سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
طلاق

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعه المصطفی متاسفانه امروز مشاوره های ما متکی به مشاوره های تفکرات غربی است و گاهی مروج فرهنگ بی دینی است؛ گاهی مشاهده می شود که مشاوره ها به جای وصل، به راحتی موجب تسریع طلاق می شوند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین حبیبی تبار شب گذشته در نشست علمی بررسی «تسهیل طلاق و طلاق زدایی در نظام حقوق خانواده» در مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی در قم با بیان این که چرا در جامعه امروزی روند طلاق و ازدواج به این شکل درآمده است گفت: مشکلی که در کشور وجود دارد و حالت هم افزایی نیز پیدا می کند  این است که بانوان جوانی که طلاق می گیرند در بهترین حالت با ازدواج موقت، ممکن است وارد زندگی دیگران شوند و هم ازدواج جوانان را به تاخیر می اندازند و نیز مردان متاهل را دچار مشکلات بسیاری می کنند که این مساله در کشور قابل مشاهده است.

عضو هیئت علمی المصطفی خاطرنشان کرد: در این زمینه قطعا کشور باید بسیج شود و در مقابل این جریان بایستند و اگر در این زمینه فکر اساسی نشود، برای نسل آینده نگرانی مخاطرات جدی می رود.

وی گفت: نکته دیگر آن است که اصولا، تقسیم طلاق به طلاق قانونی و قضایی یک فرایند درون مرزی در کشور ماست؛ در کشورهای دیگر، معمولا طلاق از همان ابتدا، طلاق قضایی است.

سخنران این نشست بیان کرد: طلاق قانونی وقضایی عنصر برون مرزی ندارد و زن و مردم برای طلاق باید به دادگاه بروند.

این کارشناس مشاوره اظهارکرد: قبل از انقلاب این مساله دو فرایند کاملا متمایز بوده است؛ یعنی اگر مرد می خواست همسرش را طلاق بدهد نزد علما و چند عادل مجری صیغه آنها را طلاق می داد.

وی افزود: حضور مردم در دادگاه برای یک طلاق قانونی در شریعت برای کند کردن جریان طلاق است که در این رهگذر شاید این دو را از طلاق بازدارند.

حجت الاسلام حبیبی تبار خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشور راحت طلبی و وضعیت معیشت در زندگی ها اصل قرار گرفته و با کوچکترین اختلاف توقعی که در خانواده ها ایجاد می شود، اولین گزینه ای که پیش روی زوجین قرار می گیرد طلاق است.

وی گفت: در روایتی شخصی نزد امام معصوم(ع) آمد و گفت دامادم دخترم را اذیت می کند که امام فرمودند با صبر مشکل او حل می شود؛ یعنی اینکه قرار نیست با یک تند مزاجی مرد یا یک مشکل زن طرفین بخواهند از هم جدا شوند.

وی بیان کرد: امروزه طلاق توافقی که طلاق قانونی است کشور را دچار آسیب کرده است که این طلاق از نوع حرجی نیست؛ در این طلاق زوجین به خاطر توقعات نابجا و مشکلات جنسی و اقتصادی و عدم متقابل و عدم درک مسایل و مشکلات در زندگی، به راحتی از هم جدا می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین حبیی تبار اظهارکرد: وقتی که این زوجین وارد دادگاه می شوند در نصف روز از هم جدا می شوند و نه جواب قاضی را می دهند و نه جواب مشاور را؛ دادگاه ها با ارجاع به داوری و مشاوره ها به دنبال حل موضوعات آن ها است، ولی اشکالی که در کشور ما وجود دارد این است که هدف جعل مراجعه به دادگاه های قانونی محقق نمی شود، زیرا داوری به وظیفه خود به درستی عمل نمی کند.

حجت الاسلام حبیبی تبار افزود: متاسفانه امروز مشاوره های ما متکی به مشاوره های تفکرات غربی است و گاهی مروج فرهنگ بی دینی است؛ گاهی مشاهده می شود که مشاوره ها به جای وصل، به راحتی موجب تسریع طلاق می شوند.

سخنران این نشست خاطرنشان کرد: نباید مشاوره هایی که بنیان آنها از تفکرات جامعه شناسی غربی است در مراکز مشاوره های طلاق ما حاکم باشد؛ باید آنها را به واقعیت های دینی و اجتماعی آشنا کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha