یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
زیارت ضریح امام حسین(ع)

حوزه/ امام جمعه قم گفت: امام صادق (ع) فرمودند کسی که قبر امام حسین(ع) را زیارت کند، خداوند گناهان دور و نزدیک او را می‌بخشد، توفیق به دست آوردن شفاعت محدود را به او می‌دهد و هر حاجتی داشته باشد آن را برآورده می‌کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام و المسلمین سعیدی صبح امروز در جمع کارکنان مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در ادامه سلسله مباحث عاشورایی خود و با اشاره به فرازهایی از زیارت‌نامه‌های ائمه معصومین(عج) گفت: شفاعت یکی از اعتقادات ما شیعیان است و در قرآن و روایات بارها به آن اشاره شده است و یکی از مواردی است که زیارت‌نامه‌ها آن را مطرح می‌کنیم.

وی بیان کرد: ما به دلیل نواقصی که در انجام وظایف و تکالیف داریم در یوم المعاد و در مواردی که اجازه شفاعت داده شده است، نمی‌توانیم به آن مقام‌ها و موقعیت دست پیدا کنیم اینجاست که بحث شفاعت مطرح می‌شود.

امام جمعه قم ادامه داد: خداوند بسیار بزرگ است و ما انسان‌ها با نقص‌هایی که داریم هرچقدر تلاش کنیم نمی‌توانیم حق بندگی را ادا کنیم، اینجاست که از انسان‌هایی کامل و وارسته درخواست می‌کنیم که از خداوند بخواهند که کم و زیاد ما را اصلاح کند.

وی خاطر نشان ساخت: در شفاعت هم بحث اعتقاد مطرح است و هم اینکه انسان باید خود را باور کند که در عبادت کوتاهی می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی با اشاره به شبهه‌ای که وهابیون به اعتقادات شیعه وارد می‌کنند گفت: وهابیون در اعتقاداتشان می‌گویند که طلب شفاعت شیعیان از پیامبر(ص) شکل عبادت به خود می‌گیرد و هر عبادتی غیر از خدا شرک است، درحالی‌که ما شیعیان در باب شفاعت بحث عبادت نداریم بلکه تنها بحث وساطت مطرح است.

وی تأکید کرد: ما برای انجام امور دنیوی واسطه درست می‌کنیم پس چگونه است که در بحث عبادت و بندگی استفاده از واسطه شرک است، آن هم واسطه‌هایی که خداوند تعیین کرده است.

تولیت آستان  مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به روایتی از پیامبر( ص) بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند کسی که ایمان به شفاعت من نداشته باشد خدا هم شفاعت من را به او نمی‌رساند، پس اولین شرط رسیدن به شفاعت پیامبر(ص) باور و اعتقاد به شفاعت اوست.

وی ابراز داشت: وقتی در محضر اهل بیت(ع) از اعتقادات خود صحبت کرده و به گناهانمان اعتراف می‌کنیم، در واقع خود را می‌سنجیم و خود را اندازه می‌گیریم و می‌فهمیم که کمبود و نقص داریم پس همانجا حالت توبه و استغفار به انسان دست می‌دهد.

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی گفت: انسان در محضر اهل بیت(ع) متوجه می‌شود که خدا کیست، خودش چه جایگاهی دارد و اهل‌بیت(ع) چه مقامی دارند، اینجاست که ناخودآگاه لب به اعتراف می‌گشاید و به گناهانش اعتراف کرده و طلب استغفار می‌کند.

وی بیان کرد: امام صادق (ع) فرمودند کسی که قبر امام حسین(ع) را زیارت کند و اعتقاد داشته باشد که این بزرگوار از طرف خداوند منسوب شده و اطاعتش واجب است، خداوند گناهان دور و نزدیک او را می‌بخشد، توفیق به دست آوردن شفاعت محدود را به او می‌دهد و هر حاجتی داشته باشد آن را برآورده می‌کند.

امام جمعه قم اظهار کرد: اولین جزایی که زائر در زیارت حرم امام حسین(ع) نصیبش می‌شود پاک شدن از گناهان است که بسیار ارزش دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که چگونه زائر امام حسین(ع) دارای مقام شفاعت می‌شود گفت: شفاعت حقی است که برای نهر جاری امامت قرار داده شده است و وقتی شخصی در کنار مضجع شریف قرار می‌گیرد گویی گودالی باز کرده که به این نهر متصل است و از شفاعت آنها استفاده می‌کند، این گودال محدود است ولی متصل به نهر جاری امامت است، اما شرطی دارد و آن اینکه این گودال یا هم‌سطح و یا پایین‌تر از رود باشد، پس اگر اذن شفاعت به زائر اباعبدالله(ع) داده می‌شود به این دلیل است که با امام اتصال برقرار کرده است.

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha