جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
حجت الاسلام کلباسی

حوزه/ امروزه بیش از ۴۰ مرکز تخصصی و آموزش عالی در کشور وجود دارد که در ۳۰ رشته و گرایش مشغول به آموزش هستند.

حجت الاسلام و المسلمین  مجتبی کلباسی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به برگزاری آزمون رشته های تخصصی حوزه گفت: بدون شک، وظیفه طلاب، شامل تبلیغ و مرزبانی از عقاید حقه است.

وی افزود: این وظیفه همان وظیفه ای است که انبیا و اولیا و اوصیا (ع)به عهده داشتند و در این مسیر مشکلات و زحمات بسیاری را متحمل شدند.

مدیر امور مراکز تخصصی حوزه های علمیه  خاطرنشان کرد: تبلیغ دین، امروز با فقه و اصول میسر نیست؛ فقه و اصول دو رشته بسیار ضروری هستند، ولی کافی نیستند؛ همانگونه که در گذشته، حوزه های علمیه در رشته های مختلف علوم دارای اساتید و افرادی که قادر بودند که در مسایل مختلف هم اظهار نظر و مرزبانی کنند و شعله های نیرومند اسلام و مکتب اهل بیت(ع) را زنده نگاه دارند امروز نیز بر ما لازم و ضروری است که این گونه عمل کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی بیان کرد: در دوران رژیم پهلوی و اندکی قبل از آن بر حوزه ها ستم بسیاری روا شده و از جمله این ستم ها این بود که به قدری به حوزه ها فشار وارد شد که حوزه ها مجبور به فعالیت در عرصه حداقل ها شدند.

مدیر امور مراکز تخصصی حوزه گفت: فقه و اصول و اندکی فلسفه و عرفان در این شرایط تنها دروس حوزوی بودند و این فشار باعث شد که حوزه به این حداقل کفایت کند.

وی افزود: امروزه، دوره توسعه علم و دانش در جهان است؛ در این قرن اخیر به اندازه سراسر تاریخ، دانش های مختلف در سطح جهان رشد پیدا کرده است؛ از جمله رشته های مرتبط به علوم انسانی؛ اگر امروز به سلاح علم در رشته های مختلف مسلح نباشیم، نمی توانیم وظیفه خود را به درستی انجام دهیم.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم  خاطرنشان کرد: با توصیه های مقام معظم رهبری و با برنامه هایی که شورای عالی و مدیریت حوزه های علمیه و دست اندرکاران اجرا کردند ،امروزه بیش از 40 مرکز تخصصی و آموزش عالی در کشور وجود دارد که در 30 رشته و گرایش مشغول به آموزش هستند.

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی بیان کرد: طلاب سربازان نیرومندی خواهند شد که با تحصیل علم در یکی از این رشته ها می توانند به توسعه علوم حوزوی کمک کنند.

مدیر امور مراکز تخصصی حوزه گفت: علامه طباطبایی در سخت ترین دوران وارد عرصه تفسیری شدند و اثری ماندگار به جای می گذارند که منبع و مرجعی برای همه اساتید تفسیر است.

وی افزود: یکی از مقدمات اصلی که باید در این راه لحاظ کرد، دانش و تحصیل است؛ حضرت امام و سایر بزرگان در طول تاریخ، همین اصل را اجرا کردند؛ دفاع از سرنوشت سازترین وظایف دینی، ولی خداوند در قرآن فرمودند که همه جامعه نباید به جبهه ها بروند، بلکه باید برخی دین را فرابگیرند و به مردم آموزش دهند.

استاد مرکز تخصصی مهدویت خاطرنشان کرد: تفقه در دین تنها فقه و اصول نیست، بلکه رشته های مختلفی که امروز مورد نیاز جامعه است نیز در همین دایره قرار می گیرد؛ اساس مهم این است که اهتمام به تحصیل داشته باشیم و بدانیم که امروزه وظیفه سنگینی به نام تبلیغ دین و مرزبانی از دین است که بدون علم قطعا میسر نخواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی بیان کرد: نیازی به توضیح نیست که وضعیت امروز جهان و اطلاع رسانی و شبکه ها و شبهات را توضیح دهیم، ولی تاکید اصلی این است که باید این همه دعوت قرآن را به تفکر و تعمق به گوش جان بسپاریم.

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha