چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۹ شوال ۱۴۴۵ | May 8, 2024
عباسی قزوین

حوزه/معاون تهذیب حوزه‌ علمیه استان قزوین گفت: «طبیعت» کلاس درسی است که در آن می‌توان درس زندگی گرفت و معرفت خود را نسبت به خلقت نظام هستی افزایش داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از قزوین، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، در جلسه هفتگی تفسیر قرآن کریم، به تفسیر آیات 71 تا 74 سوره واقعه پرداخت و یکی از راه‌های پی بردن به قدرت الهی را توجه به ضعف های خود دانست و گفت: انسان می‌تواند با توجه به ضعف‌های خودش و مقایسه آن با قدرت خداوند متعال به قدرت او پی ببرد و این موضوع برای درک آن است که انسان آگاه باشد که از وجودی بدون عیب و نقص خلق شده است که هیچ گونه ضعفی ندارد.

وی در ادامه از طبیعت به عنوان کلاسی برای آموزش درس زندگی و معرفت یاد کرد و ابراز داشت: نعمت‌های الهی که در طبیعت بسیار مشهودند، نشان از حکمت‌های بسیار خلقت خداوند متعال هستند و همانند کلاس‌های درسی‌اند که ما می‌توانیم به واسطه آن‌ها به بسیاری از حکمت‌های الهی پی ببریم.

معاون تهذیب حوزه‌ علمیه استان قزوین، تذکر نعمت‌های الهی را لازمه بهره‌مندی از آن‌ها دانست و اظهار داشت: در سوره واقعه و دیگر آیات قرآن کریم، خداوند بارها به تذکر نعمت‌ها به بندگانش می‌پردازد و از آن‌ها می‌خواهد که به آن‌ها بیندیشند تا به حکمت‌های الهی دست پیدا کنند و هر نقطه از زندگی را پیامی برای افزایش معرفت به حکمت‌های الهی بدانند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با بیان این که جهل و نادانی بشر، مهم‌ترین علت متهم ساختن خداوند در بعضی امور است، تصریح کرد: انسان نادان و جاهل چشمی چرکین و تار دارد که به وسیله آن خداوند را دارای عیب می‌بیند، اما کسی که دیده‌اش نورانی و داناست، از عمق وجود حکمت‌های الهی را درک می‌کند.

وی یکی دیگر از راه‌های دستیابی به حکمت‌های الهی را عظمت بخشیدن به خداوند در دل‌ها معرفی کرد و افزود: یکی ازنشانه‌های اهل تقوا این است که خداوند متعال در قلب‌هایشان بسیار بزرگ است و دیگران در نظرشان بسیار حقیرند و این که خداوند دل‌های اهل تقوا را به همین واسطه، نور و ایمانی می‌دهد تا بتوانند در حکمت‌های الهی سیر کنند.

معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین به موضوع ربوبیت خداوند پرداخت و ابراز داشت: تربیت و یا مربیگری هر دو معلول خالقیت خداوند می‌باشند و خداوند مردم را به واسطه بهره‌مندی از آیات قرآن وائمه(ع) و تفکر در طبیعت تربیت می‌نماید که این تربیت‌ها نشان‌دهنده ربوبیت بی مثل و مانند خداوند متعال می‌باشد.

انتهای پیام

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha