شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله طباطبایی نژاد

حوزه/ آیت الله طباطبایی نژاد با بیان این‌که اسلام هراسی در دوران فرعون هم نسبت به مؤمنین وجود داشته است اظهار کرد: فرعونیان نیز مردم را از مؤمنین وحضرت موسی می‌ترساندند و این مسأله امروزه توسط استکبار جهانی به صورت اسلامی هراسی شکل گرفته است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، ظهر امروز در جمع اساتید و سرمربیان حلقه‌های شجره طیبه صالحین استان اصفهان، با اشاره به تکرار تاریخ به ویژه در زمینه دشمنی‌ها گفت: اگر بررسی کنیم کاری که امروزه آمریکا انجام می‌دهد در گذشته هم فرعون انجام می‌داده است، یکی از این کارها ایجاد تفرقه است، وقتی که دشمنان می‌خواهند بر مسلمانان مسلط شوند در میان آنها تفرقه افکنی می‌کنند و از این طریق بر ما تسلط پیدا می کنند.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان، ضمن قرائت آیاتی از قرآن کریم گفت: تهدید و ترساندن و تبلیغ وابستگی به استکبار برای ادامه زندگی و رفع مشکلات و معضلات از دیگر ترفندهای دشمنان است که در قرآن به عنوان یکی از روش‌های تسلط و حکومتی فرعون ذکر شده است.

آیت الله طباطبایی نژاد با بیان این‌که اسلام هراسی در دوران فرعون هم نسبت به مؤمنین وجود داشته است اظهار کرد: فرعونیان نیز مردم را از مؤمنین وحضرت موسی می‌ترساندند و این مسأله امروزه توسط استکبار جهانی به صورت اسلامی هراسی شکل گرفته است.

امام جمعه اصفهان با اشاره به تحریم‌های اقتصادی خاطر نشان کرد: منافقین در گذشته نیز اطرافیان پیامبر و مسلمانان را تحریم کردند، امروزه روح نقشه‌ها یکی است ولی دشمنان شیطان‌تر شده است و اگر در توطئه‌های خود ناکام بمانند دست به اقدام نظامی و جنگ می‌زنند، دشمنان و کافران زمانی که از استدلال آوردن عاجز شوند ابراهیم را به آتش می‌اندازد.

وی با بیان این‌که اکثر آنچه امروزه دشمنان مرتکب می‌شوند در صدر اسلام کفار و منافقین انجام داده‌اند تصریح کرد: تحریم‌ها همیشه بوده است، نباید در برابر تحریم‌ها زانو زد، در دوران صدر اسلام هم کفار می‌خواستند با تحریم مردم را از گرد پیامبر (صلی الله علیه و آله) پراکنده کنند امروزه نیز ما نباید به خاطر تحریم و سختی زندگی از رهبری فاصله بگیریم و از خط ولایت فقیه جدا شویم.

لزوم تبیین دقیق و صحیح مسأله ولایت فقیه

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با اشاره به لزوم تبیین دقیق و صحیح مسأله ولایت فقیه در میان مردم گفت: ما پیرامون ولایت فقیه می‌گوییم هرچه رهبری گفت باید اطاعت شود، برخی این موضوع را با زمان شاه و دیکتاتوری مقایسه می‌کنند، باید برای مردم توضیح داد که استبداد به معنای این است که کسی خود قانونی را وضع می کند و همه را ملزم به اطاعت از آن می‌کند اما ولایت فقیه به معنای اجرای دستورات خداوند است و ولی فقیه به دنبال اجرای احکام و حدود دین خدا است و به همین دلیل باید از آن تبعیت کرد.

آیت الله طباطبایی نژاد در ادامه افزود: این‌که ما می‌گوییم از رهبری اطاعت کنید یعنی از خدا اطاعت کنید، اگر ولایت فقیه را استبداد بدانیم یعنی پیامبران نیز مستبد بوده‌اند و این اشتباه است، اگر ما دست ولی فقیه را می‌بوسیم به معنای احترام ما به شخص نیست بلکه ما به جایگاه ایشان احترام می‌گذاریم چرا که ولی فقیه ما را هدایت می‌کند و راه راست را به ما نشان می‌دهد و این حق را برگردن ما دارد که از او تبیعت کنیم و به او احترام بگذاریم.

امام جمعه اصفهان در ادامه با اشاره به مشکلات خانواده‌ها و وجود معضل طلاق در کشور خاطر نشان کرد: در مناطق اعیان نشین علیرغم برخورداری از توانمندی مالی و نبود مشکلات مادی شاهد رشد و افزایش طلاق و شکست در ازدواج‌ها هستیم،  در شمال تهران تقریبا از هر دو ازدواج یک ازدواج منجر به طلاق می‌شود، در اصفهان که شرایط قدری بهتر از تهران است از هر ۵ ازدواج یک ازدواج منجر به طلاق می‌شود، لازم است برای این معضل چاره اندیشی کرد و راه حلی برای آن پیدا کرد.

مادرها به دختران خود شوهرداری آموزش دهند

وی با بیان این‌که از هر ۵ طلاق یک طلاق به علت مصرف مواد مخدر است تصریح کرد: یکی از دیگر علل طلاق این است که مادرها به دختران خود شوهرداری آموزش نمی‌دهند، هستند دخترانی که در سطوح بالا تحصیل می‌کنند اما پس از ازدواج نه یک دکمه بلدند بدوزند و نه یک غذای ساده بپزند و ساده ترین کارهای خانه را بلد نیستند، مادران باید به این فکر باشند که زن تربیت کنند، همسر و مادر تربیت کنند، داشتن مدارک تحصیلی اصلا ربطی به زندگی و اداره زندگی توسط یک زن ندارد.

آیت الله طباطبایی نژاد با اشاره به معضلاتی که می‌تواند تحصیل زنان بعد از ازدواج داشته باشد اظهار کرد: بعضی از شغل‌ها است که واجب کفایی است که زنان به آنها مشغول شوند، شغل‌هایی نظیر پزشکی و پرستاری و تدریس در مدرسه‌ها و دانشگاه از جمله این شغل‌ها است، اگر قرار است زنی شاغل شود نباید از فعالیت‌های مهم و لازم خانه غافل شود، متأسفانه اغلب زنان شاغل از فعالیت‌های داخل خانه غافل می‌شوند و این می تواند موجب بروز مشکلات و معضلاتی نظیر طلاق شود.

امام جمعه اصفهان خاطر نشان کرد: متأسفانه فرهنگ غلطی راجع به خانه داری در جامعه ما شکل گرفته است به گونه ای که برخی از بانوان از این‌که خانه دار هستند خجالت می‌کشند در صورتی که خانه داری کردن بسیار مهم و با فضیلت است، خانه‌داری و مدیریت خانواده مسأله بسیار مهمی است، تمام تربیت‌ها در خانواده است و به همین جهت امام علی (علیه السلام) به مالک اشتر توصیه می‌کنند که اگر به دنبال انتخاب کسی برای مدیریت در جایی هستی بگرد و از یک خانواده خوب انتخاب کن.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) تصریح کرد: ایشان فرمودند بپرهیزید از سبزی روی مزبله، از ایشان سؤال شد سبزی روی مزبله چیست؟ ایشان پاسخ دادند یعنی دختر زیبایی که در خانواده‌ای بد بزرگ شده است، این مسأله بسیار مهم است برای زندگی، نباید از این مسائل که در دین بسیار به آن اهمیت داده شده است غافل بود و باید بر روی منبر این موضوعات مطرح گردد.

مدرک تحصیلی بدون داشتن هنر خانه‌داری نامناسب است

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان داشتن مدارک تحصیلی بدون داشتن هنر خانه‌داری را نامناسب و بی فایده برای زندگی کردن دانست و گفت: کاری که یک زن باید بلد باشد را مادران به دختران خود باید بیاموزند، همه مشکلات زندگی‌ها و علل طلاق در مواد مخدر نیست بلکه نداشتن توانایی و هنر خانه‌داری هم یکی دیگر از مشکلات مهم در زمینه زندگی مشترک و یکی از علت‌های طلاق در جامعه است.

آیت الله طباطبایی نژاد با اشاره به لزوم برخورد صحیح و به دور از قلدری توسط مردان با همسرانشان خاطر نشان کرد: باید زن و شوهر رفاقت گونه با یکدیگر زندگی کنند، هر دو باید خانه را محلی برای آرامش قرار دهند، تنها خانه انسان است که مسکن نام دارد و مسکن یعنی محلی برای آرامش، خداوند محبت را بین زن و شوهر خلق کرده است و به مجرد ازدواج این محبت پیدا می‌شود.

وی ضمن ابراز تأسف از برخی بدآموزی‌هایی که در تلویزیون کشور ترویج می‌شود ابراز کرد: محبتی که با ازدواج پدید می‌آید مانند یک درخت است که نیاز به نگهداری دارد، در روایت داریم یکی از حقوقی که فرزند بر گردن پدر پیش از تولد دارد انتخاب مادر خوب است، فرزند این حق را دارد که مرد در انتخاب زنی که قرار است درآینده از او بچه دار شود و مادر فرزندش باشد دقت داشته باشد و انتخاب خود را مورد بررسی قرار دهد.

نگرانی از رواج تجمل گرایی در جامعه

امام جمعه اصفهان با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) تصریح کرد: دختران نیز باید در انتخاب شوهر دقت کافی را داشته باشند، روحانیت باید به بیان این مطالب بپردازند، نباید از این مطالب مهم و مؤثر در جامعه غافل شد، باید به مردم آموخت که الگوی ما در زندگی حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) است، مادران بایدبا الگو برداری از حضرت فاطمه (سلام الله علیها) به تربیت دختران خود بپردازند.

آیت الله طباطبایی نژاد ضمن ابراز نگرانی از رواج تجمل گرایی در جامعه و در مسأله ازدواج اظهار کرد: باید تجملات و اسراف را کنار گذاشت، این مسائل مشکلی برای زندگی‌های ما شده است و لازم است که به آموزه‌های گذشته بازگردیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha