یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
آیت الله احمدی فقیه  یزدی

حوزه/ استاد حوزه گفت: مظلومیت امام حسن عسکری(ع) به جهت تحت محاصره شدید بودن دشمن و عدم امکان برقراری ارتباط با مردم ، نسبت به دیگر ائمه اطهار(ع) مضاعف بوده است.

آیت الله احمدی فقیه یزدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، ضمن تبریک سالروز ولادت امام حسن عسکری(ع) به همه شیعیان به خصوص مقام معظم رهبری ، علما و مراجع عظام تقلید و حوزویان و عموم مردم ابراز داشت: بی شک یکی از مسایل بسیار باعظمت شیعه روش امامت است که در عمل بسیاری نسبت به آن سوال می پرسند که چرا روش های عملی امامان هر کدام با دیگری متفاوت بوده و تفاوت های آن نیز به روشنی در تاریخ انعکاس پیدا کرده است.

وی همچنین افزود: خصوصیت بارز زندگی امام حسن عسکری(ع) بر اساس موازینی بوده که به واسطه آن سخت ترین شرایط برای ایشان حاصل شده است که عمده به خاطر تولد امام زمان(عج) می باشد، ضمن آن که ایشان در زمینه شناخت و معرفی حضرت ولی عصر(عج) به مردم نقش ویژه ای برعهده داشتند.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: به جهت تولد حضرت مهدی(عج) حساسیت های بسیاری از جهات مختلف نسبت به امام عسکری (ع) به وجود آمد و به خصوص ستمگران زمان بر مراقبت ها و نظارت ها و کنترل های خود در این باره افزودند.

وی همچنین گفت: شهرت و لقب حضرت نیز به خاطر بحث محاصره و نگهداری حضرت در پادگان نظامی است که البته دشمن هدفش این بود که به این واسطه مردم هیچ ارتباطی با ایشان نداشته و نتوانند بهره لازم را از نقش هدایت گرانه امام ببرند.

آیت الله احمدی فقیه یزدی ادامه داد: آن چه که مظلومیت ایشان را به نسبت سایر ائمه (ع) مضاعف و برجسته تر می کند به خاطر همین فشارها و مزاحمت هایی است که دستگاه جور عباسی در قبال ایشان روا می داشتند؛ در واقع در زمانه امام حسن عسکری(ع) بزرگترین محرومیت مردم از ارتباط با امام ایجاد شد و چه بسا که این مساله حتی از گرفتاری در زندان نیز بیشتر بوده است.

وی بیان داشت: با نگاهی تاریخی به زندگانی حضرات معصومین(ع) به خوبی پی می بریم که مظلومیت این امام هُمام مضاعف بوده چه آن که ایشان بیش از دیگر ائمه اطهار (ع) در محاصره شدید بوده اند و به این طریق بسیاری از مردم از حضرت و ارزش های علمی و هدایت بخشی حضرت محروم و بی بهره بودند.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: با این وجود و محدویت های فوق العاده ، باز هم کسانی که مهر و محبت و ارتباطات خود را برقرار کردند توانستند حداقل ارتباط را گرفته و از این حیث تعداد قابل توجهی حدیث و روایت از امام حسن عسکری(ع) در اختیار ما قرار دارد که عظمت علمی ایشان به وضوح نشان می دهد.

وی در خاتمه سخنان خود ابراز امیدواری کرد: ان شاءالله همه ما بتوانیم ارزش های علمی که در مکتب اهل بیت(ع) کسب کرده  را خوب مورد استفاده قرار داده و به خصوص از سبک زندگی حضرت عسکری (ع) نهایت استفاده را در مسیر سعادت و تعالی خویش ببریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha