سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
فتح اللهی - مشهد

حوزه / تقرير مسئله فقهي با اصولي، تبيين اقوال، ادله و تحليل استاد خارج فقه و اصول و نتيجه‌گيري مباحث دروس، مهمترين انتظار استادان از طلاب اين مقطع تحصيلي است.

حجت الاسلام صفرعلي فتح اللهي، مدير پژوهش حوزه علميه خراسان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري «حوزه» در مشهد با بيان اين كه طلبه سطح خارج بايد اقوال، ادله و تحليل استاد را تبيين، تقرير و به طور معمول نتيجه‌گيري كند، اين را مهمترين انتظار استادان از طلاب خارج خوان دانست و اظهار داشت: محور كارگاه‌هاي تقريرنويسي در حوزه علميه خراسان نيز روش حل مسئله، نتيجه گيري و استنباط فقهي و اصولي مي باشد.

مدير پژوهش حوزه علميه خراسان افزود: اين انتظار در برخي تقريرها ديده مي‌شود كه مركز مديريت حوزه علميه خراسان از آن به عنوان تقرير برتر تجليل مي كند.

وي در ادامه اعلام كرد: كارگاه تقرير نويسي طلاب مقطع خارج حوزه علميه خراسان از ديروز در مدرسه علميه عالي نواب در قالب دو گروه با حضور بيش از 200 نفر آغاز  شد.

حجت الاسلام فتح اللهي، با بيان اينكه در اين دوره تاريخ تحولات مكاتب و منابع فقه و اصول، اصول و فنون تقريرنويسي، جايگاه شناسي درس خارج و روش حل مسئله در فقه و اصول تدريس مي‌شود، ابراز داشت: اين دوره ها به توانمندسازي طلاب سطوح عالي در توليد و ارائه تقريرات قابل استفاده و مفيد كمك و امكان فراگيري اصول و معيارهاي تقريرنويسي با هدف تدوين تقرير نه املاء نويسي فراهم مي كند.

وي، آشنايي با شيوه هاي گوناگون تقريرنويسي درس خارج، آگاهي طلاب از منابع قابل مراجعه به درس خارج و آشنايي با مباني و پيش نيازهاي فقه پژوهي را از ديگر هدف‌هاي مورد نظر در اين دوره ها برشمرد و گفت: با توجه به اهميت آموزش پژوهش محور و گذراندن دوره هاي پژوهشي، تقرير نويسي نيز رويكرد پژوهشي دارد تا بتوانند مطالب درس خارج را عملياتي و تحقيق وار پياده كنند.

كارگاه هاي تقريرنويسي طلاب مقطع خارج حوزه علميه خراسان تا پايان هفته در قالب دو گروه 100 نفري در مدت سه روز برگزار مي شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha