یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله احمد بهشتی

حوزه/ عضو خبرگان رهبری گفت: علامه طباطبایی(ره) تمام عمر خود را صرف خدمت به دین کرد؛ فلسفه و حکمت ایشان، در حقیقت در خدمت دین بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله احمد بهشتی پیش از ظهر امروز در نشست علمی «نقش علامه طباطبایی(ره) در احیای حکمت اسلامی» که در مجمع عالی حکمت اسلامی قم برگزار شد، گفت: علامه طباطبایی(ره) تمام عمر خود را صرف خدمت به دین کرد؛ فلسفه و حکمت ایشان، در حقیقت در خدمت دین بود.

وی اظهار داشت: رسالت این مفسر قرآن کریم، رسالتی بزرگ است؛ ایشان به دنبال معرفی دین با انواع جاذبه ها و بدون دافعه بوده است؛ دافعه هایی که به خاطر برخی گرایش ها، رفتارها و اخلاقیات برای دین ایجاد می شود.

عضو خبرگان رهبری ابراز داشت: دین در ذات خود دافعه ندارد؛ مگر در مقابل کسانی که در با آن عناد داشته باشند؛ تمام حقیقت دین جاذبه است و علامه نیز در دوران بحرانی زمان خود که افکار گوناگونی از هر سوی وارد می شد و به دین لطمه می زد، در پی از بین بردن دافعه ها و بیان جاذبه های دین بوده اند.

آیت الله بهشتی خاطرنشان ساخت: روش ایشان بسیار جالب بود و افرادی از خارج از کشور به ایران می آمدند تا علامه(ره) را زیارت کرده و این جاذبه را درک کنند؛ افرادی همچون کربن که سالی چند بار به ایران آمده تا فقط محضر ایشان را درک کنند.

وی با اشاره به شخصیت صدرالمتألهین، تصریح کرد: تمام هم و غم این شخصیت علمی این بوده که از راه عقل و برهان، پایه ها و مبانی دین را تقویت و دین را از اوهام، خرافات و کج اندیشی ها نجات دهد؛ لذا فلسفه صدرالمتالهین نیز کلام است؛ چراکه در خدمت دین قرار داشته است.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه بانی حکمت متعالیه ابن سیناست، بیان داشت: شاید به ایشان ظلم باشد که او را فیلسوف مشایی بدانیم؛ چراکه ابن سینا در این مسیر قدم برمی داشت و صدرالمتالهین نیز اسم کتاب خود را حکمت متعالیه می گذارد و هر دو یک نگاه داشتند.

آیت الله بهشتی اظهار داشت: ابن سینا شخصیت قرآنی بوده و در مباحث علمی خود همیشه به آیات قرآن کریم استدلال می کند و وقتی در مباحثی همچون معاد جسمانی درمانده می شود، کلام مخبر صادق(ص) را ملاک قرار داده و آن را می پذیرد.

وی ابراز داشت: شیخ اشراق و ملاصدرا نیز همانند ابن سینا شخصیتی قرآنی بوده و در مباحث خود همیشه به آیات الهی تمسک می ورزید؛ البته این روش از سوی علامه طباطبایی(ره) کامل تر دنبال شده است.

عضو خبرگان رهبری خاطرنشان ساخت: علامه در زمینه وحی، کتاب، سنت و عرفان فعالیت کرده اند؛ اما تمام تلاش ایشان این بوده که اسلام را از اوهام، خرافات و گرایش های غلط پیراسته کرده و اسلام راستین عرضه کند.

آیت الله بهشتی تصریح کرد: علامه طباطبایی(ره) از نظر تفسیری قطعا بر صدرالمتالهین تقدم دارد؛ همچنین از نظر مباحث روایی نیز از ملاصدرا جلوتر است.

وی بیان داشت: ملاصدرا مؤسس حکمت متعالیه نیست؛ بلکه این اصطلاح را برای نخستین بار از سوی ابن سینا مطرح و ملاصدرا بنیان آن را بنا نهاد؛ ولی درست نیست که ملاصدرا را به تنهایی مؤسس این حکمت بدانیم.

عضو خبرگان رهبری در پایان اظهار داشت: حکمت متعالیه از همه مواد خامی که در کلام های مختلف، عرفان، اشراق و مشاء وجود داشته، استفاده کرده و اگر گاهی مشاهده می شود که علامه(ره) گرایش به مشاء پیدا می کند از این جهت است که حکمت صدرایی از بهترین مبانی این دو نوع حکمت نیز استفاده کرده است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha