چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ |۱۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 22, 2024
کد خبر: 373199
۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۵
کتاب گنج های پارسایی

حوزه/ دو مجلّد از کتاب «گنج های پارسایی» مجموعه سخنرانی های مرحوم حجت الاسلام والمسلمین شیخ هادی مروی از سوی پژوهشکده باقرالعلوم(ع)، با همکاری مؤسسه فرهنگی یاران امین منتشر شد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه» جلد نخست کتاب مذکور در 17 گفتار و جلد دوم در 18 گفتار تدوین یافته و نشان دهندۀ این است که مرحوم مروی در خطابه های هدایتگرانه و تدریس چگونه به محضر «ثقلین» بار یافته و از آگاهی های ژرف تاریخی در رسیدن به هدف، بهره جسته و مطالب شایستۀ تأمل خویش را با یاد عارفان، عالمان و خاطراتی شنیدنی دربارۀ آن ها درآمیخته و در جهت هدایت آفرینی و بیداری آفرینی از آن ها بهره برده است.

برخی از عناوین مجلد اول عبارتند از: «معرفۀ الله، اساس تمام مبادی دینی»، «معرفۀ الله و راه های وصول به آن و نتایج معرفت»، «معرفۀ الله، فلسفه وجودی انسان»، «عبودیت و توسل، دو راه وصول به معرفت»، «راه کسب معرفۀ الله»، «بیهودگی زندگی، بدون توجه به معرفت الهی»، «بندگی، اولین قدم در طی مدارج انسانی»، «آفرینش خدا هدف دار است»، «انسان، بزرگ ترین آفریده»، «خلقت عالم بر اساس رحمت؛ اسمای گوناگون خداوند»، «بحثی در محبت الهی»، «کار خدایی با اطاعت الهی»، «عدل و جبر و اختیار از دیدگاه اهل بیت(ع)».

در قسمتی از جلد نخست و در فرق بین «خلیل» و «حبیب» می خوانیم: به ابراهیم خلیل الله می گوییم؛ آخرین مقامی که خدا به ابراهیم داد، مقام خلّت بود. به پیغمبر اکرم (ص) حبیب الله می گوییم. خلیل و حبیب یعنی دوست؛ ولی این دو با هم فرق می کنند. فرقش این است که خلیل به ذات مقدس پروردگارِ عالم محبتی دارد، بیش از محبتی که خدا به او دارد؛ ولی حبیب کسی است که بیش از آن که او، خدا را دوست بدارد، خدا حبیبش را دوست می دارد.

نکتۀ ظریفی در قرآن وجود دارد؛ خلیل می گوید: «إِنِّي ذاهِبٌ إِلى‏ رَبِّي» دارم به سوی پروردگار می روم. او می رود. ولی قرآن در مورد حبیب می گوید: «سُبْحانَ الَّذي أَسْرى‏ بِعَبْدِهِ» خدا او را می برد. مؤمن در سایۀ عبودیت، حبیب الله می شود؛ خدا به طرف او می آید و او را جذب می کند.

برخی از عناوین مجلد دوم عبارتند از: «راه اهل بیت (ع) راه اعتدال»، «بحثی در مورد خوش بینی و بدبینی به عالَم»، «بحثی در مورد مسئلۀ بداء»، «توضیح دربارۀ سه اسم الهی: مؤمن، مهیمن، عزیز»، «بحثی دربارۀ ملِک»، «بحثی دربارۀ رزاقیت الهی»، «بحثی دربارۀ دو اسم الهی: حافظ و حفیظ»، «توضیحی دربارۀ معبود، یکی از اسمای الهی»، «معصومین علیهم السلام، مظاهر اسماء و صفات الهی».

دو مجلّد از کتاب «گنج های پارسایی» جلد اول: 600 صفحه و جلد دوم: 516 صفحه با قیمت دو جلد: 39000 تومان منتشر شده است.

علاقه مندان جهت تهیه کتاب به نشانی: قم، بلوار نیایش، جنب مصلای قدس، پژوهشکده باقرالعلوم (ع) مراجعه نمایند و یا با تلفن: 02537740369 تماس بگیرند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha