دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
حجت الاسلام رضا نرگسی عضو  گروه تاريخ و انديشه معاصر مؤسسه  امام خميني (ره)

حوزه/ دبير گروه مطالعات اجتماعی پژوهشگاه المصطفی گفت: تمدن و شکوفایی آرمان های اسلامی برگرفته از قرآن و سنت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام رضا نرگسی در ششمین نشست از سلسله نشست های ظرفیت های موجود تمدن سازی نوین اسلامی با موضوع « ظرفیت های تمدن گذشته اسلامی» در سخنانی اظهارداشت: آنچه مسلم است هر فرهنگ و تمدنی متعالی نیست و در معادلات بشری مقرر نبوده که هر فرهنگ و تمدنی متعالی و انسان ساز باشد.

عضو  گروه تاريخ و انديشه معاصر مؤسسه آموزشی و پژوهشي امام خميني (ره) ادامه داد: تمدن متعالی و تمدنی که انسان را به سر منزل مقصود برساند می تواند معنی و مفهوم متعالی را به خود بگیرد و  ظرفیت های تاریخی تمدن گذشته اسلامی، استعدادهای جامعه و فرهنگ گذشته اسلامی بر تولید، رشد و شکوفایی آرمان های عالی انسانی است.

وی به رابطه فرهنگ و تمدن اشاره  کرد و افزود: تمدن حاصل فرهنگ متعالی است؛ فرهنگ متعالی یعنی فرهنگی است که فقط به ضرورت های زندگی بسنده نمی کند و همه جنبه های زندگی بشری را تحت پوشش خود قرار می دهد.

این محقق و پژوهشگر حوزه  با بیان خاص و عام بودن فرهنگ و تمدن در آموزه های دینی و عرفی گفت: هر فرهنگی متعالی نیست، و هر قومی نمی تواند داعیه دار بودن فرهنگ سازی را داشته باشد، امّا خاستگاه تمدن اسلامی، وحی و دین است و مبانی تمدن بر توحید، اصول آن بر ولایت، شریعت و عدالت استوار بوده و اهدافش بر پایه قرب الی الله، توسعه عبودیت و انسان سازی بنیان نهاده شده است.

نویسنده کتاب «تبيين جامعه‌شناختي انقلاب مشروطه» ادامه داد: داشتن فرهنگ متعالی نسبی، داشتن سعه صدر، همگامی با فطرت انسانی،  برخورداری از همبستگی و تعاون عمومی، وجود امنیت و آرامش، محوریت عقل و علم و رفاه نسبی همراه با فشار اقتصادی و اجتماعی از عوال و زمینه های ایجاد تمدن نوین بشریی به شمار می آیند بطوریکه هر چه این عوامل قوت بیشتری داشته باشند تمدن و فرهنگ آن مرز و بوم شناخته تر خواهد بود.

در ادامه این نشست علمی حجج اسلام صوفی و یعقوبی به نقد سخنان حجت الاسلام نرگسی پرداختند و در انتهای این نشست کارشناسان به سوالات حاضرین در جلسه پاسخ گفتند.

انتهای پیام  313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha