پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
آیت الله مکارم

حوزه/ باید در زمینه های مختلف پزشکی از جمله تلقیح مصنوعی و مرگ مغزی، نظر شرع را دانست و خطوط قرمز را بررسی کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله مکارم شیرازی عصر امروز چهارشنبه در دیدار اعضای نشست هم اندیشی دانشکده سلامت و دین که در مدرسه امام سجاد(ع) برگزار شد، با ابراز قدردانی از تلاش برای راه اندازی این دانشکده، اظهار داشتند: هر اقدام جدیدی با مشقت هایی همراه است و کسانی موفق می شوند که شهامت و شجاعت تحمل مشکلات را داشته باشند.

معظم له با اشاره به سابقه تاریخی علوم پزشکی در اسلام، گفتند: بسیاری از پزشکان ماهری که در دنیا درخشیدند، از حوزه های علمیه برخاستند و در صورتی که تاریخ علم به درستی تدوین شود، پرده از روی این حقیقت برداشته خواهد شد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بر لزوم تدوین تاریخ علوم در اسلام تاکید کردند و افزودند: متاسفانه در زمینه تدوین تاریخ جامع علوم اسلامی نظیر تاریخ فلسفه، شیمی، فیزیک، ریاضیات و پزشکی غفلت شده است.

ایشان در ادامه به تدریس کتاب قانون ابن سینا طی سیصد سال در دانشگاه های پزشکی اروپا اشاره داشتند و گفتند: این مسئله نشان دهنده ارزش و درخشش اقدامات دانشمندان علوم اسلامی است. 

این مرجع تقلید همچنین با انتقاد از کسانی که فکر می کنند ما جیره خوار علوم دیگران هستیم، اظهار داشتند: باید به این افراد گفته شود علمای بزرگ اسلام، معلمان علوم مختلف بوده اند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی به لزوم استخراج آیات قرآن کریم در زمینه علوم پزشکی اشاره داشتند و گفتند: کتاب هایی در زمیه طب از ائمه معصومین(ع) به جای مانده است که مجموعه نظرات علوم اسلام در این زمینه باید گردآوری شود.  

ایشان، ادبیات عرب را کلید ورود به علوم مختلف اسلامی دانستند و گفتند: محققین پزشکی باید دوره ادبیات عربی را برای استخراج این علوم بگذرانند.

معظم له همچنین در ادامه به اخلاق پزشکی از نظر اسلام اشاره داشتند و افزودند: باید در زمینه های مختلف پزشکی از جمله تلقیح مصنوعی و مرگ مغزی، نظر شرع را دانست و خطوط قرمز را بررسی کرد.   

این مرجع تقلید با بیان اینکه بهترین نقطه کشور برای بررسی طب و دین شهر مقدس قم است، گفتند: قم مرکز فقاهت و اقیانوس عظیم علوم شیعی است و می توان از پژوهشگران حوزه برای علوم طب و دین کمک گرفت.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پایان، راه اندازی دانشکده طب و دین را خدمت شایسته ای به اسلام و علم پزشکی دانستند و برای دست اندرکاران این اقدام از خداوند متعال آرزوی توفیق کردند.

انتهای پیام/313/33

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha