چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ |۱۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 22, 2024
علی نعمت‌ اللهی

حوزه/ مسئولین باید شرایطی را فراهم کنند که کتابخوانی در میان خانواده ها افزایش یابد و مردم ما که تاریخ درخشانی از علم و دانش و فرهنگ دارند، از بیماری نخواندن کتاب رهایی یابند.

حجت‌الاسلام علی نعمت‌اللهی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، با اشاره به اهمیت مطالعه در جامعه اظهار کرد: مردم بیاد به سمت مطالعه سوق پیدا کنند و هرگز جای کتاب را به ابزارآلاتی چون موبایل، رایانه و یا هرچیز دیگر ندهند.

وی با بیان این که برای پیشرفت جامعه به افراد به روز نیاز است، افزود: جامعه وقتی می‌تواند روی پای خود بایستد و پیشرفت کند که افراد درون آن به سمت افزایش دانش عمومی و فضای فکری خود گام بردارند و آن را به روز کنند و یکی از منابع مهم در این راستا، کتاب است.

*خلأ کتاب با هیچ چیز پر نمی‌شود

مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در مورد خلأ کتاب در جامعه، بیان داشت: مقام معظم رهبری در بیانات خود ابراز داشتند که هیچ چیز نمی‌تواند خلأ کتاب را در جامعه پر کند،به همین دلیل باید برای جامعه تدابیری بیندیشیم تا کتاب به حریم افراد راه پیدا کند و آمار به شدت پایین سرانه مطالعه را بهبود بخشد.

این کارشناس فرهنگی در ادامه به اهمیت ورود کتاب به سبد خانواده‌ها اشاره کرد و ابراز داشت: مسئولین باید شرایطی را فراهم کنند که کتابخوانی در میان خانواده ها افزایش یابد و مردم ما که تاریخ درخشانی از علم و دانش و فرهنگ دارند، از بیماری نخواندن کتاب رهایی یابند و بهترین راه انجام این کار، وارد کردن کتاب به کانون خانواده است.

*کاهش قیمت و فرهنگ‌سازی مؤثر، دو راهکار مهم

وی راهکارهایی برای افزایش سرانه مطالعه در کشور معرفی کرد و اظهار داشت: راهکار نخست این که اگر مسئولین سعی کنند تا قیمت کتاب‌ها را کاهش دهند و از مطالعه کنندگان برای خرید کتب حمایت کنند، بخش زیادی از مشکلات کتاب نخواندن حل خواهد شد و راهکار دیگر این که فرهنگ سازی صحیح و مؤثر در این حوزه است.

وی ادامه داد: نسل امروز به رمان‌های جذاب گرایش بیشتری دارند و متأسفانه اکثر رمان‌های پرمخاطب، غربی هستند، لذا باید نویسندگان و صاحبان اندیشه و فکر برای حل این مشکل اقدام کنند.

*نیاز عموم مردم به کتاب‌های اعتقادی 

حجت‌الاسلام نعمت‌اللهی نیاز امروزی عموم مردم را کتاب‌های اعتقادی  دانست و تصریح کرد: امروزه شاهد این هستیم که دایره شبهات دینی روز به روز در حال افزایش است، به همین دلیل باید زمینه‌سازی‌های لازم جهت افزایش مطالعات کتب اعتقادی و اخلاقی در سطح جامعه فراهم شود که در این زمینه کتاب‌های استاد مطهری و شهید دستغیب کاربرد بسیاری می‌توانند داشته باشند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین در ادامه به تشریح فعالیت‌ها و برنامه های سازمان تبلیغات استان قزوین در موضوع کتاب و کتابخوانی پرداخت و اظهار کرد: کتابخانه شبستان‌های مساجد در اختیار سازمان تبلیغات قرار گرفته و در حال حاضر ما در صدد تجهیز آن‌ها هستیم و قصد داریم مدیریت این اماکن را به روحانیت واگذار کنیم.

*توسعه کتابخانه‌های دیجیتال

وی برگزاری مسابقات کتابخوانی، جشنواره کتاب در حوزه دین در راستای تشویق نویسندگان و حمایت از ناشران را از جمله اقدامات سازمان تبلیغات در حوزه کتاب معرفی کرد و افزود: ما از تمام ظرفیت‌های خود استفاده خواهیم کرد تا فرهنگ مطالعه را در جامعه بهبود بخشیم.

حجت الاسلام نعمت الهی در پایان سایر برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی قزوین را اینگونه بیان کرد: توسعه کتابخانه‌های دیجیتال و فضاهای مجازی در دستور کار قرار دارند و در این زمینه با دانشگاه‌ها و مدارس همکاری‌هایی صورت گرفته است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha