّؤْمِنٌ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ»، گفت: آسمان‌ها و زمین و همه موجودات عالم خداوند را تسبیح می‌کنند و اگر تسبیح از موجودات عالم گرفته شود، موجودیت خود را از دست می‌دهند.

وی ادامه داد: انسان از این که همه عالم در حال ذکر و تسبیح خداوند هستند، تعجب می‌کند، چرا که عالم را خاموش و ساکت می‌بیند و نمی‌داند که غوغایی از ذکر و تسبیح پروردگار در عالم جریان دارد.

نماینده ولی فقیه در قزوین با اشاره به ویژگی های خالق عالم هستی، تأکید کرد: همه جزء و کل عالم به تسبیح خداوند مشغول هستند و هر چه در عالم وجود دارد، متعلق به خداوند است و این به آن معنا است که رَب و پروردگاری غیر از او وجود ندارد.

*نورانیت قرآن و اهل بیت(ع)

امام جمعه قزوین با بیان بخشی از  آیه 43 سوره اعراف «الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِی هَدَانَا لِهَـذَا»، یادآور شد: وقتی انسان خود را در فضای نورانی ایمان می‌بیند و لذت ایمان را می‌چشد به وجد می‌آید و زبانش به گفتن حمد و ثنای خدا باز می‌شود و از خدای متعال می‌خواهد نورانیت قرآن، ولایت اهل بیت(ع)، ایمان، تسلیم در برابر خدا، توحید و معرفت را به او هدیه کند.

وی با تأکید بر این که پس از هر حمدی در قرآن، به دلیل آن هم اشاره شده است، افزود: در آیه « الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَجَعَلَ الظُّلُمَاتِ وَالنُّورَ » سوره انعام، بر اختصاصی بودن حمد برای خداوندی که آسمان‌ها و زمین را آفرید و نور و ظلمت را در آن قرار داد،  تأکید شده است و انسان هرگز رَب و پروردگاری با این عظمت پیدا نمی‌کند که لایق حمد و پرستش باشد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: در آیه «لَهُ الْمُلْکُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ» دلیل شایسته بودن حمد و ستایش خدا پیش از حمد بیان شده و در این آیه آمده پروردگاری شایسته حمد و ستایش است که توانایی انجام هر کاری را دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عابدینی تأکید کرد: از هر حامل و حمد کننده‌ای که حمدی صادر می‌شود، چه حمد کننده شعور و معرفت حمد را درک کند و چه درک نکند، در زمره حمد خداوند جای می‌گیرد و از ارزش و جایگاه والایی برخوردار است.

*هنرمند تنها هنر خلق شده خداوند را کشف می‌کند

وی در ادامه با تأکید بر این که خالق اصلی هنر خداوند است، گفت: هنرمند تنها، هنری که خداوند خلق کرده را کشف می‌کند؛ بنابراین خالق حقیقی هنر خداوند است و تحسین هنرمند در واقع همان تحسین خداوند است و این مهم در موضوعات دیگر نیز صدق می‌کند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین ادامه داد: خداوند ارزش و جایگاه والایی را برای انسان در نظر گرفته که با دوری از گناه و معصیت می‌تواند به آن جایگاه دست پیدا کند و انبیاء آمدند تا گنجینه‌های نهفته شده در درون و جان آدمی را  کشف و زنده کنند.

امام جمعه قزوین در این خصوص اضافه کرد: با کشف و زنده شدن گنجینه‌های درونی انسان، کرامت‌ها آشکار می‌شود و این مهم انسان را در جایگاه واقعی خود قرار می‌دهد و در نهایت کشف این زیبایی و کرامت، ستایش خداوند را در پی خواهد داشت.

*زیبایی‌های درونی انسان

وی تصریح کرد: نمایش زیبایی‌های طبیعی در عالم موجب ستایش خداوند توسط انسان می‌شود، اما باید به این نکته توجه داشت که زیبایی‌هایی که در درون انسان نهفته است، بسیار ارزشمندتر از سایر زیبایی‌های عالم می باشد، چرا که خداوند در وصف گوهر وجودی انسان فرموده «وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنِی آدَمَ»؛ پس با شرط این که اگر گنج وجودی انسان مدفون نماند، معلوم می‌شود اصل همه حمد و ستایشی که به انسان تعلق دارد، در نهایت به خداوند بر می‌گردد.

*چشم برخی‌ به حقایق باز نشده است

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با اشاره به «فَمِنکُمْ کَافِرٌ» که در ادامه آیه دوم سوره تغابن آمده، بیان کرد: برخی‌ها چشمشان به حقایق باز نشده است و خودشان را در پوشش، جهل و خرافات قرار می‌دهند که این مسئله سبب می‌شود چشم و گوش انسان در مقابل حقایق بسته شود. خداوند در قرآن می‌گوید کافران در عالم هستی مانند حیوانی هستند که فقط شنوده صدا هستند و توانایی درک حقیقی صدا را ندارند و معنای حقیقی آن را درک نمی‌کنند و هر کس این ویژگی را دارد جزء کافران محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عابدینی به آیه «صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لاَ یَرْجِعُونَ» اشاره کرد و گفت: کافران به دلیل آن که در زمره کران، لالان و کوران قرار دارند، نمی‌توانند از آیات الهی درکی داشته باشند و از قرآن تنها صوت آن را می‌فهمند، این درحالی است که آنها عقل دارند، اما از آن استفاده نمی‌کنند و مانند حیوانات رفتار می‌کنند.

وی به آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَطِیعُواْ اللّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ» اشاره کرد و گفت: در این آیه خداوند برای انسان دلسوزی می‌کند و به فرصت‌های کمی که برای فهم و درک عالم برای انسان وجود دارد، اشاره می‌کند و ضروری است انسان خدا و رسول خدا را اطاعت کند و طابع فرمان الهی باشد و جزو آنهایی نباشد که حقایق را درک نمی‌کنند.

*نباید در مقابل زیبایی‌های عالم سکوت کرد

این استاد حوزه و دانشگاه خطاب به کسانی که در مقابل زیبایی‌های عالم سکوت کرده‌اند، گفت: نباید در مقابل این همه قدرت و زیبایی که خداوند خلق کرده، سکوت کرد و این از ویژگی‌های کافران است و انسان حقیقی باید در مقابل این همه زیبایی حمد و سپاس خداوند را به جای آورد.

امام جمعه قزوین با بیان آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَجِیبُواْ لِلّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُم لِمَا یُحْیِیکُمْ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ» که در آیه 24 سوره انفال آمده، ادامه داد: خداوند همواره انسان را ندا می‌کند تا او را زنده کند؛ بسته بودن گوش، چشم و زبان یکی از نشانه‌های انسان مرده است و خداوند به پیغمبر (ص) می‌فرماید اینها مرده گانند و آنها هرگز هدایت نمی‌شوند و در بیانی شدیدتر می‌گوید کسانی که چنین ویژگی هایی دارند مانند مردگانی هستند که در قبرها خفته‌اند و هرگز هدایت نمی‌یابند.

وی خاطرنشان کرد: انبیاء الهی آمدند تا گنجینه‌های عقل آدمی را بیدار کنند و باید در مقابل چنین امر مهمی واکنش نشان داد و به سوی ندای حق شتافت و به ندای حق لبیک گفت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha