یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
ازدواج جوانان

حوزه/ باید برای ازدیاد نسل تلاش کنیم و لازمه این امر این است که قبل از هر چیز شرایط و زمینه های انجام ازدواج موفق را به خوبی فراهم کنیم.

خبرگزاری «حوزه» اشاره؛ روز ازدواج را به مناسبت پیوند آسمانی بهترین زوج تاریخ از ابتدا تا انتها در حالی جشن می گیریم و گرامی می داریم که بنابر یک آمار تکان دهنده که حاصل یک پژوهش انجام شده از سوی یکی از نهادهای رسمی کشور می باشد، ازدواج تنها و تنها اولويت 5/3 درصد از جوانان است!

گرچه به میمنت سالروز ازدواج امیرالمومنین علی(ع) و حضرت صدیقه طاهره(س) سخن از تلخی های اجتماعی شاید چندان مناسب نباشد اما چه می شود کرد که باید حقایق را بیان داشت بلکه از پی طرح آن ها به چاره جویی پرداخت.

*تفاوت فاحش ازدواج و طلاق در کشور!

واقعیت آن است که آمار ازدواج همچنان سیر نزولی خود را دنبال می کند، درست بر‌خلاف آمار جدايي‌ها كه با شتاب در حركت است و خط قرمزها و هشدارها را نیز پشت سر گذاشته است.

بر اساس آمارهای موجود، نسبت ازدواج به طلاق در چهار سال گذشته 27 درصد کاهش داشته است

همچنین بنا بر گفته مديركل سلامت خانواده وزارت بهداشت، 6 ميليون و 600 هزار دختر 15 تا 49 ساله ايراني در سن باروري ازدواج نكرده‌اند.

بي‌رغبتي بيش از 95 درصد از جوانان به ازدواج موجب شده هم‌اكنون سالانه بيش از 440 هزار فرصت فرزندآوري در كشور از دست برود و این در حالی است که مقام معظم رهبری، علما و بزرگان ما همگی بر لزوم تلاش برای افزایش جمعیت تاکید می نمایند.

به بهانه فرارسیدن اول ذی الحجه  و روز ازدواج به سراغ تنی چند از صاحب نظران و کارشناسان حوزوی رفته و دیدگاه آن ها را در خصوص چاره جویی برای مقابله با کاهش آمار ازدواج همچنین مهار موج افزایش طلاق در جامعه جویا شده ایم که در ادامه می آید؛

*بسترسازی برای ازدواج موفق؛ لازمه افزایش جمعیت

حجت الاسلام و المسلمین فهیمی، عضو هیئت علمی دانشگاه قم با تاکید بر این که ترویج فرهنگ ازدواج نیازمند همت و همدلی همه مردم و مسئولان و نقش آفرینی نخبگان حوزه و دانشگاه دارد، گفت: ما باید برای ازدیاد نسل شیعه تلاش کنیم و لازمه این امر این است که قبل از هر چیز شرایط و زمینه های انجام ازدواج موفق را به خوبی فراهم کنیم.

*لزوم توجه به اصل مشاوره در زندگی زناشویی

وی همچنین با اشاره به این که مساله طلاق آن قدر این روزها جدی شده که نمی توان از آن غفلت کرد در ادامه صحبت های خود البته بیشتر از نگاه حقوقی به موضوع نگریسته و افزود: بسیاری از زوج ها از آن جا که چندان با مباحث حقوقی به خصوص در زمینه حقوق خانواده ، آشنایی چندانی ندارند در زندگی خود دچار مشکلاتی می شوند و حال آن که گاهی با یک مشاوره خوب و نیز نشستن پای صحبت دلسوزانه بزرگترهای فامیل و کسانی که به قول معروف سرد و گرم روزگار را چشیده اند می توان بسیاری از سوء تفاهمات که بعدها خطرناک تر هم می شود را گرفت.

*آسیب هایی که ناشی از تفاوت های فرهنگی است

وی همچنین بیان داشت: به عنوان مثال ما در شهر مذهبی قم شاهد خرده فرهنگ های قومیتی با آسیب های خاص خود هستیم که در این میان متاسفانه مشکلات خانوادگی و همچنین آمار طلاق نسبتاً در این شهر بالاست ، هر چند که معضل طلاق و رشد قابل توجه آن در سال های اخیر یک مساله کشوری است و ربطی فقط به قم ندارد اما به هر حال باید هوشیار باشیم که این وضع در آینده بهتر نشود نه این که روز به روز آمار طلاق افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: من در برخی روزنامه ها خوانده ام که در شهری مثل تهران نسبت طلاق به ازدواج یک به چهار است که واقعاً باید برای این موضوع فکری کرد.

*عوارض نامطلوب رسانه های مخرب بر زندگی خانوادگی

این حقوقدان حوزوی همچنین گریزی هم به تاثیر غیرقابل انکار رسانه های مدرن در فروپاشی برخی خانواده ها زد و تصریح کرد:متاسفانه فرهنگ وارداتی غرب از طریق ابزارهایی چون شبکه های ماهواره ای مستهجن ، سایت های نامناسب اینترنتی و نیز شبکه های اجتماعی تلفن همراه آسیب های بسیاری به فرد و خانواده ها وارد کرده که یکی از ریشه هایش آشنا نبودن با مبانی حقوقی و فرهنگی است

*تاسی به سیره امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) در زندگی زناشویی

حجت الاسلام و المسلمین حق جو ، استاد حوزه و مشاور امور خانواده نیز ضمن تبریک سالروز ازدواج مولی الموحدین علی (ع) با زهرای مرضیه(س) ابراز داشت: کسانی که می خواهند واقعاً در زندگی شان رنگ و بوی سعادت و خوشبختی بگیرند، نسخه اش تاسی به زندگی هر چند کوتاه اما بسیار پربار و پربرکت این دو نور بی نظیر جهان بشریت است.

وی افزود: حقیقتاً و به دور از هر شعاری ، زندگی مشترک امام علی (ع) و حضرت فاطمه(س) هر چند در خانه ای ساده آغاز شد اما از آن جا که هدف هر دوی این بزرگواران تنها و تنها کسب رضایت حضرت حق بود و از عمق جان، دل به فرمایشات گهربار رسول اکرم(ص) سپرده بودند، بهترین زندگی دنیا از اول تا به آخر بوده و هست.

*10 میلیون جوان دم بخت ایرانی پشت موانع ازدواج!

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین با بیان این که بر اساس آمار در حال حاضر چیزی در حدود 10 میلیون جوان دم بخت در کشور داریم که حالا به هر دلیلی پشت موانع ازدواج مانده اند، گفت: این مساله به وضوح نشان می دهد که اوضاع ما در زمینه ازدواج اصلاً خوب نیست، ضمن آن که از آن سو وضع آمار طلاق در کشور به خصوص در برخی کلان شهرها مثل تهران این قدر بالاست که از هر 4 یا 5 ازدواج متاسفانه یکی از آن ها به جدایی می انجامد .

وی خاطرنشان کرد: همه این آمار و ارقام ها نشان می دهد که حال و روز جامعه ما در این باره مساعد نیست و باید آستین همت بالازده و کاری کنیم تا این روند هرچه سریعتر اصلاح شود.

*ترویج ازدواج آسان؛ درسی از زندگی اهل بیت(ع)

حجت الاسلام و المسلمین حق جو در ادامه اظهار داشت: یکی از درس هایی که می شود از ازدواج امیرالمومنین(ع) با حضرت زهرا(س) گرفت پرهیز از تشریفات زاید و برگزاری ازدواج آسان است.

وی افزود: اهمیت توجه به این موضوع تا آن جاست که امروزه ازدواج آسان و به موقع یکی از عوامل جلوگیری از رشد و توسعه آسیب های اخلاقی در جامعه می باشد، چه آن که یکی از پیامدهای شوم تأخیر در امر ازدواج، رشد و توسعه بی‌عفتی‌ها و ناهنجاری های اخلاقی و فرهنگی است.

*چرایی افزایش آمار طلاق

حجت الاسلام والمسلمین حسین بستان ، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ، تغییر سبک زندگی را از جمله عواملی توصیف کرد که به رشد آمار طلاق به خصوص از نوع توافقی آن در جامعه انجامیده است و گفت: تغییرات فکری ایجاد شده در جامعه ، تا حدی تاثیرش را در این مقوله نیز بر جای گذاشته است و لذا می بینیم که برخی زوجین با کوچک ترین مشکل و اختلافی می خواهند که سریع از هم طلاق بگیرند.

*راحت طلبی و فرد گرایی ؛ نشانه های زندگی مدرن

وی افزود: گرایش به فرد گرایی و انزوا طلابی، دوری از جامعه و همچنین راحت طلبی از نشانه های این تغییر در سبک زندگی است ، ضمن آن که برخی افراد دیگر توجه چندانی به ارزش هایی چون ایثار و گذشت در زندگی فردی و خانوادگی ندارند و می خواهند بدون داشتن مسئولیت در قبال خانواده ، هر چه بیشتر به زعم خود از زندگی بدور از محدودیت ، لذت ببرند.

*راهکار چیست؟!

این جامعه شناس حوزوی همچنین راهکار مقابله با طلاق را تغییر و اصلاح در سبک زندگی عنوان کرد و بیان داشت: طلاق اعم از این که توافقی باشد یا نباشد، مبغوض ترین حلال خداست و لذا باید آخرین راه باشد و از این رو ما باید تحول در رویکردها و اندیشه ها را برای اصلاح این وضع دنبال کنیم.

گزارش از : سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha