پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
شبکه تلوزیونی اوگاندا

حوزه / نخستین شبکه تلویزیونی اسلامی اوگاندا راه اندازی و با استقبال مسلمانان و حتی غیرمسلمانان این کشور همراه شد. آنها می گویند: می‌توانند بدون شرمساری با فرزندان و اعضای فامیل برنامه ها را تماشا کنند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری«حوزه» شبکه تلویزیونی "سلام" به عنوان نخستین شبکه تلویزیونی اسلامی در اوگاندا راه اندازی شد مسلمانان ایم کشور، بالاخره به آرزوی دیرینه خود یعنی داشتن شبکه‌ تلویزیونی اسلامی رسیدند.

عبدالکریم کلیسه مدیر شبکه تلویزیونی "سلام" می‌گوید: مردم خواهان داشتن شبکه‌ای تلویزیونی بودند تا بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. اوگاندا چند شبکه رادیویی اسلامی داشت ولی کمبود شبکه تلویزیونی اسلامی به شدت ملموس بود. ما به سراغ صاحبان شبکه‌های تلویزیونی که نسبتا با برنامه‌های اسلامی همساز بودند می‌رفتیم، ولی در نهایت چیزی که آنها به ما می‌دادند پانزده الی نیم ساعت زمان برای پخش برنامه‌های اسلامی‌ بود.!

وی ادامه داد: در ماه رمضان گذشته اتفاق خوبی که افتاد و به میسر شدن این مهم کمک بسیاری کرد؛ این بود که 2014 یکی از سه شبکه تلویزیونی محلی موافقت کرد تا کمی بیشتر برای پخش برنامه اسلامی وقت اختصاص دهد.آنها به ما یک ساعت در هفته فرصت پخش برنامه دادند که این مدت بعدا به پنج ساعت در روز و ساعاتی در نیمه‌شب افزایش یافت. به این ترتیب، توافقی به دست آمد تا قدم بزرگی در راستای راه اندازی شبکه سلام برداشته شود. در آن زمان من مدیر اتحادیه کشورهای مسلمان برای آفریقای شرقی، مرکزی و جنوبی بودم و این اتحادیه در گذشته از راه‌‌اندازی پنج شبکه رادیویی اسلامی در کشور حمایت کرده بود.

مدیر شبکه تلویزیونی "سلام" ادامه داد: بالاخره امسال، تلویزیون سلام راه‌اندازی شد. این شبکه سعی می‌کند برنامه‌های مناسب و مفید برای کل اعضای خانواده پخش کند.

استقبال مسلمانان و غیرمسلمانان از شبکه اسلامی

به گفته کلیسه پاسخ مردم به برنامه‌های این شبکه بسیار مثبت بوده؛ آنها می‌گویند این تنها شبکه تلویزیونی است که می‌توانند بدون شرمساری با فرزندان و اعضای فامیل تماشا کنند.

شعبان عثمان منیا یکی دیگر از مسئولان تلویزیون سلام می‌گوید: استقبال مردم عالی بوده، به طوری که این شبکه حتی مورد استقبال غیرمسلمانان واقع شده است. او همچنین تأکید می‌کند: "اما راه‌اندازی این شبکه به معنی این نیست که شبکه‌های سکولار اوگاندا دیگر برنامه‌های نیم ساعتی اسلامی پخش نخواهند کرد؛ زیرا مسلما آنها از جذب مخاطبان مسلمان بی‌نیاز نیستند.

بازسازی قدیمی ترین مدرسه قرآنی اوگاندا

بعد از راه‌اندازی شبکه تلویزیونی اسلامی "سلام" کمپینی برای بازسازی قدیمی‌ترین مدرسه قرآنی کشور که در منطقه بوتامبالا در اوگاندای مرکزی قرار دارد راه‌اندازی شده است.

کلیسه درباره این کمپین می‌گوید:"حضرت محمد (ص) اولین پیام تعلم را دریافت کرد، از این رو ما هم می‌خواهیم ببینیم چطور می‌توانیم مردم‌مان را از طریق آموزش، به رشد و ترقی برسانیم. مدرسه الان در وضعیت بسیار بدی است. اجداد ما وقتی آن را ساختند علم بسیار کمی داشتند چون اسلام اولین تمدن خارجی بود که آنها در اوایل دهه 80 بدان دست یافتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha