یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
اقتصاد مقاومتی

حوزه/ عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) تصریح کرد: از جمله دست آوردها و برکات عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی، می توان به مهار موج بیکاری و مقابله با رکود اقتصادی در کشور اشاره کرد.

دکتر حجت‌الله عبدالملکی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به این که سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ، بهمن ماه سال 92 از سوی رهبر معظم انقلاب به مسئولان و دولتمردان ابلاغ شد، ابراز داشت: یکی از مهم ترین محورهای این ابلاغ ناظر به بحث تقویت تولید داخلی است که برای این امر البته نیاز به یک سری اصلاحات جدی در بُعد نرم افزاری و سخت افزاری اقتصاد کشور کاملاً احساس می شود.

وی افزود: طراحی ابزارهای مالی جدید برای جهت‌دهی مناسب به سرمایه و بخش تولید، اصلاح قوانین کار، بیمه و مالیات از جمله همین ضرورت هاست چه آن که در حال حاضر بخش‌هایی از این قوانین ناکارآمد و بخش‌هایی هم دست و پاگیر است و بدون این‌که ارزش‌افزوده خاصی ایجاد کرده و به رفاه خاصی برای کارگر، مصرف‌کننده یا تولیدکننده بینجامد، صرفاً مانعی برای تولید است.

این اقتصاددان همچنین اضافه کرد: از دیگر سو ما باید به سمت بازطراحی مأموریت‌های واحدهای دانشگاهی براساس آمایش آموزشی در جهت تقویت تولید ملی حرکت کنیم و بهره گیری درست از ایده ها  و نظریات نخبگان دانشگاهی و تولید علم یکی از مهم ترین بایسته ها در راستای تثبیت و تقویت اقتصاد مقاومتی به شمار می رود.

وی با تاکید بر این که تلاش در مسیر تقویت تولید داخل به افزایش موجودی کالا در کشور می انجامد، گفت: با توجه به این که یکی از اهداف مهم عملیاتی دشمنان ایران در حوزه اقتصاد کمبود کالا و قحطی است، لذا با تقویت تولید ملی نیازمندی‌های جامعه در داخل کشور تولید شده و آن وضعیت کمبود کالا و قحطی محقق نخواهد شد.

عبدالملکی کاهش تورم را از دیگر آثار مربوط به تقویت تولید ملی عنوان کرد و افزود: این مطلب بر اساس قواعد اولیه اقتصاد،‌‌ کاملاً عقلانی و منطقی است زیرا با افزایش مقدار تولید و افزایش موجودی کالا در اقتصاد،‌‌ اگر شرایط دیگر ثابت باشند، قیمت کالا کاهش پیدا می‌کند و یا این‌که حداقل سرعت رشد قیمت کالاها کاهش پیدا می‌کند،‌‌ یعنی نرخ تورم کم می‌شود، از این حیث، تقویت تولید ملی قطعاً به کاهش تورم و کاهش سطح قیمت‌ها منجر خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به کاهش وابستگی به خارج در پرتو تقویت تولید ملی و تکیه بر اقتصاد درونزا یادآور شد: طبیعتاً اگر تولید ملی تقویت شود به نحوی که کمیت و کیفیت کالاهای داخلی بهبود پیدا کرده و تولید افزایش یابد و از آن سو به موازات آن کیفیت کالاها نیز بهتر شود،‌‌ خود به خود تمایل مصرف‌کننده ایرانی برای خرید کالای خارجی کمتر خواهد شد و نتیجه این کار کاهش وابستگی به کالای خارجی و کاهش وابستگی به کالای خارجی است که خود به معنای کاهش نیاز کشور به ارز می باشد.

وی افزود: اثر مهم دیگر تقویت تولید ملی، ناظر به مهار موج بیکاری و افزایش اشتغال می باشد، به ویژه با عنایت به این که به هر حال یکی از نیازمندی‌های جدی تولید،‌‌ نیروی کار است‌‌ و می‌توان با تقویت تولید ملی شرایط را برای استخدام تعداد بیشتر نیروی کار فراهم کرد .

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) همچنین در بخش دیگری از سخنان خود ضمن انتقاد از کم توجهی و بی توجهی برخی مسئولان و دولتمردان به اقتصاد مقاومتی گفت: اساساً اقتصاد مقاومتی بر این پیش‌فرض بنا می‌شود که دشمنی دشمنان ما مخصوصا دشمنان غربی دائم ادامه پیدا می‌کند و هرگز تمام نخواهد شد؛ در چنین شرایطی اقتصاد مقاومتی به ما می‌گوید که باید از منابع داخلی حداکثر استفاده را بکنیم تا به پیشرفت برسیم.

وی خاطرنشان کرد: اساساً مکتب اقتصاد اسلامی در ذات خود واجد عنصر مقاومت است به این معنی که اگر مکتب به خوبی اجرا شود، نظامی که پیش خواهد آمد یک نظام اقتصادی مقاوم خواهد بود و بنابر این اگر می‌بینیم اقتصاد ما مشکلات اساسی و جدی دارد به خاطر فاصله گرفتن از مکتب اقتصاد اسلامی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha