جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
پژوهشگاه علوم و فرهنگ

حوزه/ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی۱۰۰اثر جدید خود از جمله موسوعه شهیدین و انوارالفقاهه که از تراث اصلی اسلامی و شیعی است در نمایشگاه پژوهش قم عرضه کرده است.

حسن عبدی پور در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» گفت: هفته پژوهش فرصتی برای نمایش آخرین دستاوردهای پژوهشی به خصوص موسسات و مراکز پژوهشی کشور است که امسال نیز پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در این همایش نمایشگاه حضور یافته است.

وی افزود: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دارای پژوهشکده های مختلفی در زمینه های گوناگون علمی است که هر کدام از آنها دارای تالیفات بسیاری هستند که در این نمایشگاه به بخشی از آنها اشاره شده است.

وی خاطرنشان کرد: پژوهشگاه، امسال با 100 اثر از محصولات جدید خود پای به این نمایشگاه گذاشته است که این آثار، از جمله آثاری است که در سال جاری و سال گذشته تولید شده است و جزو جدیدترین آثار این پژوهشگاه به شمار می رود.

مسئول امور بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: از جمله مهمترین محصولاتی که در این نمایشگاه عرضه شده است می توان به دو اثر فاخر که از بهترین آثار تولید شده در بدنه حوزه علمیه به شمار می رود یعنی موسوعه شهیدین و انوارالفقاهه که از تراث اصلی اسلامی و شیعی است اشاره کرد.

وی گفت: این آثار بنا به نیاز روز جامعه و نیاز ساختاری در حوزه تولید می شود و در این نمایشگاه نیز توانمندی پژوهشکدهایی فقهی و حقوقی و سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و اصولی و فلسفی و... این پژوهشگاه در معرض عام قرار گرفته است.

عبدی پور خاطرنشان کرد: این نمایشگاه نیز دارای سطح مطلوبی از نظر حجم آثار است ولی یکی از نقاط ضعف این نمایشگاه، مکان آن است که به نظر می رسدکه دانشگاه قم به دلیل دوری از فضای مرکزی شهر و با توجه به سردی این روزهای و بارش برف مکان مناسبی برای نمایش این آثار نبود زیرا قطعا در میزان بازدید کنندگان این آثار تاثیر خواهد داشت.

مسئول امور بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: مکان و زمان برگزاری نمایشگاه ها بسیار با اهمیت است، زیرا وقتی که این همه آثار با این همه زحمت در این مجموعه ها تولید می شود باید به رویت عام برسد تا آنها هم بتوانند از این فرصت برای مطالعه بیشتر و محل مسایل روز خود استافده کنند.

وی گفت: در حوزه نظری باید تولید فکر داشته باشیم زیرا تمدن سازی باید در حوزه تمدن نظری صورت بگیرد؛ غرب در علوم انسانی خود را بر جهان تحمیل کرده است چون توانسته است نظریه پردازی و تولید اندیشه کند امروزه شاهد آن هستیم که آنها در حوزه اخلاق و عرفان و فرهنگ مکابت بسیاری شکل داده اند.

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha