پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
آیت الله العظمی جوادی ‌آ‌ملی

حوزه/ آیت الله جوادی آملی گفتند: یک عالم از منظر حضرت زهرا(س)، زمانی عالم واقعی است که از خوف من النار و شوق الی الجنه بگذرد، زیرا اگر چنین نباشد یک فرد عادی است

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله  جوادی آملی، ظهر امروز در درس اخلاق خود در موسسه اسرا با اشاره به خطبه حضرت زهرا(س) گفتند: حضرت زهرا(س) در این خطبه تاریخی به ارکان مختلف اعتقادی و کلامی و سیاسی و... دین اشاره فرمودند.

ایشان افزودند: یکی از مباحثی که حضرت زهرا(س) در این خطبه به آن پرداختند مساله توحید است؛ ایشان در این خطبه بیان فرمودند، آفرینش ماده بدیع و نوظهور است و در ادامه به یک شبهه دیگر پاسخ دادند که همان شبهه شکل و الگوی شکلی بود.

این مرجع تقلید بیان کردند: حضرت زهرا(س) بیان کردند که خداوند شکل مواد را نیز از جایی الگو برداری نکردند و همه چیز در این دنیا بدیع و نوظهور است.

حضرت آیت الله  جوادی آملی گفتند: حضرت در ادامه به تشریع ویژگی ها ناب قرآن کریم اشاره کردند وتفاوت قرآن با سایر کتاب ها را نیز مشخص کردند و فرمودند، قرآن بر خلاف سایر کتب علمی که تنها به ماده و ترکیبات آن می پردازند، از این مساله سخن می گوید که این مواد را چه کسی ساخته و چگونه ساخته است.

ایشان اظهار کردند: نکته ای که حضرت زهرا(س) در این زمینه بیان فرمودند، بیان اضلاع مثلث آفریدگاری، یعنی این که چه کسی این ماده را چرا، چگونه و با چه ترکیبی ساخته است، بود.

این مرجع تقلید با اشاره به این نکته که خداوند بیان میکند که انسان را با سلامت و نظام هستی را با حق خلق کرده ایم، گفتند: انسان جزیی از این نظام هستی است با حق آفریده شده  و نظام آفرینش نیز به حق است و باطل نیست؛ خداوند بدن انسان رابه حق یعنی به سلامت خلق کرد.

ایشان خاطرنشان کردند: در حقیقت چنانکه دستگاه گوارش همچون ظرفی نیست که هر چه به او بدهید بپذیرد، فطرت نیز به همین شکل است، یعنی اگر کسی به ما راست بگوید می‏پذیریم، ولی اگر طرف مقابل با دروغ و فریب با انسان رفتار کند انسان او را بپذیرد زیرا فطرت و طبیعت انسان نیز به حق خلق شده است.

این مرجع تقلید با ذکر این مطلب که در نظام آفرینش، ظلم و حیله و مکر جایی ندارد، اظهارکردند: کسی که با این ساختار حرکت کند در امان می ماند و کسی که بر خلاف ساختار خلقت حرکت کند، به دلیل این که سالم نیست پس زده می شود؛ نظام آفرینش باطل و ستم را نمی پذیرد زیرا این دستگاه بر معیار حق بنا شده است.

ایشان گفتند: در بخش دیگر این خطبه حضرت زهرا(س) خطاب به مردم حجاز بیان می فرمایند که شما نه بهداشت داشتید و نه حکومت و دولت و سیاست و به نوعی حیات خلوت امپراتوری ها بودید، ولی رسول خدا (ص)و پسرعمویم علی(ع) از جانب خدا به شما دین و عزت و انسانیت و قدرت و شرافت و امنیت دادند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: این سخنان 25 سال بعد در خطبه امام علی(ع)ظهور کرد؛ زمانی که امام فرمودند ای مردم باید متحد باشید و امنیت خود را حفظ کنید از پیشرفت دیگران خوشحال باشید و از افتادن دیگران لذت نبرید زیرا اگر کسی از پیشرفت کسی خوشحال نشود کمال انسانی را از دست داده است.

معظم له بیان کردند: حضرت علی(ع) فرمودند، اگر وحدت اسلامی و دینی رخت بربندند، دشمنان بر شما آنچه بر سر گذشتگان شما آوردند را می آوردند؛ این سرزمین حجاز و محدودهای اطراف آن در اختیار پیامبران و پیامبرزاده ها بود ولی اکساره و اقاصره بر فرزندان پیامبران مسلط کردند و آنها را پراکنده کردند و اگر این وحدت و عزت و اسلام حقیقی را رها کنید همان بلا بر سرشما هم میآید که همچون فرزندان پیامبران، مشغول به چهارپاداری کردند و این همان سرنوشتی خواهد بود که در خارج از فضای امامت و وحدت بر سر شما می آید.

حضرت آیت الله  جوادی آملی با اشاره به بیان حضرت زهرا(س) در خصوص استرداد فدک، خاطرنشان کردند: ایشان به آن جماعت فرمودند که من نباید دلیل و مدرکی بیاورم بلکه شما فدک را از من غصب کردید و به همین دلیل شما باید برای من دلیل بیاورید.

ایشان با اشاره به بیانات حضرت زهرا(س) در این خطبه نسبت به رسالت پیامبر اکرم(ص) و احکام و واجبات دین اظهارکردند: پیامبر اکرم(ص) طیب دوار بودند؛ این جریان تربیتی همچون طب است، زیرا هم جراحی و رگ زنی است و هم مرهم نهادن است؛ در این مدل تربیتی قهر و مهر در جای خود معنی دارند؛ در اینجاست که حضرت زهرا(س) این وظیفه خطیر را به عهده علما گذاشته اند.

معظم له بیان کردند: یک عالم از منظر حضرت زهرا(س)،  زمانی عالم واقعی است که از خوف من النار و شوق الی الجنه بگذرد، زیرا اگر چنین نباشد یک فرد عادی است؛ در معارف ما این گونه بیان شده که خشیت از خوف بالاتر است، زیرا وقتی انسان به حرم وارد می شود، در واقع حریم می گیریم؛ هراس از شکوه همان خشیت است؛ عالمان دین کسانی هستند که به خشیت من الله رسیدند، زیرا همیشه خود را در محضر خداوند می بینند و به همین دلیل همیشه احترام می گذارند  و حریم می گیرند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha