چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ |۱۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 22, 2024
حجت الاسلام علیرضا اعرافی

حوزه/ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره بر عاری سازی منطقه و تمام جهان از سلاح اتمی و شیمایی تأکید نموده؛ برای رسیدن به سلامت و آرامش جهانی، باید جمع آوری زرادخانه های اتمی قدرت های بزرگ جهان، به مطالبه و خواست جهانی تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی در دیدار آنتی کایکونن، رئیس کمیته امور خارجه مجلس فنلاند، هاری کمراینن سفیر فنلاند در ایران و نیز تعدادی از نمایندگان پارلمان این کشور، ضمن ابراز خرسندی از میزبانی هیئتی بلند پایه از فنلاند در آغازین روزهای سال جدید، اظهار داشت: امیدواریم حضور این هیئت در ایران، سرآغازی بر تعمیق همکاری سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بوده، با نکته های روشن تر ترسیم شده در این سفر، شاهد تعالی این همکاری ها باشیم.

رئیس جامعه المصطفی ضمن ابراز امیدواری از آغاز فصل جدیدی در تعاملات مجلس ایران و پارلمان فنلاند، تصریح کرد: از توجه دولت فنلاند به مسائل ادیان و اقوام تشکر نموده، از فضای مناسبی که برای مسلمانان این کشور ایجاد شده تقدیر نموده، سپاسگذاریم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که سیاست ایران بر ارتباط با همه کشورها و در فصل جدید، ارتباط خوب با کشورهای اروپایی استوار است، ابراز داشت: کشور فنلاند از جایگاه تعاملی خوبی برخودار بوده، امیدواریم با گسترش ارتباطات، این جایگاه مستحکم تر شود.

وی به پیشرفت­های شگفت انگیز ایران اسلامی در قلمروهای گوناگون علمی و سیاسی، اشاره نمود و خاطرنشان کرد: ایران اسلامی به رغم مواجهه با تحریم ها و مشکلات فراوان در طول سالهای گذشته، در قلمروهای گوناگون علمی و سیاسی، گام های بزرگی برداشته است؛ شاخص های امروز نشان دهنده قدم های بلند برداشته شده در این حوزه است.

امام جمعه قم به ارزیابی حرکت علمی کشور توسط نهادی های بین المللی اشاره نمود و ابراز داشت، ایران با کسب رتبه های برتر در منطقه، به لحاظ شاخص های علمی، پژوهشی و فناوری های روز، از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است.

100 هزار عضو هیئت علمی

وی با بیان این که در کشور ایران، 5/4 میلیون دانشجو در 2 هزار واحد دانشگاهی مشغول تحصیل هستند، اذعان داشت: تدریس بیش از 100 هزار عضو هیئت علمی و استاد و نیز تولید مقالات علمی بی شمار در حوزه های مختلف علمی، نشان دهنده توجه ایران اسلامی به علم و فناوری است.

رئیس جامعه المصطفی(ص) افزود: اگر فرصت بازدید از دانشگاه­ های جمهوری اسلامی ایران فراهم گردد؛ شور، شوق و همت بلند برای توسعه علمی را در سراسر مراکز علمی ایران مشاهده خواهید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با تأکید بر این که ایران اسلامی در توسعه علمی بر نکاتی از جمله عدالت جنسیتی توجه نموده، یادآور شد: بانوان بیش از 50 درصد جمعیت دانشجویان این سرزمین را به خود اختصاص داده اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ایران با مد نظر قرار دادن، عدالت منطقه ای و قومیتی، تلاش نموده تا فضا و زمینه های رشد علمی را برای تحصیل تمام علاقه مندان اقوام و مذاهب مختلف فراهم نماید.

امام جمعه قم به تلاش برای حضور فعال بخش خصوصی در فضای توسعه علمی کشور اشاره نمود و ابراز داشت: در کشور ایران حدود نیمی از دانشجویان در دانشگاه های غیر دولتی تحصیل می کنند.

وی با بیان این که در توسعه رشته ها، به ویژه تحصیلات تکمیلی گام های بزرگی برداشته شده است، خاطرنشان کرد: بیش از 1 میلیون نفر از دانشجویان به عرصه تحصیلات تکمیلی وارد شده، امروز کم تر رشته ای را می توان یافت که در مجموعه های علمی ایران اسلامی، راه اندازی نشده و یا در حال راه اندازی نباشد.

امام جمعه قم به توجه ایران اسلامی بر فناوری های پیشرفته در حوزه های مختلف اعم از هوا و فضا، بهداشت و درمان، سلول های بنیادین، ژنتیک و فناوری صلح آمیز هسته ای اشاره نمود و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف اعم از نانو تکنولوژی و شیمی دانشمندان برجسته ای را تربیت نموده است.

وی رشد قابل توجه جمهوری اسلامی ایران در سایر شاخص های توسعه در حوزه بهداشت و درمان، صنایع کوچک و بزرگ و نیز زیر ساخت های آب، برق، گاز و ارتباطات را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: ضمن بهره مندی عمده شهرهای ایران از نعمت گاز، تلاش شده تا زیر ساخت ها و خدمات عمومی به شکل عادلانه در سراسر کشور توزیع گردد.

ایران با سرعت در حال صنعتی شدن است

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با تأکید بر این که ایران با سرعت در حال صنعتی شدن است، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران میزبان بیش از چهار میلیون مهاجری است، که کشورهایشان با جنگ و ناامنی مواجه شده اند.

رئیس جامعه المصطفی(ص) دست آوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه امنیت را مورد توجه قرار داد و اظهارداشت: بالا بودن ضریب امنیتی ایران در منطقه ای که بسیاری از کشورهای آن با ناامنی مواجه شده اند، نشان دهنده اقتدار نظام مقدس اسلامی است.

وی با اشاره به این که مرزهای ایران، به روی تمام میهمانان باز است، اذعان داشت: علی رغم قرار گرفتن اکثر سرزمین های ایران اسلامی در اقلیم کم باران، کشاورزی و دامداری این سرزمین از وضعیت خوبی برخوردار است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به ویژگی های شهر مقدس قم اشاره نمود و ابراز داشت: قم قطب بزرگ و پایگاه مهم در حوزه علوم انسانی و معارف الهی در ایران و منطقه است.

وی با بیان این که بیش از 200 مرکز علمی و تحقیقاتی در حوزه علوم انسانی و معارف الهی و اسلامی در شهر مقدس قم فعال بوده، بیش از 100 هزار نفر در این رشته ها در حال تحصیل هستند، خاطرنشان کرد: حضور 10 هزار استاد و دهها شخصیت بزرگ علمی و مراجع معظم تقلید، این شهر را از دیگر شهرها متمایز نموده است.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی ضمن اشاره به چاپ و توزیع روزانه دهه ها نشریه و صدها کتاب در شهر مقدس قم، اظهار داشت: علاوه بر 2 هزار واحد دانشگاهی در ایران اسلامی، حدود 2 هزار واحد آموزشی حوزوی و علوم اسلامی در سراسر کشور فعال شده است.

رئیس جامعه المصطفی(ص) با تأکید بر این که امام خمینی(ره) پرورش یافته حوزه قم بوده، تئوری انقلاب و نظام اسلامی از این شهر تولید و ارائه شده است، یادآور شد: شهر مقدس قم را باید به عنوان مهمترین مراکز تولید فکر دینی با اندیشه متعادل و اصیل اسلامی در جهان مورد توجه قرار دهیم.

وی قطب علمی و معرفتی اندیشه عقلانی و فلسفی را از مختصات شهر مقدس قم عنوان کرد و ابراز داشت: اهتمام مراکز علمی شهر مقدس قم، به ویژه جامعه المصطفی بر اندیشه عقلانی و فلسفی، می تواند بشر را در کنار هم قرار داده، زیر ساختی برای گفتکو و تعامل ایجاد نماید.

در  اروپا شاهد شکل گیری جریانات افراطی هستیم

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به قرائت­ های گوناگون اسلام در جهان کنونی اشاره نمود و ابراز داشت: همه ما امروز در منطقه و اروپا شاهد شکل گیری جریانات افراطی هستیم، که با نام اسلام و علیه اسلام عمل می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با بیان این که در قرن اخیر جهان اسلام شاهد خیزش و جنبش های متفاوتی در کشورهای گوناگون اسلامی برای بازگشت به اسلام بود، اظهار داشت: این بازگشت به چندین شکل صورت گرفت است.

وی نوع اول بازگشت به اسلام را حصر این دین متعالی در بخشی از مسائل محدود اخلاقی و اعتقادی عنوان کرد و یادآور شد: این گروه در همه شئون سیاسی و اجتماعی از اسلام فاصله گرفته، معتقد بودند، که باید در فرهنگ غرب هضم شویم؛ این نگاه غالباً در میان روشنفکران رونق بیشتری داشته است.

امام جمعه قم افزود: در مقابل این جریان، جریان دومی در جهان اسلام شکل گرفت که جهان جدید و شرایط دنیای معاصر را درک نکرده، اسلام را به شکل خشک و متحجرانه تفسیر نموده است. اوج این نوع دیدگاه را می توان در جریان های افراطی همچون داعش مشاهده نمود.

وی با تأکید بر این که انقلاب اسلامی و شهر مقدس قم قرائت اصیلی از اسلام را به جهانیان عرضه می کند، تصریح کرد: متأسفانه برخی از کشورها با عدم شناخت دقیق نسبت به قرائت نظام مقدس اسلامی، خود را در دام جریانات دیگر گرفتار نموده اند.

رئیس جامعه المصطفی(ص) تأکید بر عقلانیت و اجتهاد در شناخت اسلام را از مهمترین ویژگی های قرائت سوم ذکر کرد و یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران، ضمن درک شرایط انسان معاصر، به نیازها و تقاضاهای انسان کنونی، احترام می گذارد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی افزود: قرائت انقلاب اسلامی تلاش می کند، تا در ساختار سیاسی برای آراء مردم ارزش قائل شده، نظام سیاسی اسلام را جدای از آراء ملت تفسیر نکند؛ به گونه ای که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از رهبری تا نمایندگان مردم در شورای روستا، به صورت مستقیم و غیر مستقیم با آراء مردم انتخاب می شوند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: قرائت سوم یا همان قرائت انقلاب اسلامی، برای گفتگوی میان ادیان و مذاهب احترام قائل است و به شدت با جنگ و خشونت های مذهبی مخالفت می کند.

امام جمعه قم یادآور شد: ایران اسلامی ضمن مخالفت با جنگ و خشونت، در برابر ظلم ایستادگی کرده، در کنار گفتگوی میان ادیان و تمدن ها، مبارزه با ظلم و ستم را بر خود فرض می داند.

وی به تحلیل اشتباه برخی از کشورهای غربی در شناخت درست گفتمان ها و قرائت های مختلف از اسلام اشاره نمود و ابراز داشت: این کشورها، از حکومت های مستبد و بدون انتخابات و نیز دولت هایی که هیچ یک از شاخص های دنیای مدرن کنونی را ندارند، حمایت می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی یادآور شد: نظام آموزشی جریاناتی که هیچ منطقی در مبارزه نداشته، بذل خشونت را در منطقه و جهان می پاشند، زیر سایه قدرت ها بزرگ جهانی رشد می یابد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: برخی از کشورهای غربی نتوانسته و برخی دیگر نخواسته اند تفاوت های قرائتی اسلام را درک نمایند؛ لذا با این رویکرد مردمان این سرزمین ها را گرفتار قرائت های افراطی از اسلام کرده اند.

رئیس جامعه المصطفی(ص) در ادامه تأکید کرد: جامعه المصطفی به عنوان نهاد علمی و بین المللی، ضمن پایبندی به تعامل و گفتگو، مبشر اندیشه عقلانی و متوازن بوده، از هرکسی که به این اصول کلی معتقد باشد استقبال می کند.

وی با بیان این که ما از گفتگوی میان کشورمان و کشورهای اروپایی به ویژه آنها که از سوابق خوبی برخودارند، استقبال نموده، پایه این ارتباط را روابط علمی و فرهنگی می دانیم، خاطرنشان کرد: حضور هیئت فنلاندی در ایران اسلامی، می تواند مبشر تعامل علمی و فرهنگی بوده، در پرتو آن تعمیق کننده تعاملات اقتصادی و سیاسی باشد.

دکترین جمهوری اسلامی در رابطه با سرزمین های اشغالی

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود، در پاسخ به سوالی با تأکید بر این که ایران اسلامی منطقی ترین دکترین را در بحث رژیم صهیونیستی اعلام کرده است، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ها پیش فرمودند؛ باید فلسطینیان اصیل اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی از حق رأیی برابر برخودار بوده، هر حکومتی که بر رأی مردم استوار باشد، مورد قبول نظام مقدس اسلامی است.

وی با بیان این که در بحث حقوق بشر نیز بحث های فراوانی وجود دارد، یادآور شد: باید نبض حقوق بشر در ابعاد کلان دولتی را با ابعاد خوردتر در جهان، با هم مورد توجه قرار دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی به پایمال شدن حقوق شهروندی مسلمانان در برخی از کشورهای اروپایی اشاره نمود و اذعان داشت: اشغال کشورهای اسلامی، منطبق بر حقوق درست بشر نبوده، این امر منشاء بسیاری از خشونت ها شده است، ادامه این روند در آینده، خشونت های گسترده تری را رقم خواهد زد.

وی حمایت و پشتیبانی کشورهای غربی از حکومت های استبدادی منطقه را معارض با شعارهای حقوق بشری عنوان کرد و یادآور شد: اگر آراء مردم بر این سرزمین ها حاکم گردد، بسیاری از معادلات کشورها تغییر خواهد کرد.

رئیس جامعه المصطفی(ص) کودتای آمریکایی در ایران و قدرت بخشی به حکومت طاغوت پهلوی را از دیگر مصادیق ضد حقوق بشری استکبار جهانی عنوان کرد و اظهار داشت: باید به همه ابعاد و زوایای حقوق بشر توجه شود، بخش هایی از حقوق بشر از بحث های عمیقی فلسفی برخودار است که باید در رابطه با آن صحبت کرد.

صنایع دفاعی هر کشور ضامن امنیت سرزمین

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی صنایع دفاعی هر کشور را از مهمترین ملزومات تأمین امنیت سرزمینی دانست و تصریح کرد: به اعتراف جهانیان علی رغم برخورداری ایران از توان علمی تولید سلاح های اتمی، این کشور هیچ گاه به این سمت حرکت نکرده است.

وی با تأکید بر این که در بحث های دفاعی بر اساس منطق خود بر این باوریم که باید بتوانیم از ملت خود دفاع نماییم، اظهار داشت: اگر گفتگوهای هسته ای هم نبود، ایران اسلامی هیچ­گاه به سمت تولید سلاح های اتمی حرکت نمی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی به بمباران شهرهای ایران توسط رژیم بعث عراق اشاره نمود و ابراز داشت: در زمانی که قم و بسیاری از شهرهای این سرزمین، توسط رژیم بعث عراق موشک باران می شد، ایران اسلامی در جنگ تحمیلی، حتی یک موشک به مناطق مسکونی عراق شلیک نکرد.

جمع آوری زرادخانه های اتمی به مطالبه جهانی تبدیل شود

امام جمعه قم یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران همواره بر عاری سازی منطقه و تمام جهان از سلاح اتمی و شیمایی تأکید نموده است؛ برای رسیدن به سلامت و آرامش جهانی، باید جمع آوری زرادخانه های اتمی قدرت های بزرگ جهان، به مطالبه و خواست جهانی تبدیل شود.

وی تحولات اخیر منطقه و قدرت یابی گروه های افراطی در سرزمین های اسلامی را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: اگر تجربه و مشاوره­ های فعال ایران و درخواست دولت های عراق و سوریه نبود، اکنون چند کشور در منطقه به دست داعش افتاده، موج افراط گری و خشونت تمام جهان را در بر می­گرفت.

رئیس جامعه المصطفی(ص) با اشاره به این که ایران به عنوان سدی محکم و پولادین در برابر تروریسم ایستاده است، ابراز داشت: برخی از کشورهای غربی، نمی خواهند نقش سازنده ایران در برابر تروریست را بپذیرند؛ علی رغم این موضوع، ایران همچنان در برابر این تندروی ها خواهد ایستاد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همواره برای امنیت و صلح جهانی دیدگاه های روشن و منطقی ارائه نموده، آمادگی خود را برای گفتگوهای سازنده اعلام نموده است.

امام جمعه قم یادآور شد: امیدواریم برخی از کشورها به منطقی درست برگردند، تا بتوان صلح و سعادت را در منطقه و جهان تأمین نمود؛ این راه را با هم افزایی و گفتگو می توان تأمین کرد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی در پایان سخنان خود بر آمادگی المصطفی برای توسعه و گسترش همکاری و ارتباط با دانشگاه و مراکز دینی فنلاند، تأکید نمود و اظهار داشت: ارتباطات علمی، اثرات عمیقی بر تعاملات میان دو کشور ایجاد خواهد نمود.

فنلاند از روابط با ایران استقبال می کند

رئیس کمیسیون روابط خارجی فنلاند نیز در ابتدای این دیدار ضمن تقدیر از میهمان نوازی جمهوری اسلامی ایران؛ فرهنگ، دین و آداب و رسوم ایرانی را بسیار جالب عنوان کرد و افزود: سرعت پیشرفت جامعه اسلامی مایه شگفتی جهانیان است.

آنتی کایکونن بر توجه روز افزون به فرصت های فراوان برای استحکام روابط فی مابین تأکید نمود و اظهار داشت: فنلاند از تحکیم همکاری ها در حوزه های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی استقبال می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha