یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله محسن فقیهی

حوزه/ هر یک از مکاتب در مناظره علمی با امام(ع) به زبونی خود و حقانیت اسلام، امامت و ولایت اعتراف می کردند چون امام رضا(ع) مسلط بر همه علوم بودند.

آیت الله محسن فقیهی در گفت و گو با خبر نگار خبر گزاری­ «حوزه»، ضمن تبریک ایام دهه کرامت و میلاد پرخیر و برکت علی بن موسی الرضا(ع)، دوران امامت امام رضا(ع) را از زمان های خاص و حساس از لحاظ ظهور و بروز ادیان و مکاتب مختلف و زمامداران عباسی دانست.

 عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: از آنجا که خلیفه عباسی، فردی عالم و زبان دان بود و به زبان یونانی و فارسی هم تسلط داشت، می خواست به هر طریق ممکن با دعوت از عالمان و اندیشمندان از مکاتب و ادیان مختلف و تشکیل جلسات و مناظره علمی به امام رضا(ع) ضربه وارد کند.

 استاد خارج فقه حوزه ادامه داد: اگر چه حضور مکاتب مختلف یهود و نصاری با دعوت مأمون آمده بوده اند تا با علم اندک خود بر حضرت غلبه کنند، ولی چنان امام رضا(ع) با آنها بحث و گفت و گوی علمی می کردند که آنها ظلمت را رها کرده و  دعوت نور و حقیقت را  لبیک می گفتند.

 آیت الله فقیهی ابراز داشت: خلیفه عباسی با این دعوت خود تنها یک هدف داشت و آن هم از بین بردن محبوبیت امام هشتم(ع) بود، ولی از برنامه خود به جای نرسید و جز خسران برای او چیزی باقی نماند.

 عضو جامعه مدرسین حوزه خاطر نشان ساخت: هر یک از مکاتب در مناظره علمی با امام(ع) به زبونی خود و حقانیت اسلام، امامت و ولایت اعتراف می کردند چون امام رضا(ع) مسلط بر همه علوم بود و دلیل این تسلط هم اتصال به علوم وحیانی و عقلانی الهی بود.

 وی افزود: از جمله خصوصیات حضرت علی بن موسی الرضا(ع)، تسلط ایشان بر زبان و علوم مختلف بود؛ با هر مکتبی با زبان خود آن بحث و مناظره علمی می­کرد و با برهان و استدلال قوی او را قانع می کرد.

آیت الله فقیهی با بیان این که تسلط بر مبانی ادیان و مکاتب از جمله ویژگی های دیگر آن حضرت بود، اظهار داشت: امام (ع)حتی بر کتاب های آنها تسلط کافی و وافی داشت و با بیان منطقی به استدلال مباحث مناظره کنندگان می پرداخت.

 استاد  حوزه علمیه گفت: این تسلط بر علوم  و زبان، باعث شد امام صادق و امام هفتم (علیهم السلام) لقب عالم آل محمد(ص) را به ایشان بدهند اگر چه همه ائمه(ع) نور واحد اند، ولی امام(ع) در زمانی زندگی می کرده اند که دانستن این علوم ضرورت داشت.

 انتهای پیام:40/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha